Sykehuset «stjal» velodromen til Knut Knudsen – 30 år senere kommer ny velodrom i Levanger
Da nytt sykehus skulle bygges i Trøndelag måtte velodromen der Knut Knudsen la grunnlag for sitt OL-gull rives. Først nå kompenseres det for den ødelagte velodromen, og byggverket skal etter planen stå ferdig i 2021.
ENDELIG: Etter 30 år blir det byggestart for den nye utendørsbanen i Levanger. Her er tomta der den skal ligge. Foto: IL Sverre.
Lesetid: 4 minutter
I forrige uke kom tilsagnet fra Landbruk, miljø og arealforvaltning i Levanger: søknaden om oppføring av sykkelvelodrom i Moafjæra er godkjent.
I løpet av et par uker skal entreprenøren i gang med å bygge fundamentet til banen, slik at doseringene kan få stå og herde seg over vinteren før betongdekket støpes til våren. Dersom alt går etter planen, regner utbyggeren IL Sverre med at banen kan åpne til neste sesong.
Historien om velodromen på Moafjæra er vesentlig lengre og vondere enn en runde på banen, og handler om 30 års kamp for å få utendørsbanen tilbake. På Levanger stadion var det sykkelbane allerede på 70-tallet, og et stort sykkelmiljø lokalt.
Banen var asfaltert og drøyt 400 meter lang, med fotballbane i midten.
– Knut Knudsen la grunnlaget for sin karriere i den velodromen, og det ble arrangert både NM og flere store løp der. Den banen ble brukt lenge, sier Per Gunnar Hansen.
Hansen sitter i styret i både sykkelgruppa og hovedlaget i IL Sverre, og har jobbet med å få på plass en ny velodrom i Levanger i et par tiår.
Da sjukehuset i Levanger skulle utvides på 1990-tallet, måtte det anlegges en ny vei. Den veien ble slutten på banen til Knut Knudsen.
– Kommunen tok den ene svingen av banen da veien til sjukehuset ble bygget, forklarer Hansen.
– Da kommunen tok Knut Knudsens bane i sjukehusutbyggingen, fikk sykkelklubben en erstatning fra kommunen, og løfter om at det skulle bli en ny bane. Det ble mye diskusjon rundt det og hvor den skulle ligge, og prosjektet dro ut i tid, minnes Hansen.
– Kommunen har snakket om å bygge en ny innendørshall med sykkelbane i ti år, men så snudde de plutselig og sa de ikke kunne være med på det likevel. Og da satt vi IL Sverre med alt i fanget, forteller han.
Men for et par-tre år siden fikk klubben tildelt en ny tomt i Moafjæra, der Levanger kommune har bygget en ny idrettspark med blant annet fotball- og tennisbaner.
Etter noen skisser fram og tilbake har klubben nå landet på hvordan den nye utendørsbanen skal bli og hvem som skal bygge. Og med forrige ukes godkjenning fra Landbruk, miljø og arealforvaltning i Levanger, er det nå bare å fyre opp gravemaskinene.
– Velodromen blir et viktig tilskudd til sykkelmiljøet, og det vil bety mye for rekruttering at vi har en sikker plass å sykle. Siden velodromen vår ikke får fullt så bratte vinkler som en innendørs velodrom med parkett, vil den også kunne brukes av flere enn et fullblods baneanlegg.
Men vi planlegger å arrangere noen ordentlige ritt der som vi håper vil trekke ryttere både regionalt og nasjonalt, sier Hansen.
Velodromen blir i første omgang en utendørsbane på drøyt 400 meter med betongdekke. Men på sikt håper klubben å få på plass en plasthall rundt banen. Det vil utvide den tida banen kan brukes betraktelig, selv om det er snakk om en løsning uten oppvarming.
– Målsettingen er å få banen under tak. Får vi bygget en plasthall rundt banen slik at den holdes snøfri og tørr, vil det utvide den tida vi kan bruke banen, selv om det bare blir en enkel løsning uten oppvarming. Men det blir jo ikke noe i nærheten av en slik innendørs velodrom som de har på Sola Arena og som de planlegger i Asker, sier Hansen.
Det er IL Sverre som bygger velodromen. Klubben har et budsjett på mellom 3 og 3.5 millioner kroner, og velodromen er allerede fullfinansiert.
Pengene er en kombinasjon av tilskudd fra kommunen og det offentlige, og kompensasjon for den gamle banen som ble ødelagt da kommunen bygget vei i forbindelse med utbyggingen av sjukehuset i Levanger på 1990-tallet.
Til sammenlikning er velodromen i Asker kostnadsberegnet til 258 millioner kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.