I UNDERTALL: Tiril Frostestad-Stenbrenden var en av tre jenter som syklet regionsmesterskapet i Velodromen i Asker sist helg. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 5 minutter
– Jeg tror det er ikke så mange som vet om velodromen. Det er ganske få jenter generelt i sykling, og av dem igjen er det kanskje ikke så mange som har tenkt at «dette er noe jeg har lyst til å prøve.»
Det sier 16 år gamle Tiril Frostestad-Stenbrenden fra Rye.
Der måtte hun konkurrere sammen med guttene. Og jevnt over er det gutter og menn som sykler i ring, nesten uansett når vi kommer til Asker.
Det står i grov kontrast til velodromens egen ambisjon.
– Når det er øvelser her, da skal det være en egen kvinneklasse. Når vi kjører konkurransetrening, skal det være et kvinnefelt. Kvinner skal kunne vinne mesterskap på lik linje som mannfolka.
Det er den enkle beskjeden fra arenalederen i Asker, Truls Veslum, mens han hviler mellom øvelsene i regionsmesterskapet.
Det kommer flere og flere syklister til parketten i Asker i ukedagene og helgene. Mastersyklistene og juniorsyklistene har for lengst funnet veien inn. Det er litt færre U23-syklister, men andelen vokser stadig.
Men jenter eller kvinner er knapt å se. Det er noe helt annet enn vi har sett på velodromen på Sola.
Kvinneandelen har ikke vært høy der heller, men profiler som Nora Tveit og Sonja Moi har gjort terskelen lavere for kvinner og jenter å sykle. Monica Storhaugs elleville verdensrekordstunt var definitivt også motiverende for jenter og kvinner i området.
– Vi må være ærlige. Vi har ikke lykkes med jentene. Men Frøy og Halden hadde en jentesamling i fjor med over 20 jenter på Sola sist høst, og der var det utøvere fra 13 og helt opp til U23. Så det er jo mulig, sier Veslum.
– Er det en liten verkebyll å ikke ha fått til en stor kvinneandel?
– Engasjement og positiviteten over den store aktiviteten seirer nok over skyldfølelsen over at det ikke er flere kvinner her. Men det kan også være litt farlig å tenke at det er så mye aktivitet her, og så glemmer vi dem litt. Det går bra overordnet, men det er for få kvinner.
Tiril Frostestad-Stenbrenden er fortsatt tålmodig, og håper jentene og kvinnene kommer etterhvert.
– Selv om det bare er jeg som trener her, så er det jo andre jenter som også prøver å bli profesjonelle i sykkel. Så en eller annen gang kommer jeg til å ha noen å konkurrere med. Jeg må bare bli topptrent frem til det, sier hun.
Velodromen i Asker ble nesten dobbelt så dyr som planlagt og mange år forsinket. Hva nå?
Mange tiltak - få resultater
Jenter i sykkelsporten har vært en solid utfordring i hele sportens eksistens. Andelen kvinnelige syklister har økt betraktelig etter at sykling ble gjort til livsstil av særlig flere klesprodusenter.
I velodromen har de gjort mye for å tilrettelegge for å få flere jenter inn, og før regionsmesterskapet tok en av velodromens våpendragere, Kristian Myhrer, direkte kontakt med flere av jentene for å gjøre helgen så optimal som mulig for de som deltok.
Velodromen har også hatt flere egne jentetreninger, egen kvinneinstruktør og de har flere på trappene. De har konkurranseutstyr til utlån, slik at de som ikke skulle ha råd til egen sykkel skal kunne konkurrere på like vilkår som de med dyrt utstyr.
– Jentene vi har snakket med var opptatt av å kunne sykle i et felt. Hun som var med lørdag på regionsmesterskapet syklet sammen med gutter, og det var en grei matching. Hun var kjempefornøyd med opplegget vi fikk til. Men de gangene vi har hatt egne jentetreninger, har det vært en helt annen stemning. Da slipper de seg mer løs, og er tryggere, forteller Myhrer.
Men med en rytter, er de langt fra å nå målet om egne felt for kvinnene.
På det ene året velodromen har vært i drift har de levert bedre resultater enn de hadde drømt om, og aktivitetsnivået i hallen er høyt. Situasjonen er på ingen måte en tapt sak for velodromen.
Veslum har flere planer for å få kvinnene inn i hallen, og han håper særlig på hjelp fra landets aller beste syklister.
– Både NTG, Uno-X og Olympiatoppen var her før jul. Trener Lars Holm er helt klar på at dette er en game changer for norsk sykling. Her får utøverne effekter som de ikke får ute. Og når tankegangen begynner å sette seg i skolesystemene og fagmiljøene, så håper jeg at det skal gjøre at kvinner også kommer her.
– Utøvere som Tiril Frostestad-Stenbrenden, hva gjør dere for at hun skal kunne få selskap i tiden fremover?
– Det skal arrangeres en egen kvinnesamling her. Vi har også et ønske om å få til en samling med Anita Stenberg, hvor vi inviterer til en åpen nasjonalhelg for kvinnene. Hun gjør det for å få hjelp til å nå sine egne mål, samtidig som hun sitter på veldig mye kompetanseerfaring som hun kan dele.
– Jeg håper å kunne dra på en samling med henne, eller sykle mot henne en gang, svarer Frostestad-Stenbrenden når vi spør henne om Anita.
Helst vil hun ha konkurrenter på sitt eget nivå.
– Hva vil du si til jentene som ennå ikke har vært her?
– Bli med! Det er veldig gøy, og det er en veldig fin måte å utfordre seg selv på, både for å trene bedre og for å ha det gøy. Det er ikke farligere enn andre grenene i sykkelsporten.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.