I GANG: Aasmund Groven Lindtveit gir kommende instruktører en mild start i Asker-velodromen. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 5 minutter
Velodromen i Asker har flere uker før åpning fått et luksusproblem - det er så mange som vil inn på parketten og sykle at de fint kunne ha åpnet for lengst.
Det blir gode muligheter for å sykle i romjulen, også for de som ikke har syklet på bane tidligere.
Denne artikkelen ble første gang publisert 27.11.2023, og er nå oppdatert med ny informasjon om aktiviteter på velodromen i Asker.
Det er så langt over over 200 syklister som er akkreditert for åpne treninger, og velodromen har utdannet en god gruppe med instruktører.
Ønsker du å delta på de ulike kursene bør du være rask. Velodromen har kapasitet til 16 syklister på banen samtidig.
Det vil avholdes både introkurs og A1-kurs. A1-kurset er akkreditering som gir deg mulighet til å delta på åpne treninger.
I Askervelodromen vil det i første omgang arrangeres ulike kurs 26. og 27. desember. Du finner mer informasjon om det som skal skje på facebooksidene til velodromen.
De vil også arranger en åpen trening 27. desember, klokken 17.00-19.00.
Norges Cykleforbund Region Øst har også halltid i romjulen. De arrangerer kurs både for ungdom og voksne 27. desember. Også de bruker facebook som oppslagstavle, og informasjon rundt de ulike kursene de avholder finner du her.
Støvtørt
Luften i hallen som huser Asker-velodromen er knusktørr av alt trestøvet som ennå skal bruke måneder på å legge seg. Det henger ledningsrør fra vegger og tak, du finner overskytende finerplater fra banedekket under trapper og langs vegger, og det mangler basketkurver og håndballmål på indre bane.
Men kanskje viktigst av alt sett med en syklists øyne: Banedekket er allerede tatt i bruk, og selv om det gjenstår mye før velodomen og dens konsept er klart, er hallen i praksis allerede åpnet for klubber og syklister.
– Det er mye igjen å gjøre. Vi må få opp en nettside, og vi skal finne en god driftsmodell. Vi skal også komme opp med et navn. Vi må også planlegge en åpningsfest, sier Truls Veslum, nyansatt arenaleder i velodromen i Asker.
Det offisielle navnet på velodromen er ikke klart.
– Vi har ikke bestemt oss for navn ennå, men det er naturlig å tro at det inneholder Asker og velodrom, til.
Forsinkelser og kostnadsøkning
Velodromen i Asker er et resultat av Norges Cykleforbunds ønske om tre velodromer i Norge. En på Sola utenfor Stavanger, en i Levanger nord for Trondheim og en ved Langenga i Asker. Giganthallen som huser Sola-velodromen er en del av et interkommunalt satsingsprosjekt på ulike idrettsgrener gjennom tittelen Folkehallene. Levangvelodromen driftes som et samarbeid mellom Levanger kommune og Sverre IL.
Asker-velodromen skulle bli forbundets prestisjeprosjekt, der NCF som heleier gjennom datterselskapet Norges Cykleforbunds kompetansesenter AS skulle ha ansvar for både oppføring og drift av velodromen, samt tilstøtende bygninger.
Da Landevei omtalte velodromplanene for første gang i 2019, var ambisjonen å åpne høsten 2021. Økte byggekostnader, pandemi og flere uforutsette utgifter har imidlertid gjort sitt for at prosjektet har endret både tidsramme og form.
Asker kommune tok på seg store deler av ekstrautgiftene som oppstod. De eier nå 67 prosent av velodromen, og har majoriteten i styret.
Åpent for klubber og lag
– Den offisielle åpningen er ikke før 13. januar, men allerede er det muligheter for både klubber og enkeltsyklister å sykle her inne. Vi kommer til å arrangere kurs i klubbregi, og vi kommer også til å arrangere åpne kurs i desember, sier Veslum.
De 16 syklistene som er ute på parketten når vi besøker hallen sent i november, er en samling av syklister fra hele Østlandet. Det er de som skal sørge for at sikkerheten blir ivaretatt når syklister skal ta steget fra landeveien eller terrenget, og inn på parketten.
Jobben de selv skal gjøre fremover er dugnadsjobbing, hovedsakelig for sine respektive klubber.
Instruktørkurset ledes av driftslederen fra Sola-velodromen, Sebastian Kartfjord.
– Det er en enkel sak å sykle i ring alene, men når en skal sykle med mange andre krever det litt, forklarer han mens kurset surrer og går i bakgrunnen.
– Men det handler først og fremst om sikkerhet for vår del. På en velodrom har vi et enkelt sett med regler, og følger alle dem høyner vi sikkerheten, sier han.
Kartfjord har nå over to års erfaring med drift, samt kursing av alt fra verdensstjerner til amatører helt uten sykkelerfaring.
Instruktørkurset, samt kursene som skal avholdes fremover, starter på et absolutt nullpunkt. Dette gjelder uansett erfaring. De fremtidige instruktørene starter i likhet med kommende banesyklister på det flate området innenfor parketten, før de gradvis beveger seg lenger og lenger opp i de doserte svingene, som måler hele 47 grader.
De skal lære en sykkel uten bremser å kjenne, og forstå bevegelsesmønsteret til en tett klynge av syklister på et svært lite areal. I tillegg, farten på en velodrom er med sine korte og eksplosive øvelser høy.
– I dag er farten veldig lav, de skal bare lære reglene. De når kanskje en fart på 40 og da er det maks, mens i en konkurranse er de godt oppe i 70 kilometer i timen. Det er ganske stor forskjell, sier Kartfjord.
Denne kunnskapen skal formidles og siden ivaretas videre av klubber fra hele landet.
– Jeg ser frem til å skape tilbud og aktivitet på banen, og slik at det blir mer banesykling fremover. Det er en stor og flott hall, og jeg gleder meg til å vise den frem til alle, forteller Veslum.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.