HEKTA: Rune Hamann Olsen har syklet i Zwift siden 2016.
Lesetid: 3 minutter
Rune Hamann Olsen trener mot Trondheim-Oslo for femte gang, i år med det nye satsingslaget Heinemann Team Oslo. Men der er det over 70 mann som kjemper om 30 plasser i nettotroppen, så 50-åringen vet at både kapasitet og stayerevne må heves om han skal være aktuell for det uttaket.
– Det blir en knalltøff kvalifisering, for noen av de rytterne vi har fått tak i til laget er virkelig gode, sier Hamann Olsen, og viser til folk som Vidar Mehl, Henrik Oftedal og Kristoffer Ylven Westgaard.
– Men at vi har fått inn slike folk øker sjansen enormt for å vinne Trondheim-Oslo, og det motiverer veldig til å sikre seg en plass i laget, sier han.
Hamann Olsen bruker mye tid på Zwift til å legge ned den nødvendige treningen. Med langturer på tre-fire timer hver søndag og hardøkter på to til fire timer hver lørdag, ritt hver tirsdag og torsdag, og rolige økter mandag og onsdag er han lett oppe i 12-15 timer i uka på Zwift – i hvert fall fram til det blir triveligere å sykle ute eller praktisk mulig å trekke sørover.
– Hva er din favorittøkt i Zwift på rundt halvannen time? – Jeg er med i Zwift-klubben Vikings, og der har vi lag som sykler ritt sammen på tirsdager og torsdager, og disse konkurransene er mine absolutte favorittøkter på Zwift. Vi snakker sammen på Discord-appen underveis, og har skapt et fellesskap og samhold som gjør det utrolig moro å sykle. På torsdager er det alltid lagtempo, mens på tirsdager kjører vi fellesstart og lagtempo annenhver uke.
– Hvordan er økta bygget opp? – Jeg kjører som regel 15-20 minutter oppvarming eller litt mer, for rittene har skikkelig flying start og føles egentlig som full spurt hele veien. Derfor er det viktig å være skikkelig gjennomvarm. Selve rittene varer fra 35 minutter til 1 time og 10 minutter. Etterpå sykler jeg 15-20 minutter rolig som nedkjøring.
– Hvorfor er denne økta nyttig for landeveisryttere? – Selv om det Trondheim-Oslo er langt, så må du ha kapasitet, og jeg synes det er artigere å kjøre slike ritt enn vanlige intervaller. Når du sykler med et lag, så tar du i mye mer enn på intervaller, og tunga henger langt ute etter slike ritt. Jeg gir alt for laget, for jeg vil jo ikke skuffe dem, eller meg selv.
– Hva er den spesifikke treningseffekten av denne økta? – Den øker oksygenopptaket og hever dermed kapasiteten.
– Hvor ofte kjører du denne økta? – To ganger i uka.
– Hva trenger du av utstyr for å gjøre den? – En pålitelig smartrulle og en Zwift-konto. Profil på chatte-appen Discord er nyttig for å kommunisere med lagkompiser underveis.
FAKTA: Dette er økta
Hva: Lagtempo og fellesstart i Zwift med Vikings-lagene «Gleipnir» og «Fenrir» Hvordan: 15-20 minutter oppvarming, lagtempo eller fellesstart ritt på 35 til 70 minutter med full innsats, 15-20 minutter nedkjøring Derfor er økta nyttig for landeveisryttere: Også de som satser på lange ritt som Trondheim-Oslo har behov for å bygge kapasitet i tillegg til kjørestyrke Treningseffekt/utbytte: Øker oksygenopptaket og hever dermed kapasiteten Tidsforbruk: 1t 15 minutter til 1t 45 minutter Hvor ofte: To ganger i uka Dette trenger du av utstyr: Sykkel og smartrulle, laptop og Zwift-konto. I tillegg er det fint med Zwift-appen på mobil, en Discord-konto for å chatte med lagkameratene, og en god vifte.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.