/ Sykler

TO ÅR I FENGSEL FOR SYKLISTDRAP

Dommen har falt etter dødsulykken ved Gardermoen, dette sier de involverte.

Sist oppdatert: 18. februar 2016 kl 13.39
ULYKKESSTEDET: Bildet taler sitt tydelige språk, det var store krefter involvert i den tragiske ulykken. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
ULYKKESSTEDET: Bildet taler sitt tydelige språk, det var store krefter involvert i den tragiske ulykken. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
Lesetid: 5 minutter

11. oktober 2014 ble Petter Omsland Nikolaisen (22) påkjørt og drept da han var på treningstur med fire andre syklister på fylkesvei 176 i nærheten av Gardermoen. Forrige torsdag falt dommen i rettsaken i Øvre Romerike tingrett, hvor tiltalte ble dømt til to år og tre måneder ubetinget fengsel, samt tap av førerretten for alltid. 

Romerikes blad skriver at fengselsstraffen er i henhold til aktors påstand og kommer i tillegg til skadeerstatning og oppreisning på 550.000 kroner til foreldrene og til to av de fire syklistene som var involvert i hendelsen.

Dagblandet har også omtalt saken, og skriver at mannen to ganger tidligere er domfelt for fyllekjøring.

Landevei har også lest dommen, hvor tiltalte blir funnet skyldig i samtlige punkter. Tiltalte hadde 2,08 i promille da han ble testet omlag halvannen time etter påkjørselen. Noe av grunnen til at dommen kommer så lenge etter hendelsen skyldes at tiltalte i mellomtiden kom med trusler i en annen sak, som han også ble dømt for.   

LES OGSÅ: En syklists død

Petter Zahl Marken og Knut Sande var begge involverte i ulykken da de var ute på treningstur i nærheten av Gardermoen. Zahl Marken ble tilkjent 75 000 kroner i oppreisning etter skader han pådro seg i ulykken. Han er glad for at dommen nå har blitt avsagt, nesten halvannet året etter den tragiske hendelsen. 

- Dommen er rettslig sett streng, men fra vårt synspunkt vil den alltid være urettferdig. Det føles feil å bare bli straffet med to år og tre måneder for en slik handling hvor en syklist mister livet, men det får vi dessverre ikke gjort med. På en annen side, er det deilig å være ferdig. Det har vært en påkjenning fra ulykkesdagen fram til i dag.

LES OGSÅ: Kunnskapskrigen

Knut Sande kom uskadet fra ulykken, men har naturligvis vært preget av hendelsen i ettertid. Han er også tilfreds med dommen i tingretten. 

OVERLEVDE: Knut Sande var involvert i ulykken på Kløfta. Han mener dommen er korrekt, men etterlyser høyere strafferammer for bildrap. Foto: Henrik Alpers.

- Kort oppsummert er jeg vel egentlig så godt fornøyd med dommen som det går an å bli. Aktor fikk fullt ut medhold i sin påstand, mens forsvarerens anførsler om formildende omstendigheter ble forkastet alle sammen. I tillegg fikk Petter og Fredrik Zahl Marken medhold i sine erstatningskrav. Selvfølgelig kan ikke penger erstatte noe av det de har gått igjennom, men jeg mener det er viktig og rettferdig at de også blir anerkjent som ofre i saken. Og denne rettferdigheten har nå retten gitt dem

Mange i sykkelmiljøet har reagert på den relativt korte straffen sjåføren ble idømt, en oppfatning Sande, som selv er juss-student på siste året, deler.

-  Jeg er enig i at straffen er lav. Det skyldes imidlertid ikke at dommeren har tolket loven feil eller av andre grunner gitt for lav straff. Straffen som domfelte i vår sak fikk er antakelig noe av det strengeste som har vært gitt ved forbrytelsestypen "uaktsomt bildrap". Etter min mening er det på den annen side slik at straffenivået i Norge for denne typen forbrytelser er alt for lave. Dette er en mening som jeg også tror jeg deler med mange andre. Jeg tror generelt sett at folk flest synes det er vanskelig å forstå hvorfor for eksempel narkotikakriminalitet straffes vesentlig hardere enn andre typer kriminalitet som vold, seksuallovbrudd og promillekjøring.

Dommen på to år og tre måneder er i øvre sjikt av straffenivået for promillekjøring og uaktsomt bildrap. Som begrunnelse for at straffenivået ligger såpass lavt, viser lovgiver gjerne til argumenter som at straff ikke virker preventivt mot slike handlinger, en oppfatning Sande ikke deler. 

- Dette er noe jeg ikke er enig i. Jeg tror det er mange som er enig med meg i min antakelse om at det hersker en ukultur i Norge ved at promillekjøring ikke er anses som mer alvorlig og moralsk forkastelig. Og jeg mener det lave straffenivået er en ikke ubetydelig årsaksfaktor til dette. Tar man i betraktning hvilket farepotensiale som en promillekjører utgjør for andre mennesker - særlig for syklister - mener jeg at det tas for lett på promillekjøringskriminalitet. For øvrig synes jeg "Petter Northug"-saken illustrerer dette meget godt. Ikke bare slapp han unna med noen uker i fotlenke, men oppnådde raskt stor sympati for "et svakt øyeblikk".

- Det er klart at man skal tilgi lovovertredere på sikt og at de må gis en mulighet for å komme tilbake igjen til samfunnet. Dette må også gjelde ved forbrytelser med et så tragisk utfall som i vår sak. Likevel mener jeg at straffenivået for promillekjøring bør heves betydelig.

- Rett nok er jeg enig med de som hevder at straffetrusselen mot promillekjøring ikke virker særlig preventivt direkte. Imidlertid tror jeg det er slik at straffenivået spiller en betydelig rolle for hvilken grad en handling fordømmes etter allmennmoralen. Ved å heve straffenivået på promillekjøring tror jeg at folk flest vil oppfatte handlingen som mer kritikkverdig enn i dag. På den måten kan straffetrusselen få en indirekte preventiv virkning, noe jeg mener det er behov for på norske veier. 

Ankefristen i saken er på to uker, og løper følgelig ut neste torsdag. 

Publisert 18. februar 2016 kl 13.39
Sist oppdatert 18. februar 2016 kl 13.39

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen