UNIK GEOMETRI: Merida Silex 6000 er mye høyere i fronten enn de andre syklene i testen. Dette gir en oppreist sittestilling og godt overblikk i trafikken, men det blir krevende å jage.
Merida har de siste årene opparbeidet seg en solid erfaring fra spissen av internasjonal rittsykling. Både som sponsor og sykkelleverandør til landeveislaget Bahrain-Merida, men også som mangeårig sponsor av terrengsykkelverdenscupens mest suksessrike rittlag, Multivan-Merida.
Denne satsingen på raske rittsykler bærer også deres gravelsykkel preg av. Her får du en flott karbonramme med tydelige og elegante trekk hentet fra landeveissyklene. Noen av Silex-modellene kommer med to-delt krank, vårt testeksemplar Merida Silex 6000 kommer med 1x11, men har mulighet for å ettermontere framgir og annet drivverk. Enkelheten med et 1x11-drivverk er tiltalende, og det står godt til de rene linjene på sykkelen.
Maxxis-dekkene har bra volum, men en del mindre knaster enn de øvrige dekkene vi finner i denne testen. De ruller stille og raskt på både asfalt og grus og har sideknaster som hjelper litt når du havner på veiskulderen på grusen.
Fra første tråkk levner Merida Silex 6000 liten tvil om at komfort er ofret på alteret for stivhet og effektivitet. Rammen føles like stiv og solid som den ser ut. Både feit setepinne, kraftige karbonstag og en bunnsolid front, bidrar sammen til en hard opplevelse på ruglete underlag. Den linjelekre karbonrammen gir dog realt tilslag når vi smeller på med tunge gir, og legger oss i bukken.
Vi får lyst til å spurte og jage, men geometrien jobber litt mot oss på akkurat dette. Merida Silex 6000 er litt to-delt. Rammen har høyt styrerør og kort stem. Selv testsyklisten i panelet som egentlig skulle hatt en størrelse større opplevde fronten som for høy. Dette gjør den treg fra side til side ved stående sykling, og veldig trygg, men lite villig til raske retningsskifter nedover.
Den høye fronten gjør at vi sitter oppreist for god trafikkoversikt og komfortabelt, også med sekk. Men det samsvarer ikke helt med den veldig stive ramma. Det gir mest mening å bli sittende på setet, men på grusen blir motbakkene da ganske tøffe med 44-42 som laveste utveksling. Står det rolig tur på timeplanen blir det fort styrketråkk i gruskneikene, hvis du ikke er i internasjonal toppform.
Merida Silex 6000 hadde hatt godt av en noe mer tilgivende ramme og gjerne en lavere front. Til de lange turene på grus blir dette for stivt og til landeveisjaging for høyt foran. Om du er en sykkelpendler, og er på utkikk etter en sykkel med oppreist stilling og stiv ramme som gir deg muligheten til å svinge innom marka i ny og ne, vil Merida Silex 6000 være et godt valg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.