MyWhoosh er en ny, digital plattform som går rett i strupen på veletablerte Zwift. Her finner du alt du trenger å vite om ritt, trening og turer på gratisappen.
ØRKENFEST: Den digitale gratisappen har 29 ulike verdener fra den arabiske halvøy. Skjermdump: MyWhoosh.
Lesetid: 7 minutter
MyWhoosh var frem til 2024 kjent som et litt eksotisk alternativ til Zwift, men plutselig skulle det bli en snakkis blant alle som trives på rulla.
Det internasjonale sykkelforbundet, UCI, vraket nylig Zwift som konkurranseplattform til e-sykling, til fordel for nykommeren MyWoosh.
Så hva er det egentlig som gjelder nå?
Vel, Zwift har en solid markedsandel, å «zwifte» er for lengst blitt til et verb og mange syklister har regelrett bygget en identitet på den digitale plattformen. Mange har investert så mye tid og penger i det digitale sykkeluniverset fra California at det er liten grunn til å tro at Zwift skulle forsvinne.
Uansett - MyWhoosh er en nytt, gratis treningsunivers som er tilgjengelig via appen med samme navn. Appen er utviklet under ledelse av Ahttar Hasmi, president i ymse tech-selskaper i De forente arabiske emirater - UAE.
Selskapet har solid økonomisk backing fra myndighetene, trolig noe av årsaken til at de er gratis. Hvordan brukerbetaling etterhvert skal finne sted, eller om, det er fortsatt ukjent.
Ettersom selskapet er fra UAE har de naturlig nok sponset UAE-laget, og Tadej Pogacar er en av syklistene som fronter appen.
Plattformen har allerede tiltrukket seg flere brukere, for de har en rekke attraktive konkurranser. Deltar du i rittserien Sunday Club Race kan du vinne over 100.000 kroner i måneden, og konkurransen kalt MyWhoosh Championship har til sammen over en million dollar i premiepenger.
Hva trenger jeg for å sykle på MyWhoosh?
Om du er kjent med eller bruker Zwift, er det ikke stort behov for å lese akkurat dette avsnittet. For uvitende - det du trenger er kort forklart en smartrulle, som du kobler til en iphone, en androidtelefon eller en pc - kort forklart en eller annen maskin som er koblet til internett.
Appen har foreløpig ikke støtte for mac eller Apple TV.
Programvaren har ganske avansert grafikk, og vil kreve mer kraft enn en gjennomsnittlig pc. Du kan selvsagt justere grafikken til ulike maskiner, men vær klar over at det er ganske stor forskjell på de ulike innstillingene.
Appen har selvsagt støtte for både blåtann og ANT+.
Hvordan er det å sykle ritt på MyWhoosh?
Foreløpig er det ikke like mange avatarer i konkurranse som på Zwift, men fortvil ei. MyWhoosh sender ai-genererte deltagere til start, om det ikke er nok påmeldte på de daglige rittene som er satt opp i kalenderen.
Dragsugeffekten er heller ikke optimert, men selskapet melder at dette er noe de kontinuerlig jobber med å bli best på. Det samme kan sies om knappene som brukes til å kommunisere med spillet og andre deltagere på.
Men selskapet har store mål for e-sykling, intet mindre enn at det skal bli en egen OL-gren. De ønsker også å skape en konkurranseplattform der utøvere kan konkurrere profesjonelt og leve av disiplinen, og levere tekniske løsninger som gjør det lett for fansen å ikke bare se på rittene - men også komme tett på utøverne.
De som har bundet seg til Zwift skal i følge MyWhoosh ikke være bekymret, plattformen skal etter sigende kommunisere med andre plattformer. Akkurat hva som ligger i dette, har foreløpig ikke selskapet kommunisert tydelig.
Men landskapet du konkurrerer i er like eventyraktig som på Zwift, og brukergrensesnittet mener mange er helt på høyde.
Hvordan kommer jeg i gang med MyWhoosh?
Det er ikke spesielt mye vanskeligere å komme i gang med MyWhoosh enn det er med Zwift.
Du startet selvsagt med å laste ned appen og åpne en konto - der du plotter inn alt fra navn og alder til vekt og cirkanivå på sykkelferdighetene.
Appen bruker vekt og høyde til å gi smartrulla di riktig motstand i terrenget.
Appen kan kordinere med diverse tredjepartsapper, slik som eksempelvis Strava.
Etter at du har koblet appen med de ulike enhetene dine - typ pulsbelte, smartklokke, wattmåler og selvsagt selve rulla, kan du lage din egen avatar.
Her er det bare å kle på seg det du foretrekker av smashing lycra - noe du selvsagt kan forandre etterhvert som du måtte ønske det.
Kort forklart: Greier du laste ned appen, tar det ikke lang tid før du er i gang med MyWhoosh.
Hvilke verdener har vi i MyWhoosh?
Du finner over 50 verdener i appen, og flere av dem er godbiter fra områder vi alle elsker.
Du finner eksempelvis syv ulike steder fra Belgia, og 10 fra Colombia - perfekt for de som er klatreglade.
Fullt så spennende er det ikke at det finnes syv ruter fra Australia - eller 30 ruter fra den arabiske delen av verden. Utrykket «alt som skjer før Omloop teller ikke» kommer virkelig til sin rett, ørkenrittene tidlig på sesongen er ikke spesielt spennende verken i terreng eller stemning.
Skjønt, er myndighetene inn på finansieringssiden, er det kanskje ikke rart det blir akkurat slik.
De ulike løypene er på cirka 1200 kilometer til sammen, alle med ulik vanskelighetsgrad.
I de ulike verdenene han du delta på stort sett det samme som på Zwift. Langturer, ritt eller gruppeturer.
Alt av turer og ritt finner du i en oversiktlig kalender, som også fungerer som logg for alt du har gjort i appen.
Hvordan blir VM i e-sykling på MyWhoosh?
Har du planer om å bli verdensmester i e-sykling må du forberede deg på et realt høyintensitets-mareritt - i tillegg til en reise til Abu Dhabi.
Det er Norges Cykleforbund som vil stå for uttaket av norske ryttere til VM, men selvsagt har det internasjonale forbundet laget en liten tvist.
20 prosent av deltagerne i VM skal nemlig hentes ute blant brukerne. Dette gir sterke amatører muligheten til å konkurrere mot de aller beste. At ryttere jukser med både vekt og watt på Zwift er ikke akkurat en hemmelighet, så det gjenstår å se om det kan komme noen underkvalifiserte deltagere til verdensmesterskapet i oktober.
Konkurranseformatet kan bli aktuelt å bruke i andre konkurranser også, eksempelvis et Norgesmesterskap.
VM vil bli delt i tre konkurranser med ulik poenggivning - der den som har flest poeng til slutt vinner.
Konkurranseformene er sprint, taktikk og full gass, og de kjøres i nevnte rekkefølge.
Sprint:
Sprintrittet varer i 15 minutter, og du sykler rundt og rundt i en løype på 1,7 kilometer. I denne løypa er det et segment på 300 meter, der det er om å gjøre å sykle så fort som mulig.
Du kan sprinte så mange ganger du vil, og tidene oppdateres live. Da vet du om du må svi av enda en fyrstikk på nok en sprint, eller om du tør å satse på at plasseringen din er god nok til å gi deg poengene som skal til for å vinne sammenlagt.
Taktikk:
Det andre rittet i konkurransen går i en rundløype på ni kilometer, der det er tre innlagte spurter. Midtveis i runden møter du en bakke som tar cirka fire minutter å sykle.
Spurtene er lagt inn i bånn av bakken, på toppen av bakken og ved målpassering.
Du får doble spurtpoeng om du vinner spurten over mål.
Her kan både den ene og den andre vinne, og det gjelder å ikke svi av kruttet for tidlig.
Full gass
I den siste konkurransen trengs det mildest talt skikkelig oppvarming. Nå skal rytterne sykle fire runder i en rundløype på fire kilometer. Rytterne får poeng på toppen av en kort og bratt bakke - eller de kan hente doble målpoeng hver gang de passerer målstreken.
Planen er at det skal være jevnt inn i denne konkurransen, og at finalen skal bli et forrykende syrebad.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.