NY TOPPMODELL: Faras nye toppracer er utviklet i samarbeid med Factor, en solid oppgradering.
Lesetid: 6 minutter
Fara har nå lansert sin nyeste racersykkel, F Road Disc. I tillegg til den nye landeveissykkelen og gravel-sykkelen F Gravel, har de også lansert en modell midt mellom de to, Fara AR. Akronymet er ukjent, men vi tolker det til «all road».
Hjemmesiden har også fått seg et solid løft siden sist, en tiltrengt nødvendighet. Du kan kjøpe Fara hos Sykkelhallen på Skøyen i Oslo, men i all hovedsak foregår handelen på nett.
Den nye rammen er produsert og utviklet i samarbeid med sykkelmerket Factor. Factor er kjent for tidligere å ha sponset det franske World Tour-laget AG2R, i år sponser de Israel Start Up Nation.
Den nye modellen bærer samme navn som den tidligere modellen, F Disc for å være eksakt. Startprisen ligger på 38990, og derfra velger du utstyr og hjul etter hjerte, og ender dermed opp på (u)ønsket pris. Konfigurasjonen er enkel på nett. Den begynner med et standardoppsett, og så velger du de oppgraderingene du vil.
Du kan godt kalle det halv-custom, bare at her er valgene begrenset for enkelhets skyld.
HVA ER NYTT?
Med en ny ramme er åpenbart alt nytt, men la oss ta en titt på detaljene. Vi begynner med det vi ikke var helt fornøyd med fra forrige runde.
Kjøper du en sykkel i denne prisklassen, vil du selvsagt at den skal se ny ut så lenge som mulig. Det er nå en glede å se at bremsestrømpen til forgaffelen er tredd på en ny måte, slik at bremsestrømpen ikke vil gnisse i filler lakken. Eksemplarisk løst, på en gaffel som også har et ganske sjeldent utseende.
Lakkfargen er metallic, og heter «Fjord Green». Den nye linja til Fara kan leveres i fire farger, som alle har hentet inspirasjon fra norsk natur. I tillegg til fjordgrønt, finner vi Winter Sky Blue, Wet Asphalt og Redwood i fargesortimentet.
Design er høyst subjektivt, og vi mislikte på ingen måte forrige modell. Enkelte modeller evner bare å se mer smashing og eksklusiv ut, og det ser vi helt klart her. Akkurat denne fargen synes svært godt – om du liker den får være din sak.
Med nytt design blir logodetaljene på underrøret også helt nye. De store bokstavene er laget ved å bruke en transparent mattlakk.
Sykkelen leveres selvsagt med gjennomgående akslinger, etter gjeldende standard på alle sykler. Vi liker detaljen på gaffelen, her er det en liten aluminiuminnsats med gjenger, som gjør at du ikke skrur hurtigkoblingen inn i selve ramma. På den forrige modellen var dette løst mindre elegant, og innsatsen både datt ut og var litt tuklete å sette på plass.
De nye innsatsene er for enkelhets skyld like foran og bak.
Selve hendelen på akslingen, altså den spaken du strammer med, kan tas av for et strømlinjeformet utseende. Under spaken finner du en 4 mm unbrako, kjekt om alt annet verktøy er glemt igjen hjemme.
Selve akslingene er også frest ned for å bli så lette som mulig, en detalj vi ser flere av de store merkene eksperimentere med.
Forrige modell hadde en setepinne laget eksklusivt for rammen. Det gjør forsåvidt ingenting med eksklusive pinner, men den forrige pinnen så litt billig ut, i tillegg til at den hadde begrensede justeringmuligheter.
Med runde setepinner etter eget ønske, står en litt friere stilt i jakten på optimal seteposisjon.
Dagens syklister krever plass til stadig større dekk. Vi understreker at dette er en racersykkel, der trening og ritt er hovedbruken. Like fullt fikk vi fint plass til 32 mm dekk i ramme og gaffel da vi tittet på modellen, og Fara garanterer plass til 30 mm. Dette øker bruksområdet betraktelig, perfekt for elitesyklistene som vil ta en tur i skogen.
Løsningen for å stramme setepinnen er også flyttet fra toppen av overrøret til undersiden. Det betyr at skruehullet praktisk talt er usynlig. Lekkert!
Sykkelen vil fortsatt bygges med de delene du ønsker deg, innenfor visse rammer. I tillegg til hjul fra Token og DT Swiss, kan du nå også velge hjul fra Black Inc. Hjulmerket eies av Factor, og navene er utstyrt med eksklusive, keramiske lagre fra Ceramic Speed.
Tidligere brukte Fara nærmest utelukkende deler fra 3T når det gjelder styre og stem, men også her kan du klinke til med noe litt flottere .
DE ANDRE, NYE MODELLENE
Fara har siden sist også lansert modellen Fara AR. Denne modellen er i praksis en landeveissykkel med utvidet dekklaring. Her garanterer Fara plass til 35 mm dekk[JW1] , i praksis betyr det trolig nærmere 38 mm. Har du dekk med mønster betyr dette trolig 32 mm.
AR-modellen er myntet på de som sykler like mye asfalt som grus. Det er fortsatt en modell som kan hevde seg i landeveisritt, og den har fortsatt en sittestilling som er ganske lik de lave og lange rittsyklene.
Fara Gravel ble raskt en suksess, og den hevdet seg godt i en gruppetest av raske grusracere.
Årets modell har i tillegg til fargeforandringer gått gjennom flere viktige endringer.
Den nye rammen har større dekklaring, og takler nå dekk helt opp i 42 mm bredde om du har vanlige racerfelger, eller hele 50 mm om du har 650b-hjul.
Rammen leveres nå med rund setepinne. I tillegg er det lagt opp føringer inni ramma, slik at du kan sette på en heve-senkepinne. Dette er ikke vanlig for landeveissyklister, men er et svært velkomment innslag for de som sykler mye grus. I bratte utforkjøringer vil det å kunne senke setet noen centimeter med en bryter på styret gi mye mer trygghet nedover.
Bare for å nevne det, Ivan Basso hadde dette på syklene han brukte i Giroen som aktiv.
I tillegg er vaierføringen på rammene bedre løst, slik at det blir enklere å bytte girvaiere og strømper selv.
Akslingene har også fått seg en oppgradering, og det blir nå lettere å få hjulene av for vask og vedlikehold.
Ved bestilling velger du selv om du vil ha vanlig racerdimensjon eller 650b-størrelse på hjulene.
Fara er et lite norsk sykkelmerke, startet i 2016
DETTE ER FARA
Lanserte først en konkurranseracer, og utvidet siden til temposykkel og grussykkel
Skandinavisk design, som er nedtonet med få detaljer
Har i dag tre modeller, en rittracer, en grusracer og en ren grussykkel
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.