Veien i Maridalen i Oslo er svært populær treningsvei for mange, men ligger også helt ved markagrensa og har mye trafikk i utfartsperioder.
17 år etter det ble lagt frem et planforslag til å bygge en veiskulder på veien, er det endelig reell fremgang i planene.
Nå har nemlig Bymiljøetaten lagt ut planene til offentlig ettersyn. Norde Aker Budstikke omtalte saken først.
I planene ligger det et forslag om å oppgradere den 3,2 kilometer lange strekningen fra Brekkekrysset til Hammeren med to meter bred skulder på hver side av kjørefeltene.
Bymiljøetaten skriver:
«Hensikten med planforslaget er å øke trafikksikkerheten og gjøre veien mer fremkommelig, spesielt for dagens hovedbrukergruppe som er syklister og rulleskiløpere. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
Planområdet ligger i marka og innenfor Maridalen landskapsvernområde. Miljøverndepartementet har gitt tillatelse til planarbeidet.»
Høringsfristen for planene er 30. oktober.
Ennå flere år frem i tid
Dette er så klart gledelige nyheter for både syklister og rulleskiløpere, men det er ennå lenge til det eventuelt blir klart.
På sine nettsider skriver Bymiljøetaten at anleggsarbeidet tidligst kan starter i 2026, men at 2027 er mest sannsynlig.
Da vil det isåfall vært 20 år siden planene ble vedtatt i Oslo bystyre. Prosjektet ble nemlig vedtatt der tilbake i 2007, men siden har fremgangen vært ikke-eksisterende.
I planene nå ligger det en kjørefeltbredde på 6,5 meter, pluss to meter veiskulder på hver side, i tillegg til grøft.
Bymiljøetaten skriver at utbyggingen vil vå konsekvenser for natur- og kulturverdier, men at et begrenset inngrep kan aksepteres som til fordel for tryggere og mer fremkommelig vei.
Lest denne? Uno-X talent tvinges til å legge opp:
Vil ha forbudsskilt – uansett
Uavhengig av planene om veiskulder, skriver de at «skilting av parkering forbudt langs veien bør gjennomføres [...] da dette vil ha stor betydning for trafikksikkerheten langs Maridalsveien for alle brukergrupper».
I planforslaget skriver Bymiljøetaten at det har vært en kraftig økning i antall syklister og rulleskiløpere siden 2011.
«Veibanen deles derfor av både myke og harde trafikanter, noe som er lite gunstig med tanke på trafikksikkerhet. Syklister i veibanen fører ofte til at biler blir liggende bak, og det skjer hyppige forbikjøringer på strekningen. Denne kombinasjonen av brukergrupper på Maridalsveien, som er en relativt smal vei som følger terrenget, gjør at det kan oppleves uoversiktlig å kjøre på den.
Situasjonen med tanke på trafikksikkerhet og fremkommelighet er i dag lite gunstig, og det oppleves som utrygt for alle grupper av myke trafikanter å ferdes langs veikanten. Dagens veibredde er hverken tilpasset dagens eller fremtidig økt bruk.»
Tre dager med bikepacking og «Ut mot havet»: