MOVISTAR-KONTRAKT: Vidar Mehl får kontrakt med Movistar som en av fire ryttere i det spanske World Tour-lagets første Zwift-tropp. Foto: Helene Haugland
Lesetid: 5 minutter
Torsdag 4.mars kjempet Vidar Mehl og Håvard Gjeldnes fra det norske elitelaget Kalas eSport Racing Team om kontrakt til en av fire plasser i det spanske profflagets nye Zwift-satsing.
Konkurrentene var 18 av verdens beste Zwift-ryttere, headhuntet fra det eksklusive feltet i Zwift Racing League Premier Division der bare de beste lagene i verden blir invitert til å delta.
– Vi hadde lik poengsum, men Håvard slo meg fordi han hadde best plassering i mål, sier Mehl.
Halvannen uke i uvisshet Selv om Mehl og Gjeldnes hadde regnet seg fram til at de hadde vunnet finalen rent matematisk, var de begge klar over at ledelsen i Movistar ikke bare la tallfakta til grunn for det endelige uttaket. Det var dermed duket for et liv på nåler i fem dager før den endelige dommen skulle falle og uttaket være klart tirsdag kveld forrige uke.
Det spanske World Tour laget hadde imidlertid fått et uforutsett problem etter de innledende rundene i Movistar Challenge: det var ingen spanske ryttere som hadde tatt seg til finalen, og en av plassene i det nye Zwift-laget var forbeholdt en nasjonal rytter. Derfor måtte Movistar avholde en separat spansk finale, og denne kunne ikke kjøres før søndag 14. mars.
Fordi den endelige troppen ikke settes sammen utelukkende etter resultater, måtte vinnerne fra den internasjonale finalen 4. mars altså vente ytterligere seks dager før uttaket var formelt klart. Fasiten ble da at Mehl får kontrakt mens Gjeldnes fortsetter i Kalas eSRT.
– Det er synd for dem. Men jeg er veldig skuffet, sier Gjeldnes.
Nå er de to Kalas-kollegaene altså blitt konkurrenter. Movistar-kontrakten til Mehl er i første omgang for ett år.
Selv om den ikke kommer med lønn i form av penger, inneholder den blant annet en omfattende utstyrspakke både til digitale ritt og utendørs sykling.
– Det er veldig leit at Håvard ikke fikk plass. Men dæven steike, jeg er utrolig stolt over å ha fått plass selv. Det åpner en del dører for min del, sier Mehl etter at uttaket var klart i kveld.
Jimmy Kershaw fra Storbritannia, Pim van Diemen fra Nederland og Daniel Guld fra Danmark blir Mehls nye lagkamerater.
Syrefest i to etapper Selve finalekvelden var en syrefest med to brutale fysiske utfordringer på programmet: en individuell «ramp-test» etterfulgt av et gateritt.
En ramp-test er en øvelse som egentlig er utviklet for å finne en utøvers terskelwatt på godt norsk, enkelt forklart den maksimale watten utøveren kan holde i ett minutt.
Ramp-testen begynner med at utøveren sykler på lav intensitet. Deretter økes belastningen med 20 watt hvert minutt. På et tidspunkt vil det, ofte relativt plutselig, føles skikkelig tungt. Etter dette punktet vil de fleste nå sin maksimale belastning i løpet av tre til fem minutter. Totalt tar slike ramp-tester 10-20 minutter fra start til utmattelse.
– Ramp-testen gikk ok. Jeg klarte å presse meg så mye som jeg forventet å kunne klare, og fullførte det siste minuttet på 500 watt før jeg gav meg. Men vi måtte kjøre hele testen sittende, så var litt uvant for meg som liker å stå en del, sier Mehl.
Det 28 kilometer lange gaterittet startet umiddelbart etter de var ferdige med ramptesten.
– Gaterittet i seg selv er noe av det vondere jeg har kjørt. Maks spurt i 15 runder på rad kjennes ikke deilig, og jeg kjente på stemningen i feltet at alle gikk all in for å klare dette, sier Mehl.
Dette er Movistar Challenge 2021 Movistar Challenge er en konkurranse der spesielt inviterte ryttere fra Zwift Racing League Premier Division-liga, altså det øverste nivået i Zwift, kjemper om kontrakt til en fem plasser i det nye Zwift-laget som det spanske World Tour laget Movistar er i ferd med å etablere. Formålet med konkurransen var å gi sportsdirektørene i Movistar et godt uttaksgrunnlag for troppen. Den prosessen startet 10. februar.
Første del av Movistar Challenge besto av fire innledende runder der de av rytterne i Zwift Racing League Premier Division som ikke allerede sykler for et profflag ble invitert til å delta. Disse innledende rittene ble kjørt som ordinære Zwift-ritt i scratch-format, altså poengritt der den rytteren som samler flest poeng gjennom innlagte spurter, klatringer og målpassering, vinner rittet. Det er samme format som for eksempel NCF Vintercup.
Fra de første to rundene i Movistar Challenge gikk 40 ryttere videre til de to neste rundene. Etter den siste av de innledende rundene, som ble arrangert 19. februar, sto Movistar igjen med 20 finalister som nå kjemper om de fire plassene i Zwift-laget til Movistar. Blant disse var det da to norske ryttere: Håvard Gjeldnes og Vidar Mehl.
I tillegg til Gjeldnes og Mehl var også Kalas-kollegaene Martin Røste Omdahl og Øivind Løining Bjerkseth med gjennom alle de fire innledende rundende, men tok seg ikke inn blant de 20 som inviteres til finalen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.