Det blir raskt misforståelser når sykkelekspertene Øyvind Aas og Henrik Alpers baserer en sykkelsamtala på hver sine måleenheter. For innen landevei- og terrengsykkel kan det virke som at ingen noensinne har gjort et forsøk på samarbeid. Her er det rett og slett få enheter som snakker sammen. Milllimeter vs tommer, p.s.i. vs bar.
- Terrengsykkelsporten ble jo oppfunnet på begynnelsen av 70-tallet av landeveisyklister som søkte ut i skogen. Så fant de ut av at de kunne montere på litt breiere dekk på syklene sine, før de begynte å sveise sammen sykler i garasjen. Og siden terrengsykkelen har sitt opphav i Amerika, så bruker de målene de har der. Og i Amerika har de tommer, sier Øyvind Aas.
Det er lett å se for seg at sykkelprodusenter som opererer i begge kategorier også får sine utfordringer, når det skal oversettes fra bar til p.s.i. eller tommer og millimeter. Lettere blir det ikke når vi får en helt ny sykkelkategori som havner midt i mellom terrengsykkel og landevei. Med sine grove dekk og raske ramme vet antakelig ikke engang gravel-sykkelen selv hvilket imperie den vil leve i. Blir det amerikansk, eller blir det europeisk? Tommer eller millimeter, bar eller p.s.i? En blanding, ser det ut som.
Saken fortsetter under bildet
Men noe sjarm har det da også kommet ut av kontinentenes kulturarv. I hvert fall for europeernes del, i følge Henrik Alpers.
GREIA MED...
EP1 - USA VS Europa / Enhetsforvirringen (11. juni)
EP2 - Landevei og motbakkene (18. juni)
EP3 - Terrengsykkel og motbakkene (25. juni)
EP4 - Landevei og utforbakkene (30. juli)
EP5 - Terrengsykkel og utforbakkene (6. august)
EP6 - Frontal motekollisjon (13. august)