Utstyrstrender for 2020. Hva kommer og hva forsvinner?
Vi har tolket dekksporene inn i fremtiden og prøver å spå noe av hva som skjer på utstyrsfronten i 2020. Dette er utstyret vi forventer å se og ikke se det neste året.
STØRRE DEKK: Selv aerosykler kommer nå med 28 mm dekk. Ofte er det plass til hele 32 mm. På blandeveissykler som Trek Domane er 32 mm den nye standarden.
Lesetid: 4 minutter
12-delt Dura Ace-gruppe fra Shimano.
Shimano er som regel ikke først, men når de først kommer etter med nytt drivverk er det gjerne bra greier med høy kvalitet. Både Campagnolo og SRAM har over ett års forsprang med tolvdelt. Shimano lanserte sin 12-delte toppgruppe for terrengsykler, XTR i 2018 og utvidet med to rimeligere 12-delte terrenggrupper i 2019. Pussig nok lanserte Shimano i sommer sin grusspesifikke girgruppe GRX i 11-delt versjon.
Sannsynligvis dukker ikke en 12-delt gruppe fra Shimano opp før neste års Tour de France. Følger lanseringen vanlig Shimano-prosedyre så er ikke Dura Ace 12-delt på markedet før helt på tampen av 2020, med levering tidlig 2021.
Flere skivebremssykler på 6,8 kilo ut av boksen
Økt vekt er et av de siste argumentene mot skivebremser på landeveien. Heldigvis for utviklingen består UCIs regel om at alle sykler som brukes i sykkelritt må veie minst 6,8 kilo med pedaler, flaskeholdere og computerfeste. Så langt har likevel den ekstra vekten for skivebremser vært et helt gyldig poeng. Sykler med skivebremser bikker veldig sjelden under 7,5 kilo i rittklar stand. I 2020 kommer flere produsenter på banen med sykler som veier mindre enn 7 kilo med hydrauliske skivebremser. Wilier Triestina sin nye Zero SLR, som i 2020 blir Team Astanas sykkel skal veie inn på nøyaktig 6,8 kilo med 28 mm clincher-dekk. Ramme- og gaffelvekt er oppgitt til henholdsvis 780 og 345 gram.
Vi tror også at de aller fleste World Tour-rittene i 2020 kommer til å bli vunnet med skivebremser. Samtidig tror vi også at minst to av de tre tre-ukers-rittene kommer til å bli vunnet med felgbremser på sykkelen.
28 er det nye 25 og 32 er det nye 28. Slangeløst blir normalt.
Det er ikke mange årene siden 25 mm brede dekk var ansett som helt totalt uhørt for konkurransesykling. Nå er 25 standarden og 23 mm er så godt som borte fra markedet. I 2020 kommer mange toppsykler, også i aerokategorien med 28 mm dekk som standard. Sykler mer tiltenkt lange turer og turritt, snarere enn World Tour-nivå vil i 2020 gjerne komme med 32 mm dekk som standard. Denne utviklingen er helt klart ønskelig for alle oss som sykler. De store dekkene ruller i de fleste situasjoner bedre. De gir økt komfort og de gir bedre veigrep. I tillegg skal det litt mer til for å punktere med 28 mm dekk enn med 23 mm dekk, og du kan sykle på grusveier uten å kjøre deg fast. Den økte dekkbredden er en hyggelig bivirkning av skivebremsene, kanskje den aller mest positive sådan.
Samtidig som dekkbredden øker, øker også aksepten for og ønsket om å sykle med slangeløse dekk. Fra 2020 vil vi kanskje se begynnelsen på at brukeruvennlige pariserdekk endelig forsvinner.
650B blir et blindspor i grusen
Grussykler med ganske brede dekk er både morsomme og sykle på og praktiske i bruk på mange forskjellige underlag. De kan også være raske på veien. Varianten med mindre hjul i såkalt 650B-størrelse har vunnet en viss kundemasse grunnet muligheten til enda bredere dekk, gjerne 47-50 mm. Vi tipper likevel at 650B-hjulene kommer til å gradvis forsvinne fra og med 2020. Trenden går mot grussykler med 700c-hjul og like brede dekk som vi nå må redusere hjulstørrelsen for å få plass til. Med 700c-hjul og plass til 45-50 mm dekk, er det få grunner til å gå for små-hjul til grussykling. 650B-hjulene kalles 27,5 i terrengsykkelverdenen, og er også her i ferd med å bli helt faset ut, til fordel for terrengsykkelsportens 29-tommers hjul, som er samme felg-dimensjon som 700C på landeveissykler.
Gigantskiver på temposykler
Til tross for at SRAMs nye tolvdelte grupper gir oss tilgang på en 10er-klinge i kassetten velger ambisiøse temposyklister seg større krankdrev nå enn tidligere. En grunn er at det har blitt økt fokus på å aktivt yte kraft i pedalene også i høye hastigheter utfor. Dette er veldig vanskelig hvis du spinner ut når farten bikker 70 km/t. En annen faktor er at temposyklistene ikke ønsker å bruke de minste tannhjulene i kassetten mer enn helt nødvendig. Når kjedet ligger på de små tannhjulene øker drivverkfriksjonen. To større tannhjul gir mindre drivverkmotstand enn to mindre tannhjul med samme utveksling.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.