Se også stort bildegalleri nederst i saken.
…
Harrogate, England: Det er bare fire dager til Tour de France skal starte i Leeds, og komme i mål i Harrogate.
Tour de France er det absolutt største utstillingsvinduet for sykkel-og utstyrsprodusenter, og flere av de store merkene velger å legge produktlanseringer til dagene før Touren starter.
Amerikanske Trek har akkurat lansert sitt nye vidunderbarn, som lyder lyder navnet Émonda. Både rykter og bilder har sirkulert på nettet en periode, men det er først i dag Trek bekrefter hva som kommer med storken.
Émonda skal være verdens letteste serieproduserte sykkel. I størrelse 56 veier sykkelen 4650 gram.
INGEN BEGRENSNINGER
– Vi hadde en klar målsetning om å lage den letteste serieproduserte rammen noensinne, forteller Ben Coates i Trek.
Han var en av de som fikk oppdraget om å finne opp neste sykkel, og gikk rett til ingeniørene med en kompromissløs tilnærming.
– Vi ville lage verdens letteste serieproduserte sykkel noensinne, og gi ingeniørene frie tøyler. Normalt sett får ingeniørene store begrensninger av designerne, alle sykkelprodusenter har designtrekk de vil skal gå igjen på syklene sine. Men denne gangen gikk ikke det, med unntak av noen så vidt gjenkjennelige former på styerøret, forteller han.
Prosjektet gikk ikke upåaktet hen blant de høye herrer, og den første kommentaren fra Keith Bontrager, en av pionérene i Trek, var:
– Dette ser ut som noen en ingeniør har kommet opp med.
Prosjektet startet sin gang allerede i 2012, og har pågått helt til i våres.
– Dette er enkelt og greit ingeniørstyrt. Toppmodellen SLR10 kommer med en syltynn matt lakkoverflate for å spare vekt, fortsetter Ben.
– Det har gitt oss en rammevekt på 690 gram i størrelse 56. Det er det letteste vi har veid noensinne. Vi ville lage rammen så lett som mulig, for å ha en base å bygge andre og rimeligere modeller på.
På de rimeligere syklene kommer de med mange standarddeler vi har sett før. Men på toppmodellen, SLR10 til 125000 kroner, er det mye eksklusivt.
– Vi hentet deler fra de leverandørene vi mener er bra nok. Tune har levert hjul og sete, mens titter vi på bremsene, ser vi at det er nytt. Dette er bremser vi har laget selv, da vi mener det som finnes ikke er bra nok. Sykkelen skal fortsatt ha de kjøreegenskapene du forventer av Trek, og hva er egentlig vitsen med en sykkel som ikke kan bremse?
FUNKSJONABEL
Verdens letteste serieproduserte sykkel er ikke småtteri, likevel er det fortsatt mange smådeler på sykkelen som kunne spart ytterligere gram. Det er fortsatt lakkbeskyttere på alle nokonstrømpene, og overalt der strømper går inn og ut av rammen finner vi aluminiumsdeler som holder strømpene på plass.
Trek har også behold sin DuoTrap sensor, som sender signaler om kadens og hastighet til alle slags enheter som kommuniserer med ANT+.
Det er benyttet verken lettvekstkjede eller kassett, og utstyrsgruppen for øvrig er en høyst ordinær SRAM RED 22. Kjedefangeren finnes fortsatt, og heller ikke styrebåndet er av letteste sort.
Vi tør påstå en gramjeger fint kunne spart 200 gram til.
– Det er utrolig mange områder vi har gjort forbedringer på. Hele måten karbonet er lagt på er gjort på en ny måte, og dette gjelder ikke bare rammen, men også setemast og styre, forteller Ben.
Det er her de største vektbesaparingene angivelig er gjort.
Rammen har ingen vektbegrensning, men hjulene som står på har en øvre vektgrense på 110 kg.
Men Ben er også klar på at verdens letteste serieproduserte sykkel ikke kan smykke seg med den tittelen for evig.
– Før eller siden vil noen andre lage en lettere sykkel. For alt vi vet, kan det godt hende det blir oss selv, sier han med glimt i øyet.