Da koronapandemien kom ble den også ytterligere utsatt, ettersom det tyske selskapet som skulle installere banen ikke kom seg inn i Norge.
Det var ildsjel og pådriver for Sola Arena, Tor Helge Skretting, som fikk ta de første rundene på velodromen, før Oddli og Team Coop-Hitec Products-rytter Nora Tveit fulgte like etter.
– Banen er helt rå, den har internasjonale mål og er top notch, sier Oddli oppglødd.
Dedikasjon og lidenskap
Sammen med Anita Yvonne Stenberg, som ble nummer fem i omnium i OL i Tokyo, har Oddli mer eller mindre vært den eneste som har satset på banesykling i Norge i moderne tid.
– Jeg var på min første banesamling høsten 2010, og da var det snakk om at vi skulle få to baner. Det var store planer, men ting har jo tatt tid. Det har vært mye venting, så det er en drøm som går i oppfyllelse.
I likhet med Stenberg, har Oddli holdt det gående helt på egen hånd gjennom det siste tiåret. Han har reist rundt på baneritt i Europa og måtte sørge for finansiering selv.
Det har vært krevende, samtidig som lange perioder med sykdom og skader har vært svært ødeleggende. I 2019 var han på nippet til å legge opp etter et tresifret antall sykdomsdager, før han fikk påvist alvorlig astma og fikk forebyggende medisin.
Men han har holdt det gående hele veien, og høydepunkt kom i 2017, da han ble nummer fem i scratch-øvelsen i EM.
I juli 2020 så det ut til at Sola Arena endelig nærmet seg ferdigstilling, og Oddli bestemte seg for at han skulle flytte til Stavanger. Det ledet til at Team Coop tok han inn under sine vinger også.
Nå skulle det endelig skje, en velodrom som gjorde at han kunne satse fullt.
– Hvordan har du klart å holde det gående alle disse årene?
– Det har vært krevende, det er det ikke noen tvil om, men det er jo banesykling som ...
Han stopper og trekker pusten, før han fortsetter:
– Jeg elsker den idretten her, og jeg har noen fysiske forutsetninger for å lykkes med den. Derfor har jeg vært villig til å legge ned den innsatsen, selv om forutsetningene ikke har lagt til rette for det i det hele tatt. Det er ikke noen hemmelighet at jeg har hatt noen smeller på veien, men jeg er så glad i banesyklingen at jeg har lyst til å få en sesong uten noe trøbbel og se hva jeg egentlig kan få til. Se hvor potensialet mitt ligger.
Satser mot OL i 2024
Oddli sier at velodromen på Sola «betyr alt». Det betyr slutt på å reise til Odense og bo på klubbhuset der, for å være på banesamling. Det betyr mindre bruk av tid, energi og penger på reising.
Og den store drømmen er i Paris, sommeren om tre år ...
– Det har alltid vært OL som har vært det store målet. Egentlig siden jeg startet å kjøre bane, så har det vært å komme seg til OL. Det og å ta et gull i et internasjonalt mesterskap.
– Er det realistisk?
– Nå har jeg ikke kjørt noe ordentlig UCI-ritt på fire år hvordan baneferdighetene mine er. Men jeg var jo fem i bane-EM i 2017, og jeg hadde jo problemer med helsa på den tida også.
Ja, det var denne helsa da. Oddli har vært notorisk plaget med sykdom og skader, og i vår fikk han påvist prolaps i ryggen. Men han kom seg til hektene igjen på rekordtid, og trente som normalt gjennom sommeren.
Men etter et kort forkjølelse i slutten av juli begynte prolapsen å trøble igjen, og i øyeblikket er han satt av rittprogrammet til Coop og må trene alternativt.
– Jeg tok en MR i går. Hvis det er samme problem, vet jeg jo hva som funket. Dette kommer jeg nok til å ha i lang tid, så jeg må bare klare å holde det i sjakk.
Han har et lite håp om å være tilbake i konkurranse på landeveien i Uno-X Development Weekend (starten av oktober), for å få litt grunnlag inn mot banesesongen.
I forrige uke var han i Tsjekkia for å forsøke å komme seg til EM på banen i oktober, men var sjanseløs til å stille. Han håper imidlertid å få sitt første ritt på banen under NM på nettopp Sola Arena, 29. til 31. oktober.
Bidrar som instruktør
Orkdalingen er helt sikker på at anlegget på Sola blir «gull verdt» for norsk sykkelsport.
– Generelt tror jeg det kommer til å heve nivået. Man lærer seg å sykle i feltet, ta de riktige taktiske avgjørelsene, så har du farten uten gir og bremser ... Det er så mye du får trent på, på en bane.
Aller mest verdifullt blir det for de unge rytterne, mener han.
– De som kanskje ikke er klar for å slippes ut på veien, de får lære seg å sykle på en lukket arena. Da får de inn alt fra start av. Feltkjøring, fastnavn og tråkket. Det tenker jeg er veldig bra for å få barn og unge. Så får du noen egenskaper, fysiske egenskaper som er gull verdt. Spesielt på landevei. Det vil heve toppnivået, det generelle nivået og sørge for utvikling i norsk sykkelsport.
Denne uken har det vært det blitt gjennomført en rekke sikkerhetskurs på banen. Du må nemlig skaffe deg akkreditering for å kunne bruke banen. Blant andre UAE Team Emirates-proffene Alexander Kristoff og Sven Erik Bystrøm har vært innom for å gjennomføre kurset.
I øyeblikket er banen åpen for publikum på dagtid, før den er forbeholdt klubber noen timer, mens de siste timene på kvelden er det igjen åpent for publikum.
27-åringen oppfordrer alle til å prøve den nye banen. Han sier at man venner seg raskt til fastnav, fart og så videre, raskt.
– Det er jo bratt, men folk tar det veldig raskt. Det ser mye mer skremmende ut enn det er.
Og på Sola Arena er nå Oddli en av instruktørene som gjennomfører sikkerhetskursene som gjennomføres. Det synes han er stort å få være med på.
– Jeg synes det er sinnssykt kult at jeg får bruke den kunnskapen jeg har opparbeidet meg. Jeg har jo et ønske om at banesykling skal bli stort på sikt. Det er kult å være med på den prosessen og få hjelpe fra starten.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.