OPTIMALISERT: Sindre Haugsvær har hentet deler fra hele verden for å bygge den optimale temposykkelen.
Lesetid: 4 minutter
Sindre Bjerkestrand Haugsvær har bygget det som kanskje er en av Norges mest forseggjorte temposykler. Utgangspunktet er en ramme fra Fara, resultatet er alt annet enn hyllevare.
Etter å ha reist verden rundt og konkurrert for større og mindre lag over hele verden, er nomaden nå tilbake i moderklubben Hero. Da er det slutt på sponsorsykler, han må nå gjøre ting selv.
– Sykkelen ser på avstand banske vanlig ut, men du påstår du har mekka mye. Hva er det mest spesielle med denne temposykkelen fra Fara? – Jepp, jeg har bygget opp ny temposykkel i vinter! Den nye temporamma fra Fara har ett drev foran i stede for to, den har kortere krankarmer, store trinsehjul på bakgiret, aero-frambrems og forhøyet styre med vinkelspacere. Det har vært et ganske moro vinterprosjekt. Jeg har mekket mye selv, og fått både god hjelp og veiledning av Tommek Rønning i Sykkelhallen på Skøyen.
– Kortere krankarmer? Hvorfor i all verden gjør man det? – Det er en trend med kortere krankarmer på tempo om dagen. Jeg har byttet ut 175 mm lange med 170 mm for å sitte enda mer komfortabelt i en aggressiv posisjon, det åpner opp muskulaturen i hofta. Jeg kjøpte kranksettet for et par hundre kroner på finn, og wattmåleren er en «Sigeyi» fra Kina. Den fungerer hittil overraskende bra, likner en del på Quarq - bare at denne er oppladbar. Det er en billig løsning til 3000 kroner som jeg tror vil fungere bra.
– Mens vi er inne på denne kranken, den storeskiva er jo, æhh, enorm! – Jeg har brukt mye tid på å lese gir-tabeller og gir-kalkulatorer, og funnet ut at større drev foran ikke nødvendigvis bare betyr sinnsykt mye høyere fart. Derimot kan det bidra til en optimal kjedelinje og derav mindre friksjon. Jeg har valgt å kjøre 58 tenner foran og 12-30 bak. Det ser jo litt tøft ut da?
– Hehe ja, det ser veldig tøft ut, vi gir deg den. Men det er mer moro på sykkelen da. Bakskifter i karbon, vil ikke det bare knekke og lage bry? – Hehe, nok et eksempel på «marginal gains». Større trinsehjul på bakskifteren gir en smoothere kjedegang under kassetten og skal spare meg for et par watt. Det er også en ganske billig løsning sammenliknet med andre produsenter.
– En løsning vi mistenker er dyr, er den lille tacobollen du har ved ventilen. Er det ikke vanlig å bare bruke tape her? – Godt spørsmål. Det er nok også for at det er mer aerodynamisk, men jeg pleier å teipe over det hullet uansett.
– Det er vel mer aero da? Slik som forbremsen. Men den forbremsen må vi snakke om, for sist noen laget en slik forbrems var Campagnolos Delta-brems. Den var mildest talt ræva. Hva med din? – TRP sine aerobremser skal være ganske gode. Jeg har hørt at det er samme bremsen som ble brukt av Trek i deres Madone, og jeg synes den fungerer bra hittil.
Sindre Haugsvær
Alder: 25
Klubb: IK Hero
Sesongplaner: Nasjonale og internasjonale ritt med Hero. Tour du Maroc i april for tredje gang
– Hm. Ok. Vi tror deg. La oss gå over på det eneste som ser normalt ut, nemlig styret. Eller er det ikke normalt det heller? – Frontpartiet på temposykkelen er det første som bryter vinden, og det er veldig viktig at det er så aerodynamisk som mulig. Jeg har ikke penger til å bruke titalls tusen på «the latest and greatest», men jeg mener jeg har funnet noe som absolutt bør fungere. Stemet fra Profile Design skjuler di2-ledninger og koblingsboks, styret er fra Kina og en custom vinkelspacer kommer fra en brite som helt på egen hånd maskinerer ut aluminium til forskjellige tempostyrer.
– Det er litt sånn som Uno-X holder på også vet jeg. Men styretapen din, eller hva vi skal kalle den, den er lekrere enn Uno-X sin! – Enda et supertriks! Styretape er ikke aero. Og det er ekkelt å sykle uten noe som helst over styret. Så jeg fikk en idé om å bruke krympestrømper! Det fungerer veldig bra, og det ser utrolig rent ut.
– Kult! Med denne sykkelen komer du vel til å vinne ALT i år?? – Haha. Takk! Den ser hvertfall ganske rask ut, så får vi se om han oppå er like rask. Etter fjorårets bronsemedalje i lagtempo-NM satser vi like hardt i år i Hero.
Sindre Haugsværs Fara F|Tempo
Sete: Fizik Tritone
Gir: Ultegra Di2 8050
Hjul: 3T Orbis II LTD Disc / div framhjul fra Token og Unaas
Dekk: Vittoria Corsa 25mm i ritt
Utveksling: Stone 58T narrow-wide / Ultegra 12-30
Stem: Profile Design Aeria Ultimate
Computer: Garmin 520/1030
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.