KOMFORTABEL OG RASK: Meridas Reacto disc har tydelige aeroprofiler både i hjul, ramme og styreoppsett. Demping i setepinnen og 25 mm dekk gir god komfort.
Merida Reacto 8000 er første modell med skivebremser, men kan også leveres med felgbremser. Aeroprofilene på rammen er tydelige og allerede klassiske. Senkede setestag har vist seg å fange mindre vind enn setestag helt opp til overrøret.
Det store underrøret med såkalt Fastback-profil og pukkelen på overrøret bak stemet er typisk for sjangeren. Merida-sykkelen skiller seg likevel tydelig fra de andre utseendemessig.
At Merida Reacto 8000 ikke er en helt ny plattform og heller ikke en ramme kun for skivebremser plasserer den i samme kategori som Canyon-sykkelen. Den tilhører nest siste generasjon aerosykler med skivebremser.
Gir-ledninger og bremseslanger er bare delvis integrert i det kraftige Vision-oppsettet med stem og styre i ett.
Vår testsykkel er utstyrt med Vison Metron 5D. 2019-modellen av Merida Reacto 8000 kommer med Metron 6D - forskjellen er at Metron 6D ikke har fremoverbøy på styret. I tillegg er 2019-modellen av denne landeveissykkelen også utstyrt med koblingsboks for Di2-girene i styreenden, ikke hengende under stemet som her. Begge deler er klare oppgraderinger.
Ledningene og slangen til bakbremsen går i en stor bue fra styret og inn på rammens venstre side. Vi slo knærne i vaierbuen under stående sykling. Dette bør en god forhandler fikse. I tillegg var gir- og bremsehendlene montert veldig langt ned og frempå styret. Unn deg og håndleddene dine å vikle om styrebåndet og plasser hendlene høyere på styret. Vinkelen på styret kan ikke justeres.
Merida Reacto 8000 på veien
Ute på veien er det komforten som først imponerer. På grov brostein er det lett å holde både flyt, fart og planlagt linje på Merida-sykkelen. Den flyter godt på grovt veidekke. De middels høye hjulene er mer stillegående enn høyere varianter. De gir likevel følelsen av å kutte gjennom vinden. Suselyden vi alle liker er også på plass, om enn i mindre grad enn på Canyon og Cannondale.
Den kraftige setepinnen med innlagt demper er nok mye av grunnen til den smidige følelsen på ujevnheter. Merida Reacto 8000 byr også på komfort i front, uten at det går på bekostning av presisjon og trygghet utfor.
Vi sitter godt og effektivt på Merida Reacto 8000. Den gir super respons på kraften vi legger ned og holder ambisiøse linjer i svingene med stoisk ro. Merida Reacto Disc 8000-E er mye sykkel for pengene, den byr både på utstyr av høy klasse og en ganske moderne aeroprofil.
PASSER FOR: For deg som vil spare så mange watt du kan, der du kan, men ikke for enhver pris. Du trenger litt komfort og er fornøyd med vinkelen på Vision-styret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.