/ Zwift

Hvem sykler lengst på 24 timer?

I lagkonkurransen Watt mot kreft gjelder det å komme lengst i Zwifts verden på ett døgn.

Sist oppdatert: 19. februar 2018 kl 07.00
SLIT: Hvor mange kilometer kan et lag gjøre unna på Zwift i løpet av 24 timer? Prøv selv under Watt mot kreft 16.-17. mars. Foto: Simen Strandås
SLIT: Hvor mange kilometer kan et lag gjøre unna på Zwift i løpet av 24 timer? Prøv selv under Watt mot kreft 16.-17. mars. Foto: Simen Strandås
Lesetid: 3 minutter

Watt mot kreft arrangeres for første gang helga 16. til 17. mars, og kjøres i klubblokalet til Høybråten og Stover IL-Sykkel i Oslo. Det er plass til totalt 12 lag. Hvert lag kan stille med opp til 12 ryttere, men kun en rytter er i aksjon om gangen. Det er opp til laget hvordan de vil disponere rytterne sine. Det laget som tilbakelegger flest kilometer i løpet av konkurransetida, vinner. Om alle stiller fullt lag, blir det da over 140 ryttere. 

LES OGSÅ: Hope Challenge - Norge best i verdens på everesting    

Vinn-vinn
– Sesongoppkjøring på rulla gjennom vinteren kan være tung. Her kan man få seg en skikkelig hardøkt i en setting som er mer spennende enn på vaskerommet i kjelleren, samtidig som man er med på å støtte en god sak, sier rittleder Simen Strandås, i den nystartede sykkelklubben Høybråten og Stover IL-Sykkel.

Det er ingen startkontingent for rittet, men arrangøren oppfordrer lagene til å donere ti kroner til Kreftforeningen for hver kilometer som sykles.

– Dersom hvert lag har en snittfart på 30 kilometer i timen, vil de bidra med over 7000 kroner. Med fullt hus vil vi da ha over 140 deltakere i salen, og det sier seg selv at det blir sosialt, sier Strandås.

LES OGSÅ: Brannmenn mot kreft – en opplevelse som ga gåsehud

Strandås er en av initiativtakerne til Watt mot kreft, og håper arrangementet kan bidra til å skape et større sosialt miljø mellom klubber og lag.

– Vi ønsker å samle lag i nærområdet og knytte bånd. Her får vi litt mer tid sammen og kanskje bærer dette frukter i form av bedre samarbeid på tvers av klubber, sier Strandås.

Tre uker før konkurransen er startfeltet halvfullt: Det er seks lag påmeldt og plass til ytterligere seks lag. Hvert lag tar med en rulle og en datamaskin eller nettbrett, mens arrangøren stiller med nettilgang, lokale, kafe, garderober og premier.

Saken fortsetter under

Watt mot kreft Foto Simen Strandås 1400x933
SOSIALT: I lagkonkurransen Watt mot kreft skal klubber og lag kjempe om samle flest kilometer på Zwift i løpet av 24 timer. Foto: Simen Strandås

SOSIALT: I lagkonkurransen Watt mot kreft skal klubber og lag kjempe om samle flest kilometer på Zwift i løpet av 24 timer. Foto: Simen Strandås

Begrenses av løypevaktreglene
Som ildsjel i en liten klubb, ser Strandås at de nye kravene til opplæring av løypevakter og sikkerhet kan skape problemer med å arrangere tradisjonelle ritt, spesielt for små klubber. Han håper derfor at arrangementet kan bidra til en idedugnad der klubbene kan komme fram til løsninger og alternative formater som gjør det enklere å arrangere konkurranser.

– Som nystartet klubb ønsker vi å bidra med et arrangement vi kan gjennomføre med god kvalitet. Men i disse tider hvor det blir vanskeligere å gjennomføre arrangementer på åpen vei, kan vi kanskje sammen finne løsninger som vi kan ta i bruk utover sesongen, sier Strandås.

Mer informasjon om Watt mot kreft

Simen Strandås 2017 - Foto Privat 800x
ILDSJEL: Simen Strandås fikk ideen til konkurransen Watt mot kreft mens han satt og syklet på rulla og følte på maktesløsheten rundt sjukdommen. Han ville finne nye måter å bidra på. Foto: Privat

ILDSJEL: Simen Strandås fikk ideen til konkurransen Watt mot kreft mens han satt og syklet på rulla og følte på maktesløsheten rundt sjukdommen. Han ville finne nye måter å bidra på. Foto: Privat

Bestill abonnement på Landevei og få 6 utgaver av magasinet levert hjem i posten.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får du også digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

Publisert 19. februar 2018 kl 07.00
Sist oppdatert 19. februar 2018 kl 07.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen