NORDISK MESTER: Sondre Aarsbog Weiseth tok tre gull under nordisk mesterskap på bane i starten av november. Foto: Privat
Lesetid: 5 minutter
På få år har 19 år gamle Sondre Aarsbog Weiseth fra Trondheim gått fra å være en allsidig og godt trent norsk ungdom, til å være en av landets aller fremste banesyklister.
Nå håper han å ta nye steg i Europa, og satser alt på å kvalifisere seg for OL i 2028.
– Jeg hadde ikke takket nei til OL i 2024, heller, men det kommer nok litt for tidlig, smiler han lurt.
I starten av november ble han trippelt nordisk mester i Sola Arena, da han vant øvelsene scratch, 4000 meter individuell forfølgelse og team sprint.
Men sykkelkarrieren hans startet så sent som i 2018, da han ble lokket med av bestefar Asbjørn Andersen på sykkeltur til Mallorca sammen med sykkelklubben IL Stjørdals-Blink. Med det var sykkelinteressen født.
Som trøndere flest har han hatt en allsidig oppvekst, som inneholdt både ski, håndball, fotball og løping.
Men da sykkelinteressen skjøt fart etter Mallorca–turen med bestefar, begynte han å kombinere sykling og fotball på Tiller sitt juniorlag. Noen opptredener ble det også på seniorlaget.
Da koronapandemien snudde opp-ned på mye av det frivillige arbeidet i Norge ble det naturlig for Weiseth å bruke mer tid på sykkelen i stedet for fotballen.
– Jeg begynte å trene en fin kombinasjon av langturer og intervaller.
Har et klart mål
Siden har det etter hvert bare blitt sykling, og Aarsbog Weiseth har bestemt seg for å satse for fullt på syklingen og mot de olympiske leker i Los Angeles i 2028.
– Det er OL som er det store målet. Jeg skal gjøre det jeg kan og vise forbundet at jeg er god nok til å bli satset på.
Men for å nå dit trenger han mer internasjonal erfaring og matching. For å kunne satse videre er han for tiden på sponsorjakt, samtidig som han ser etter en deltidsstilling som lar seg kombinere med sykkelsatsingen.
Neste sesong ønsker han å delta på U23-VM og i senior VM. Det er Norges Cykleforbund som avgjør hvem de eventuelt vil sende dit.
– Målet er å vise forbundet at jeg er god nok. Jeg legger mye arbeid ned i å bli bedre, og er sikker på at jeg kan utvikle meg videre, sier han.
– Det er full fight
Miljøet rundt IL Stjørdals-Blink har lenge vært kjent for tilknytningen til banesykling mye grunnet asfaltbanen som er der. Allerede i sin første sesong som syklist deltok Aarsbog Weiseth i NM på bane, som den gang ble arrangert i Odense i Danmark.
– Jeg syntes det var veldig artig, og jeg oppdaget raskt at jeg kunne jage rekorder på banen, sier han.
I Nordisk Mesterskap i starten av november gikk han all in for å slå Anders Oddli sin norske rekord på 4000 meter individuell forfølgelse. Det gikk bare nesten.
– Jeg forsøkte å kjøre rundetider på 16,3 sekunder, innleder han – og fortsetter:
– Det gikk bra helt til midtveis, da mistet jeg kraften. Jeg var 1,2 sekunder for sent ute.
Han påpeker at rekordforsøket nok ikke kom på et ideelt tidspunkt, mot slutten av en tøff ritthelg. Han mener imidlertid rekorden bør være innenfor rekkevidde under NM, som går 9. til 11. desember i Sola Arena. Da går øvelsen som en av de første den helgen.
Selv om det ikke holdt til ny rekord på 4000-meteren, kunne han si seg godt fornøyd med rittene utenom.
– Det var en veldig bra helg for min del, sier han – og trekker frem seieren i øvelsen scratch som et høydepunkt.
I omnium og poengløp ble det to andreplasser på 19–åringen, bak Karsten Larsen Feldmann (Team Coop–Repsol) og Emil Skår (Sandnes SK).
Aarsbog Weiseth lovpriser miljøet blant de unge syklistene:
– Det er fullfight når vi kjører rittene, vi presser hverandre til det ytterste for å vinne, men når rittene er ferdige er vi veldig gode kompiser. Det er et veldig godt miljø med fantastisk mange fine folk, skryter han.
Prioriterer banesyklingen
Sesongen i år har vært todelt. På sommerhalvåret var det landeveissykkelen som ble prioritert, mens banesykkelen ble funnet frem noen måneder før banesesongen startet.
– Treningen til banesykling er litt annerledes enn på landeveien. Øktene er kortere, og inneholder mer eksplosivitet, intensitet og styrke.
Han ser at det kan bli en konflikt mellom landevei og banesatsingen den kommende sesongen, siden u23–VM på bane er i juli.
Men han er ikke i tvil hva han prioriterer høyest.
– Jeg tror er fullt mulig å kombinere. Jeg tror at oppkjøringen på landevei kan være gunstig for banesatsingen siden det legger et bedre grunnlag for utholdenheten, sier han.
Sammen med trener Svein Erik Vold (tidligere syklist og sportsdirektør i Team Joker) skal de legge en plan for å gjøre han best mulig forberedt på mesterskapet som forhåpentligvis kommer til sommeren.
Den utendørs asfaltbanen i Stjørdal bruker han av og til i treningsarbeidet.
– Forskjellen på banen i Stjørdal og i velodromen på Sola er likevel stor. Banen i Stjørdal er nesten 300 meter lang, den er smalere og mye slakere helling, forteller han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.