Trek har ikke populære modeller som Checkpoint ALR5 og Domane SL5 på lager. De anbefaler å vente på drømmesykkelen, heller enn å kjøpe feil sykkel mens du venter.
STOR ETTERSPØRSEL – FÅ SYKLER: – Vi leverer masse sykler, men vi leverer dårlig i forhold til etterspørselen, sier Eivind Martinsen i Trek Nordic.
Lesetid: 5 minutter
Trek er trolig verdens største merkevare på sykkel, like fullt er de ikke i nærheten av å levere nok sykler til etterspørselen akkurat nå.
Flere av de mest populære modellene vil faktisk ikke være tilgjengelig før etter sommeren.
– Hva vil du si til kunden som opplever at drømmesykkelen fra Trek ikke er tilgjengelig akkurat nå?
– Da anbefaler jeg kunden å vente. Det er litt kjipt akkurat nå, men hvor ofte kjøper du en sykkel? Kjøper du feil kan det bli den dyreste sykkelen du har kjøpt noen gang, sier Eivind Martinsen, salgssjef for Trek Nordic.
– Men er det ikke bedre å kjøpe en sykkel nå, så har en i hvert fall noe?
– En sykkel til 15000 kroner du ikke vil ha blir fort en veldig dyr sykkel. Vi mener et sykkelkjøp ligger i opplevelsen en får i kombinasjonen av et godt merke og en god forhandler. Om det er sånn at en må ha sykkel nå anbefaler jeg sykkelkjøperen å gå til forhandleren og se hvilke muligheter som ligger der.
– Vi har funnet frem to sykler som er populære blant leserne. Det er Trek Checkpoint ALR5 til 24999 korner og Trek Domane SL5 til 33999 kroner. Når er de syklene tilgjengelig?
– Om du har lyst på en Domane, så vil den være tilgjengelig til sommeren, altså mot slutten av juni. Når det gjelder Checkpoint kommer den til å komme sent.
– Hva betyr sent?
– Den kommer til å komme etter sommeren. Slik er situasjonen for Trek akkurat nå er for oss som den er for bransjen generelt. Vi har hatt en bikeboom og vi har covid, og det har gitt oss en leveringssituasjon som er helt annerledes enn noe jeg har sett tidligere.
– På hvilken måte?
– For 12 måneder siden var det ledetid på 120 til 150 dager, altså tiden det tar fra en sykkel ble bestilt til den lå i en container på vei til Norge. Men slik det er nå er det så mye som 400 dager. Det som redder Trek er store bestillinger gjort til Shimano for lenge siden, sier Martinsen.
Og for å legge til noe – tallet på 400 dager er langt fra overdrevet. På enkelte produkter meldes det om over 600 dagers ventetid.
Du kan jo bare gjøre et enkelt søk i diverse nettbutikker etter Ultegra-kassetter eller kjeder. Det er stort sett utsolgt overalt. Butikkene får inn noe i mai, tidligst, men mesteparten går trolig rett ut. Deretter må du kanskje vente til over sommeren med å få deler.
– Kommer Trek til å greie å levere racersykler i det hele tatt i 2021?
– Vi kommer til å levere, men ikke så mye som vi kunne levert. Jeg har jobbet i bransjen i snart 25 år, men du har aldri hatt en etterspørsel på sykkel som har vært så generell.Det er ikke nødvendigvis landevei- eller terrengsykler eller el-sykler kunder skal ha, alle skal bare ha sykkel. Etterspørselen er faktisk trolig minst på konkurransesykler.
Dette er årsaken til problemene
Da Norge stengte ned 12. mars i fjor gikk det en støkk i hele landet – samtidig som fabrikker og produsenter av utstyr verden over for lengst hadde fått panikk. Flere leverandører hadde containere som akkurat var kommet til landet, som de ikke ante om ville føre til den sikre konkurs eller hva som skulle skje.
Men både i Norge og resten av verden ble trening og aktiviteter, også sykling, den store vinneren. I flere store sportskjeder verden over, Norge inkludert, fant en stadig butikkhyller uten innhold. Med få, store leverandører av flesteparten av delene på en sykkel, ble det raskt en utfordring.
– Shimano og Sram praktisk talt eier og styrer markedet, det er ikke mange andre tilbydere. Når markedets etterspørsel er tre til fem ganger det har vært tidligere, klarer ikke de store underleverandørene å øke tilsvarende fort, og det finnes ikke alternativer, forklarer Martinsen.
Når så fabrikkene åpnet opp igjen, ble det et enormt etterslep. Problemet med etterslep ble nå det minste, akkurat nå var det etterspørselen som var det største problemet. Legg så til alle utfordringene ved selve produksjonen:
– Det er ikke tvil om at pandemitiltakene blir fulgt på de store fabrikkene. Det betyr at du jobber like mye, men du jobber saktere, sier Martinsen.
I tillegg har det gått tomme containere fra vesten til Østen for å hente varer, noe som dobler både shippingtid og kostnad.
Dare Bikes, en mindre leverandør i det norske markedet, forteller at de har rammer på lager, men mangler girutstyr fra Shimano for å bygge syklene i Norge. For Treks vedkommende er det annerledes, de har store produksjonslinjer som foregår i Østen. Det betyr at det står halvferdige sykler på fabrikkene og venter på deler, som så må vente på containere for å komme til butikkene.
Selv om etterspørselen er større enn noen gang, greier ikke Trek å levere.
– Vi leverer masse sykler, men vi leverer dårlig i forhold til etterspørselen, sier Martinsen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.