BLE EUROPAMESTER: I august tok Anita Yvonne Stenberg sitt første internasjonale mesterskapsgull på bane, da hun vant scratch–rittet i Berlin. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
– Mange syntes det var galskap å gjøre det, men jeg ignorerte alle som uttalte seg negativt, sier Anita Yvonne Stenberg
I en årrekke har hun vært spydspissen for banesykling i Norge. Hun har gått sine egne veier i jakten på drømmen om å bli best mulig. I ung alder flyttet hun til Danmark og brukte studielånet på sykkelsatsing. I høst resulterte det i EM-gull i øvelsen scratch.
– Det har vært mange tunge tak, jeg startet med ingenting og brøytet egentlig veien selv, sier hun. I Danmark ble hver krone snudd på, det var ikke noe luksusliv. Jeg leide et rom på 10 kvadratmeter, og delte fellesområder med andre. Utenom studiene gikk tid og penger til sykkel.
– Jeg så egentlig kun mulighetene og bestemte meg for å følge drømmen, om det så skulle resultere i at jeg ble kastet på gata.
Norges første EM-gull på bane: - Det perfekte løpet
Det harde arbeidet og samarbeidet med den danske treneren Kenneth Berner resulterte i et foreløpig høydepunkt i august, da hun innkasserte tidenes første norske EM-gull på bane.
Øvelsen scratch er enkelt forklart en fellesstart på 7,5 kilometer hvor første kvinne over mållinjen vinner.
– Jeg stilte med friske bein, og tester i forkant tilsa at jeg var i bra form, forteller gullvinneren.
Det ble holdt god fart gjennom hele løpet, og ingen ryttere prøvde å komme i fra før Jade Labastugue (19) fra Frankrike satset alt ti runder før slutt.
– Som regel vinner ikke den første som prøver seg i scratch, sier Anita – og fortsetter:
– Derfor forholdt jeg meg rolig og lot noen av de andre kjøre henne inn. Hele veien hadde jeg en skikkelig god følelse av at dette var min dag.
– Men det har jeg jo hatt før også, uten at det har gått veien, skyter hun inn.
Dette er Anita Yvonne Stenberg
Alder: 30
Har det siste tiåret satset utelukkende på banesykling, og vært en av få utøvere i Norge som har satset på den grenen.
Har i egenhending stått for satsingen, gjennom deltidsjobb og private sponsorer.
I august ble hun historisk da hun tok tidenes første norske EM-gull på bane, da hun vant øvelsen scratch.
Vis mer
Stenberg holdt seg fremme i feltet hele veien og da Nikola Wielowska gikk til to runder fra mål, satt den norske jenta fokusert på hjulet.
Hun utnyttet dragsuget bak den polske jenta og la seg litt opp i banen for å kjøre forbi.
– Jeg bare ventet på at det ville komme noen opp ved siden av meg også, men det gjorde det heldigvis ikke, forklarer hun.
– Det var det mest perfekte løpet jeg noensinne har kjørt. Alt gikk slik jeg hadde sett for meg på forhånd, det var en ubeskrivelig følelse.
«Engasjert, målrettet og disiplinert»
Etter at hun flyttet til Danmark som tenåring, jobbet hun for å komme seg inn i banesykkelmiljøet. Det tok litt tid, men etterhvert ble hun kjent med andre gjennom å delta på fellestreninger.
Når hun forsøkte å knytte seg til trenere, var det ikke bare enkelt. Hun forhørte seg blant flere danske trenerne, men de fleste var lunkne til å hjelpe en fremtidig konkurrent til sine egne danske jenter.
Det resulterte i at hun måtte gjøre treningsplanleggingen selv. Å sette opp øktene alene hadde sine klare utfordringer.
– Det var vanskelig å vite hva som var hardt nok, og hva som var rolig nok, forklarer hun.
Til slutt var det bare ett navn igjen på lista over aktuelle trenere, og det var Kenneth Berner.
– Jeg hadde inntrykk av at han var litt sær og rar, så jeg var ganske skeptisk, smiler Anita.
Det ble starten på et mangeårig langt samarbeid som har inneholdt mye læring for begge to.
– Jeg så en jente som hadde forlatt alt for å leve en drøm. Hun var engasjert, målrettet og disiplinert, sier Berner om hvorfor han ville samarbeide med Anita.
Nå reiser de sammen og konkurrer over hele verden. Anita gir en stor del av æren for framgangen til treneren.
– Jeg kan ikke få takket han nok for jobben han har gjort for meg, jeg har lært utrolig mye av Kenneth, sier hun.
Hva er banesykling?
Banesykling foregår innendørs på velodromer. Velodromer godkjent for UCI–konkurranser er 250 meter lange, består av to langsider og to doserte, bratte svinger.
Innenfor banesykling er det en rekke øvelser, både individuelle og lagøvelser. Årlig er det EM og VM, mens banesykling også står på OL–programmet.
Mange internasjonale syklister har startet karrierene sine på banen. I ung alder er banesykling regnet som svært bra for å lære seg både tekniske og taktiske aspekter fra sykkelsporten, samtidig som man kan trene og konkurrere i trygge omgivelser innendørs.
Forholdene for banesykling i Norge har lenge vært dårlige, og det har vært svært få satsende syklister innenfor grenen. I 2021 åpnet imidlertid Sola Arena, som den første permanente velodromen i Norge.
De neste månedene vil Anita konkurrere i Nordisk Mesterskap på Sola (4.til 6. november) og NM på bane (9. til 11.desember), i tillegg til fem runder med UCI Champions League i banesykling.
Champions League er de UCI-rittene på bane som har høyest status, og hvor de beste syklistene som regel stiller. I fjorårets utgave endte Yvonne på 6. plass sammenlagt.
Det er imidlertid OL i Paris i 2024 som er det neste store målet. Trener Berner ønsker at den fysiske kapasiteten skal bli enda bedre, særlig oksygenopptaket og avslutningene.
– Vi må også øve mer på det taktiske og plasseringer i feltet, sier han.
– Hadde du trodd at Anita skulle nå så langt?
– Nei, jeg tror ikke det var noen som trodde at hun ville nå så langt som hun har gjort. Nå tror jeg til gjengjeld at Anita kan vinne et av de helt store rittene.
Etterlyser flere jenter som satser mot OL i 2028
Hennes langsiktige drøm er å kunne være en bidragsyter til et fremtidig norsk kvinnelag. Å stille i OL i noen av lagøvelsene sammen med andre norske jenter.
– Hva skal til for å få det til?
– En må få jentene med i velodromen, de må begynne å trene systematisk nå. Det handler om å trene langsiktig og ikke gi opp, sier hun.
De beste kvinnelagene kjører 56 km/t i snittfart på de raskeste lagøvelsene.
– I tillegg til fysisk kapasitet krever det mye samarbeid og øving. En må kjenne hverandre virkelig godt for å få det til å fungere, poengterer hun.
Inntil videre er Stenberg den eneste landslagsutøveren i banesykkel i landet. Men hun håper at velodromene på Sola og Asker (som etter planen skal ferdigstilles mot slutten av 2023) kan utgjøre en stor forskjell i årene som kommer.
– Kom i gang med treningen, sats på 2028! Hvem blir med, spør Stenberg – som krysser fingrene for at noen tar utfordringen.
– Jeg tror vi har noe på gang, vi må bare fortsette med å bygge miljø og skaffe oss mer og mer erfaringer innenfor sporten.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.