BOMMET FULLSTENDIG:
Otto Andreas Solberg fra hipsterklubben FTT har lang erfaring som terrengsyklist. Likevel glemte han fullstendig erfaringene fra humpete terreng da han forberedte seg til Paris-Roubaix Challenge:
– Jeg satte på bredere dekk, 27mm pavé foran og bak, det var vel egentlig det eneste jeg gjorde. Vi fikk tips om å bruke dobbel styretape, men vi ble enige om å kjøre enkel tape uten hansker. Det endte med blemmer og alt mulig annet helvete. Jeg har aldri syklet noe slikt før, og jeg tenkte at 50 km brostein ikke burde være noe problem, det er jo brostein i Bentsebrugata og slikt. Men allerede da jeg var ferdig med den første pavéen tenkte jeg at «det her går ikke, det er ikke gjennomførbart», forteller han om rittet.
LES OGSÅ: Sella Ronda i Italia er kanskje verdens fineste sykkelrunde
Hans anbefalinger til hva man bør gjøre med sykkelen er derfor nærmest det motsatte av hva han selv gjorde. Dog, han anbefaler å kjøre rittet, slik at du vet hva det handler om.
– Jeg anbefaler alle å gjennomføre et slikt type ritt for å skjønne hva proffene gjennomfører. Jeg følte jeg hadde lite kontroll med bremsingen, og jeg ville satt på en ekstra bremsehendel på styret slik noen har i sykkelkross, fordi det var mest behagelig å holde på toppen av styret. Tubulardekk hadde kanskje funka, men punkterer du er du ferdig. Den første følelsen jeg hadde da jeg kom inn på velodromen der var at «det her skjer ikke igjen». Men etter å ha vurdert det litt et par dager tror jeg kanskje jeg kan tenke meg å kjøre en gang til.
SLITT: Både sykkel og kropp blir kjørt av å sykle i sand, gjørme og over brostein. Paris-Roubaix er hardt på både amatører og proffer.
…
INGEN PUNKTERINGER:
Martin Hoff i Sagene er kjent for sine mange, lange og sprø turer på sykkel, og er heller ikke for opptatt av jåleri som ikke tjener noen nytte
– Jeg hadde to lag med styretape så det ble tykt og mykt. Jeg kjøpte også et kjempebillig hjulsett i aluminium, et Shimano RS11-sett. Jeg hadde lest at alle som kjører karbon melder at det er stivere, og at det er mer behagelig med alufelger. Jeg kjørte med 28mm dekk foran og bak, det var Continental 4 Seasons. Jeg kjøpte også «Slime Tubes», slanger som har sånn guffe inni seg som tetter ved punktering. Hjulene med dekk og slange er veldig tunge, men jeg tror ikke det spiller noen rolle, jeg tror nesten det er fordel når en holder momentet over brosteinene. Jeg kjørte med litt lavere dekktrykk, ca 70-80 psi foran og bak, forteller Martin om sin ferd.
VIDEO: Slik bytter du slange på under to minutter
Oppsettet hans fungerte etter planen, og han kom i mål uten problemer.
– Jeg synes oppsettet funket veldig bra. Et annet tips er å tape fast flaskene, det er faktisk noe jeg lærte på Birken. Jeg kjøpte også en sadeltaske og fikk dermed plass til ekstra slanger. Uansett hva du gjør med sykkelen så blir det ubehagelig. Du kommer til å ha vondt overalt på kroppen når du er ferdig. Men da smaker også ølen ekstra godt sent på kvelden.
OVERFORSIKRET: Martin Hoff gikk for slanger med punkteringsguffe, dobbelt styretap, nye hjul samt tape fast flaskene.
…
ANGRENDE SYNDER
Petter Torgersen fra Ullevål SK kjøpte inn utstyr med gode intensjoner, men det holdt ikke helt for en behagelig reise over brosteinen.
– Jeg kjøpte dekk i 28mm bredde før vi dro, Continental GP4000S. Men de var så store at jeg kun fikk plass bak, foran ble det 25mm dekk. Jeg merket da vi kom inn på de første pavéene at jeg sleit med å holde følge med folk jeg normalt sett sykler fra. Da skjønte jeg fort at dobbel styretape og store dekk har mye å si. Jeg angret ordentlig da alt holdt på å riste i stykker. Skulle jeg syklet igjen ville jeg heller satt opp sykkelkrossen med større dekk og helt sikkert kjørt dobbelt styretape. Jeg ble frakjørt på grunn av dårlig oppsett, forteller han om møtet med underlaget.
VIDEO: Slik justerer du giret ditt en gang for alle
Torgersen har derfor helt klare formaninger til de av dere som skal ta turen, men satser på å kjøre med raskt oppsett:
– Ta dette med utstyr på alvor, hør på rådene om styretape og dekk. Pavéene er mye verre enn det du forestiller deg. Jeg tenkte først at «hvor ille kan det være», men det er som å kjøre terrengritt. For å komme meg gjennom rittet tenkte jeg at å overleve på pavéene og gi gass i mellom var lurt. Men mange av de som syklet tok det rolig i mellom og ga gass på pavéene. Kan du holde høy fart på pavéene blir det mindre smerte og det flyter bedre. Å ta det litt roligere i mellom er smart.
LYNRASK: På raskt underlag, ja, men på brosteinen anbefaler Petter Torgersen så volumiøse dekk som overhodet mulig.
…
SKODD FOR TUREN
Atle Dreng hadde både sykkel og dekk oppkalt etter helvetesrittet i nord. Hans Specialized Roubaix var som skodd for turen.
– Jeg gjorde ikke veldig mange endringer, sykkelen i seg selv er jo godt egnet. Jeg byttet dekk til Vittoria Open Pavé 27mm, men kunne gjerne tatt bredere dekk også. Jeg kjørte så lavt trykk som fem bar, etter anbefaling fra proffene. Vi møtte Gabba på flyet på vei ned, og han sa han ikke ville bruke mer enn fem bar, proffene hadde enda mindre. Jeg la også på dobbel styretape tre uker før rittet så jeg ble vant til det. Jeg hadde også noen dyre Zipp flaskeholdere i karbon, som jeg byttet ut med noen helt ok Elite flaskeholdere og flasker. Det satt som støpt, forteller han.
Dreng kom seg godt gjennom pavéene, og syklet turen uten å ha ambisjoner om å gi bånn gass. Det fungerte relativt godt.
– Dekkene er viktig. Jeg anbefaler også å bruke tid på å hvile mellom seksjonene, og heller tråkke hardt ute på partiene. Det gjelder å holde god fart, for da er det mye lettere på brosteinen. Vi syklet for fort mellom partiene, og da ble vi slitne da det ristet som verst. Jeg synes opplegget er kjempepositivt, det er et morsomt turritt med god stemning. Uten en gitt starttid så går det litt roligere for seg. Jeg har inntrykk av at nedover i Europa er det en annen holdning til turrittene. Det er mest for gøy og det sosiale, kontra det å slå tiden til kollegaen eller naboen.
TRYGGE PRODUKTER: Specialized Roubaix sykkel og Vittoria Pavé dekk gjorde at Atle Dreng fikk en god opplevelse i Paris-Roubaix-Challenge.