INNEØKT: Sven Erik Bystrøm har belaget seg på mange turer i velodromen i vinter. Foto: Knut Andreas Lone
Lesetid: 3 minutter
– Planen er å bruke banesykling som en del av treningen. Det er jo Stein (Ørn, red.anm) som er baneentusiasten blant oss, og han mener det er bra. Jeg håper jeg får brukt det anlegget gjennom høsten og vinteren, forteller Bystrøm når vi møter han på Sola.
Sven Erik Bystrøm befinner seg nå i overgangen mellom ferie og oppkjøring til 2022-sesongen, og er i store deler av den perioden hjemme i Norge.
– Nå har vi ganske mange reisedøgn, og når vi er hjemme så skal vi på en måte slappe av og trene spesifikt på det vi skal bli gode på. Jeg vil tippe at blir omtrent en gang i løpet av uken gjennom vinteren, forteller han.
Trener Stein Ørn er sikker i sin sak når han snakker om banesykling – at du regelrett kommer til å se forskjell på norsk sykkelsport før og etter velodromene, i tillegg til at du kommer til å se hvilke utøvere som faktisk har syklet bane og ikke.
Bystrøm er ikke umiddelbart enig, men kanskje ikke av årsaken du trodde.
– Jeg vet ikke om det er så bra som han sier, for jeg har jo nesten aldri syklet bane! Det sies jo at de som kommer fra bane er veldig bra. Man hører jo alltid at når noen vinner, da sier de «han er banesyklist, de har et bra tråkk og god hurtighet, det må være på grunn av det».
– Men du tenker at det ikke stemmer?
– Det er alltid sånn at om du gjør det bra, graver de litt i fortiden. Har du syklet bane, sier de at det er på grunn av det, har du syklet cyclocross, er det på grunn av det. Men det som er bra med banesykling er at du kan være inne når det er dårlig vær, og så kan du trene like spesifikt som på rulla, men det er bare ikke så kjedelig, forteller han.
Sven Erik er når vi møter han på en lånesykkel fra velodromen. Han virket like glad som meg over den nye sykkelen han monterte nede i kjelleren på velodromen, men et eller annet var galt med Dolan-sykkelen han egentlig skulle syklet på.
– Jeg og Alex har bodd en del sammen med Michael Mørkøv, og han er ekspert i banegamet. Han tipset oss om Dolan. Jeg tok kontakt med han som eier merket, og fikk en god pris på sykkelen. Jeg hadde jo gledet meg til å prøve den, men fikk en litt dårlig start i dag, gjengene i krankarmeen gikk i stykker. Nå ser jo den lånesykkelen her veldig bra ut, så jeg får håpe jeg ikke har kjøpt feil, ler han.
Som UAE-rytter syklet han på Colnago, fra nyttår skal han sykle på Cube. Det er helt naturlige årsaker til at han verken har Colnago eller Cube, og heller gikk for en Dolan banesykkel.
– Hadde jeg hatt kontrakt med UAE videre ville de nok stilt opp med en Colnago banesykkel. Men neste år skal vi kjøre på Cube, og de har jo ikke noe banesykkel. Laget sa bare bruk det du vil, forteller han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.