EN GARD: Visiret til IN-VIZZ kan dras opp eller senkes ned ved behov. Foto: ABUS.
Lesetid: 4 minutter
Det tyske familieselskapet August Bremicker und Söhne (ABUS) har siden 1924 vært opptatt av å utvikle sikkerhetsutstyr for bruk i hverdagen. Til å begynne med satset tyskerne på produksjon av hengelåser, men gikk etter hvert over til å fremstille produkter innen mobil sikkerhet også. Sykkellåsene som ABUS laget siden, fikk raskt et godt rykte på seg. De siste årene utvidet tyskerne så sortimentet med både terreng- og landeveishjelmer. Senest i år, da ABUS inngikk sponsoravtale med profflaget Team Bora-Argon 18, fikk tyskerne mye oppmerksomhet for sine produkter.
Pris: 1699,-
Importør: ABUS-Gruppen Nordic
Vekt: 307 gram i størrelse M
+ behagelig å ha på, bra passform som er lett å finjustere, god synlighet takket være refleksmerker
- lite funksjonelt visir som er integrert i hjelmen, ingen fotokromiske glass, tett og lite ventilerende
Passer for: Syklister som må bruke briller under syklingen, og som prioriterer sikkerhet og synlighet i trafikken.
Etter at vi i sommer testet ABUS sin topphjelm TEC-TICAL PRO V.2, hjelmen som også gutta i Team Bora-Argon 18 bruker til vanlig, har vi nå i høst tatt en nærmere titt på en annen hjelm fra samme leverandør.
TÅREVÅT OPPLEVELSE
Modellen IN-VIZZ er en landeveishjelm som kommer med et integrert visir. Med hjelp av en knapp i frontpartiet av hjelmen kan dette dras opp eller senkes ned, også mens du sykler. Likevel skjønner vi ikke helt poenget med visiret som verken dekker hele synsfeltet eller tilpasser seg etter lysforholdene. Har man i bakhodet at fotokromiske glass på sportsbriller i dag ikke er en sjeldenhet lenger, vil det oppleves som omstendelig å måtte dra opp eller senke ned glasset hver gang lyset skifter.
Den dyrebare tiden som øynene dine trenger for å kompensere for skiftende lysforhold, minsker til syvende og sist konsentrasjonen din for det som skjer på landeveien.
Visiret sitter i tillegg langt fra øynene. Spesielt ved stor fart, som i utforkjøringer, blåser luften inn under visiret og gjør at øynene renner. Dette gir en tårevåt opplevelse, dessverre ikke av glede.
Tyskerne har definitivt bedre kontroll på hjelmens passform og sikkerhet. Testmodellen vår satt som støpt på hodet og var samtidig veldig behagelig å ha på. De store putene i front- og topp-partiet forhindrer at hjelmen gnager mot hodet, mens et enkelt men meget solid strammehjul i nakken hjelper til ved finjusteringen av passformen. Remmene ned mot hakespennet er myke og lengden er lett å tilpasse. Puten på undersiden av hakespennet opplevde vi som noe klossete, men den gir ekstra komfort for den som måtte ønske det.
TETT AFFÆRE
Til tross for at hjelmen råder over 22 lufthull, fikk vi inntrykk av at IN-VIZZ er en ganske så tett og lite ventilerende modell. Den er meget behagelig å bære ved kjølige temperaturer og på regnværsdager, som det jo dessverre finnes alt for mange av i Norge. Har du den med deg i sørlige strøk eller bruker du hjelmen på solskinnsdager her hjemme, kan den dog fort bli et vepsebol.
KINDEREGG: Hjelmen til ABUS er en todelt opplevelse. Foto: ABUS.
Hjelmen er laget i standard ESP isopor på innsiden, men et meget hard skall som er limt på utsiden skal ta støtet i tilfelle velt. Refleksmerker på baksiden sørger for god synlighet i trafikken, og erstatter lys som noen av oss setter på hjelmen i den mørke årstiden. Med akseptable 307 gram er hjelmen fortsatt innenfor vektgrensen på moderne landeveishjelmer, men designet er definitivt alt annet enn moderne.
Så til hovedspørsmålet vårt: trenger vi en hjelm med kindereggeffekt, det vil si har vi behov for en hjelm med innebygget visir? Svaret er blankt nei. Etter testen av IN-VIZZ er vi fastere bestemt enn noensinne på at hjelm skal være hjelm og brille skal være brille. Det nytter ikke å kombinere funksjonene til en landeveishjelm med en sportsbrille, når det til slutt går på bekostning av de enkelte delene. Vi skulle ønsket oss en bedre gjennomføring av først og fremst visiret, skal IN-VIZZ være verdt sin utsalgspris på 1699,-. Den gode passformen og den behagelige hjelmfølelsen veier dessverre ikke opp for manglene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.