– Det føles som om hele livet mitt er bygget opp rundt sykling
Siden Nora Tveit var seks år gammel har store deler av livet hennes handlet om sykling. Steg for steg jakter hun verdenstoppen, og i øyeblikket er hun den nest best rangerte banesyklisten i Norge.
BANETALENT: Nora Tveit er bare 19 år, men er allerede en svært erfaren banesyklist. Foto: Jon Petter Nordbø
Lesetid: 5 minutter
SOLA ARENA: Rundt på velodromen sykler en gruppe unge syklister i blå og gule Stavanger SK-drakter, sammen med én i hvitt og lyseblått, Team Coop-Hitec Products-rytter Nora Tveit.
De holder på med en fellestrening, og 19 år gamle Tveit fått gjennomslag for å gjøre en øvelse hun er den eneste i landet som konkurrerer i.
Øvelsen er madison, banekonkurransen hvor syklistene konkurrerer i par, hvor bare én av dem konkurrerer aktivt om gangen, før man veksler gjennom å ta hverandre i hånden og slynge den andre av gårde og inn i konkurransen.
Fra et utrent øye kan det definitivt se noe risikofylt ut: rytteren som kommer bakfra i større fart tar tak i hånden til lagkameraten, og drar vedkommende forbi seg selv og opp i fart.
– Det ser ut som du har trent mye på vekslingene, selv om madison ikke har vært på programmet her i Sola velodromen enda?
– Det har med at vi har trent mye vekslinger når jeg syklet ritt i Danmark. Vi reiste ned til Danmark og kjørte bane fra jeg var i fjortenårsalderen. Erfaringen kommer slik sett fra danskene, og jeg synes madison er en morsom øvelse, forteller hun.
– Det er ikke så mange i Norge som driver med madison?
– Nei, det er dessverre ingen, i hvert fall ikke enda.
Nylig syklet Tveit rittet København 6-dagers (som nå går over tre dager, men har beholdt det gamle navnet sitt av kommersielle årsaker). Der ble hun satt opp sammen med en annen rytter som heller ikke hadde noen makker.
– De fleste har en fast makker, for det er selvsagt en fordel å kjenne hverandre godt. Jeg ble satt sammen med en italiensk jente som ikke snakket særlig engelsk. Derfor var det litt vanskelig, men det gikk helt greit.
6-dagers ritt på banen var tidligere veldig stort og mange av landeveisproffene i gamle dager brukte rittene for å holde seg gående gjennom vinteren. I dag er Gent 6-dagers i Belgia fremdeles et veldig stort arrangement, som avholdes på den intime velodromen Kuipke og er en stor folkefest.
Også i København var det god stemning under de intense konkurransene, forteller Tveit.
– Det er et utrolig morsomt ritt, med mye fyr og flamme! Det er veldig publikumsvennlig, og stemningen er veldig høy på tribunen. Hver kveld kjørte vi først en madison, så en individuell øvelse, før kvelden ble avsluttet med nok en madison.
Fostret opp på sykling
Landevei snakker med Tveit i etterkant av en to timer lang fellesøkt i Sola Arena, i regi av Stavanger SK.
Tveit er i øyeblikket rangert som den nest beste norske banesyklisten med soleklar margin, kun bak Anita Yvonne Stenberg. Hun konkurrerer jevnlig utenlands, og plukker stadig rankingpoeng i rittene hun stiller.
I tillegg til banesatsingen sykler hun også for kontinentallaget Team Coop-Hitec Products på landeveien.
Hun har holdt på med sykling omtrent siden hun var seks år, og er på mange måter oppflasket med den tradisjonsrike SSK-cupen på Forus, noen kilometer unna velodromen Sola Arena.
– Ja, definitivt, svarer hun kontant på spørsmål om det stemmer, før hun fortsetter:
– Jeg tror jeg var 8 år når jeg første gang var med pappa og syklet rundene rundt trafikkstasjonen der. Så jeg har gått gradene, klasse for klasse, sier den blide nittenåringen om rittene som moderklubben Stavanger SK har arrangert på Forus i en årrekke.
– Pappa har hatt en sentral rolle i dette, høres det ut som?
– Ja, det var han som dro meg med. Han syklet en del selv, og vi syklet en del turer sammen før han ga seg som aktiv syklist. Etter at han la opp har han fortsatt med å være treneren min.
– Håper å kunne leve av syklingen
Som de fleste andre norske banesyklister sykler Nora landevei på sommeren, og bane på vinteren. Planen er å fortsette med dette.
– Målet er å bli så god at jeg kan leve av å sykle, sier hun, mens hun avslører at i januar/februar vil hun starte med mer spesifikk landeveistrening.
Skal hun nå målet om å leve godt av syklingen hersker det liten tvil om at mulighetene for det er størst i landeveissykling.
Økonomisk sett ordner hun alt det økonomiske i forbindelse med banesatsingen på egen hånd. Men hun understreker at samarbeidet med ledelsen i Team Coop-Hitec Products fungerer veldig bra.
Hun får delta i de banerittene hun ønsker selv, så lenge det ikke kolliderer med viktige ritt for laget.
– Hva ser du for deg de kommende sesongene?
– Jeg håper å fortsette fremgangen, gjøre det bra på landevei og på bane. Denne sesongen ble ødelagt på grunn av flere velt, blant annet i NM landevei. Hele oppkjøringen til EM bane ble preget av det.
Av langsiktige mål er OL i Los Angeles i 2028 naturlig å strekke seg etter. Nittenåringen kommer ikke til å slutte med å sykle, for som hun sier:
– Det føles som om hele livet mitt er bygget opp rundt sykling, det er dette som er meg.
– Det kan hende at akkurat det er grunnen til at jeg takler motgang bra. Det er liksom ikke noe alternativ å slutte å sykle, for det er dette som er “meg”.
Nå nærmer banesesongen seg slutten for i år, men Nora har fremdeles et par konkurranser igjen.
– Jeg skal kjøre et UCI-ritt i Geneve like før NM på Sola. Så skal jeg delta på et ritt i Danmark i romjulen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.