/ Sykler

VIL YPPE SEG MOT ASFALTTRAVERENE

Terrengsyklistene ser NM og NC i sykkelkross som en mulighet til å måle krefter med landeveisfolket på en nøytral arena.

Sist oppdatert: 23. september 2014 kl 16.10
FRISTER: Terrengsyklistene lar seg friste av sykkelkross som en mulighet til å måle krefter med de ypperste landeveisrytterne på en relativt nøytral arena. Foto: NCF
FRISTER: Terrengsyklistene lar seg friste av sykkelkross som en mulighet til å måle krefter med de ypperste landeveisrytterne på en relativt nøytral arena. Foto: NCF
Lesetid: 3 minutter

NORGESCUP OG NM 2014

  • NC 1+2: 11.-12. okt, Svelvik SK/Drammen CK

  • NC 3+4: 18.-19. okt, Grenland SK/Bærum OCK

  • NC 5 (NM): 2. nov, Tønsberg CK

– Jeg tar sykkelkross-sesongen på sparket, men NM i Tønsberg kunne vært moro. Lars Petter Nordhaug kan fort finne på å stille der, sier Carl Fredrik Hagen, som vant årets Norgescup i terrengsykkel maraton.

– Jeg kommer nok ikke til å satse på den fulle serien i Norgescupen, men hvis lysten til å slenge med på et ritt melder seg og det passer sånn, så stiller jeg - uten at jeg maser med å sykle masse ritt i oktober, sier Hagen, som kjører for Oslo Sportslager.

– Everest kom med en egen serie kross-sykler i fjor høst, så jeg er jo litt lysten på å få testet ut den på litt mer enn bare grusveg, sier han ivrig.

Fokus på trivsel
Hagen er likevel klar på at det er viktig å få en pause etter en lang sesong.

– Vinteren er lang, og det viktig for hodet å ha en konkurranse pause, så jeg kommer ikke til å mase med å sykle masse ritt i oktober, understreker Hagen.

– Høsten skal brukes på alt som er gøy. Syns du det er gøy med gjørme og møkkavær og svinger og mye tryn, så stå på, men syns du det er morsommere å sykle lange turer på sti, så gjør du det, kommenterer Hagen.

God trening for terrengsesongen
Men uansett er sykkelkross glimrende trening for syklister generelt, påpeker Hagen, som ikke har bestemt seg for om det er landevei eller terreng han kommer til å satse på framover. Det var jo nettopp vintertrening som var opprinnelsen til sykkelgrenen tilbake til tidlig på 1900-tallet i Belgia og Frankrike.

– Det er knallgod balansetrening, og du trener opp god følelse med underlaget for terrengsykkelritt, sier Hagen.

Han syns også sykkelkross er spennende fordi både landeveissyklister og terrengsyklister bringer ulike egenskaper og styrker til start, og dermed har begge leire gode sjanser til å hevde seg.

– Det er veldig kult at både landeveissyklister og terrengsyklister har en arena der de begge kan vinne, noterer Hagen, som ennå ikke har bestemt seg endelig for om han vil satse på terreng eller landevei i 2015.

Tester seg gjerne mot landeveisfolket
Henrik Hollingsæter Kippernes, som ble nummer to i Norgescup maraton bak Hagen, er også sugen på å teste konseptet.

– Jeg har hatt en kross-sykkel noen år, og sykkelkross begynner jo å bli ganske poppis, så det blir garantert mange som kommer etter hvert. Det er jo ganske få ting å drive med på senhøsten, sier Kippernes.

– Det er jo en helt annen type sykling, og en får god fart på sykkelen, sier Kippernes, som tror terrengsykkelbakgrunn er både en fordel og ulempe.

– Terrengsyklister har jo en teknikkmessig fordel, men på flatene har jo landeveissyklistene en fordel. Men jeg tror kanskje vi stiller ganske likt. Konseptet har et rundbaneformat, så det er jo en fordel med eksplosivitiet, kommenterer Kippernes. 

Men også Kippernes er opptatt av at høsten er tida for å gripe de sjansene som byr seg.

– Nå er naturen på det aller finest i fjellet, så sett på grovere dekk og utforsk nye stier. Og barfrosten er jo helt magisk, sier han avslutningsvis. 

Publisert 23. september 2014 kl 16.10
Sist oppdatert 23. september 2014 kl 16.10

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen