Ritt på Zwift er morsomt og effektivt, og krever hverken mye utstyr og eller kompetanse. Vi viser deg hvordan du kommer i gang, og har også noen gode tips når du først er på startstreken!
RITT PÅ ZWIFT: Både morsomt og intenst, men det er litt greier du må ordne for å komme til startstreken. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 8 minutter
Det nærmer seg vinter og høysesong for Zwift, den populære virtuelle plattformen hvor du både kan trene og konkurrere.
Å sykle ritt mot både kjente og ukjente på Zwift kan være en god motivasjon gjennom vinteren, og en enkel måte å holde formen ved like på.
Konkurranser på Zwift er både for proffryttere fra Uno-X og hobbymosjonisten, men det krever at du har enkelte ting i orden for å kunne delta.
Utstyr til Zwift
Først og fremst trenger du enten en smartrulle som har wattmåler, eller bare en vanlig wattmåler på sykkelen.
Rullen regulerer motstanden så virkelighetsnært som teknologien får til. Altså i motbakker blir det tyngre og omvendt i nedoverbakker eller om du ligger på hjul.
Har du en wattmåler i kranken, pedaler eller i hjulet, kan du fint Zwifte med en vanlig rulle, men da må du regulere motstanden selv. Det gjør det litt vanskeligere å føle at man er i en slags rytme med resten av rittet, da man ikke føler terrenget eller dragsuget til andre ryttere.
For å sykle på Zwift trenger du strengt tatt bare telefonen din og laste ned Zwift-appen og registrere deg, men det er gjerne en fordel å ha en PC. Du blir fort sliten i øya av å se på en liten skjerm, og så er det selvsagt mer oversiktlig jo større skjerm du har.
Smartruller har stort sett Bluetooth, slik at tilkobling er enkelt, men dersom du bare har wattmåler på sykkelen, er det enkelte som bare har ANT+-sender.
Da er du nødt til å ha en ANT+ USB-stick, for å få koblet opp dataene dine til PC-en. Det er rett og slett en liten mottager, som du plugger i USB-porten på PC-en din, en slik type mottager det er i de aller fleste sykkelcomputere. De koster gjerne en 4–500 kroner.
Zwift er for øvrig ikke gratis. De tilbyr den første måneden gratis til nye brukere. Deretter koster rundt 200 norske kroner pr. måned.
Før konkurranser på Zwift
Det er to måter å finne konkurranser på: enten i selve programmet/appen Zwift, eller i appen «Zwift Companion».
Når du har åpnet selve programmet/appen, og koblet deg til dine forskjellige sensorer (smartrulle/wattmåler/pulsbelte), og kommer inn til dashbordet, får du opp en liste over de kommende konkurransene ute til høyre, og kan bli med i de rittene du ønsker.
I «Zwift Companion» åpner du sidemenyen på venstreside, trykker på «Events», og der får du full oversikt over alle de planlagte konkurransene, og du kan for eksempel melde deg på Norgescupen god tid i forveien.
Du kan også gjøre det samme på nettsiden Zwift.com.
Kategori
Tidligere var det slik at en selv kunne velge akkurat hvilken kategori (nivå) en ville konkurrere i på Zwift.
Kategoriene sorteres etter FTP (Functional Treshold Power, eller terskelwatt på norsk), og det er fire klasser: A (4,2 w/kg eller høyere), B (fra 3,36 w/kg), C (fra 2,625 w/kg) og D (under 2,625 w/kg).
Høsten 2022 kom imidlertid Zwift med Category Enforcement, slik at en skal få mer rettferdige konkurranser og at ryttere ikke melder seg på i ritt og kategorier de er overkvalifisert for.
Basert på dataene dine på Zwift de siste 60 dagene, lager Zwift en wattprofil på deg, som vil avgjøre hvilken kategori du hører hjemme i.
Dersom du aldri har syklet på Zwift tidligere, vil du automatisk bli plassert i E-klassen, inntil det er klart hvilken klasse du egentlig hører hjemme i.
Nå er majoriteten av rittene med Category Enforcement, men det finnes fremdeles noen uten. Hvis du vil booste selvtilliten din med å blåse et D-ritt i filler, kan du bare sortere ut disse rittene på Zwift.
Deretter må du koble deg til nettsiden ZwiftPower.com. Det er en nettside som tidligere utelukkende ble driftet av frivillige Zwift-entusiaster, men nå er kjøpt opp av Zwift.
Dette er den offisielle resultatsiden for ritt syklet på Zwift. Man kan gjerne si det er Zwift-verdens svar på resultatservicene FirstCycling.com og Procyclingstats.com.
Tidligere var det veldig omstendelig å koble sammen brukeren din på Zwift og ZwiftPower - nå er det heldigvis blitt mye enklere.
Nå oppretter du bare en bruker på ZwiftPower, og gjennom innstillingene på Zwift.com, kobler du de to kontoene opp sammen.
For mer nøyaktige beskrivelse og linker, klikk her.
Skaff deg pulsbelte
Det siste steget før vi er helt i mål med forberedelsene er å skaffe et pulsbelte.
Det er ikke alle konkurranser som krever det, men majoriteten, og i hvert fall dersom du sykler Norgescup eller andre prestisjefylte ritt.
Kravet om pulsbelte er for å luke ut folk som jukser.
I de mest prestisjefylte konkurransene er det også krav om innveiing før konkurransene, men det kan vi spare til en annen gang.
Seks tips til et vellykket ritt på Zwift
Den første gangen du skal konkurrere på Zwift er det litt dilldall. Om du synes terskelen er høy, det tar langt mindre tid enn å kjøre bil til ditt første sykkelritt. Selv de argeste skeptikerne oppdager fort hvor enkelt det er.
Når du er klar for å konkurrere, er det enkelte ting du bør være forberedt på.
1. Møt opp tidlig
Jo tidligere du stiller opp på startstreken, jo bedre startposisjon får du. Du kan enten sitte og varme opp på en virtuell rulle på startstreken, eller så kan du gå ut igjen, finne en annen verden og sykle der, komme tilbake og du vil fremdeles ha posisjonen du forlot.
Dette er viktig av den samme årsaken som når du sykler ritt ute, at det er mest behagelig å sitte langt foran i feltet, for da unngår du splitter, slipper gjerne mindre jojo-kjøring og kan skli lettere med.
2. Starten
Du bør være varmet ordentlig opp før rittet. Konkurransetiden er gjerne en 30–60 minutter, og det kjøres utrolig hardt fra starten av. Selv om du melder deg inn i en kategori som passer til din FTP/ditt nivå, så må du regne med å kjøre langt over syregrensa de første minuttene.
Starten på Zwift er alt annet enn i et virkelig ritt. Det er mer enn én gang vi har brent oss på starten i Zwift og hatt blodsmak i munnen i løpet av ti minutter, og havnet langt bak hovedfeltet.
3. Posisjonering
Det er veldig krevende å holde på posisjonen sin, spesielt i starten av rittet, og krever rett og slett at du holder trøkket oppe. Det er mye vanskeligere å skli med feltet enn i virkeligheten, og i starten hvor alle vil opp og frem, og det er full gass på alle kanter, er det vanskelig å holde en stabil posisjon.
For å holde posisjonene må du rett og slett være på tå hev. Så selv om du har fått en god posisjon langt foran i feltet, må du ikke slippe opp for mye for eksempel mot toppen av korte bakker eller i slutten av en utforkjøring, for da risikerer du å skli raskt bakover.
Det er litt forsinkelse fra du tråkker til, til avataren din reagerer. Det gjør at du gjerne kan ha mistet 30 plasser, selv om du tråkket ordentlig til for noen sekunder siden.
4. Drafting
Selv om det er vanskelig å holde posisjonen og det stadig kan oppstå splitter i feltet, er det også en klar fordel med å ligge i feltet. Har du hjulet til noen, kan du altså slakke litt av på gassen, og spare krefter. Jo brattere det er og jo saktere det går, jo mindre vil denne effekten være.
Om du drafter ordentlig eller ikke, kan du se på avataren din. Avataren din vil sitte oppreist uansett, så lenge det går i mindre enn 33 kilometer i timen, selv om du har en effekt av drafting da også. Men så fort det går i mer enn 33 km/t og du ligger i dragsuget til en rytter, vil avataren din sette seg opp, som en indikasjon på at du er i hans vindskygge.
5. Supertuck
Selv om supertuck (å ligge på ramma) er blitt forbudt i virkelige ritt, er det ikke det i Zwift. Dermed kan du skaffe deg noen sekunder til å puste litt ut i utforkjøringer.
Hvis det går utfor med 3 prosent eller mer, og du slutter å trå, vil avataren din automatisk legge seg på ramma, og du kan bare cruise med feltet eller konkurrentene dine. Bare pass på at du starter å trå igjen litt før utforkjøringen er over, så du ikke havner bakpå.
6. Forbedre utstyret ditt
Zwift har en ganske sterk tilnærming mot gaming, og du belønnes for hvor mye du sykler. Du tjener deg opp erfaringspoeng (XP) for hver kilometer du sykler, og får ekstra poeng for eksempel hvis du fullfører et ritt eller en intervalløkt.
Og ved et visst antall XP går du opp i nivå. Ved å gå opp i nivå får du tilgang på bedre og kulere utstyr, som for eksempel hjul. Og forskjellen på gode og dårlige hjul på Zwift er større enn i virkeligheten.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.