Katrine Aalerud sin Canyon Speedmax CF SLX-temposykkel
Torsdag ettermiddag suste Katrine Aalerud inn ti sitt andre NM-gull på tempo. Vi har tatt en titt på sykkelen hun vant med, en Speedmax CF SLX fra Canyon.
TEMPOMESTER: For andre år på rad ble Katrine Aalerud norgesmester på tempo. Foto: Knut Andreas Lone
Lesetid: 3 minutter
– Dette er faktisk treningssykkelen min, utbryter Katrine Aalerud til Landevei.
En rimelig raff treningssykkel vil vi hevde, men det er et av privilegiene med å være sykkelproff. Og selv om det bare er treningssykkelen, er den lynrask.
For på den 30 kilometer lange tempoen i Evje, suste 26-åringen fra Vestby inn til sitt andre NM-gull på rad, på sin Canyon Speedmax CF SLX.
Grunnen til at det var treningssykkelen hun syklet på, var fordi mekanikeren hennes i Movistar hadde fått korona og dermed ikke kunne sende oppover rittsykkelen.
– Hovedforskjellen er at det ikke er skivebremser, styret er ikke helstøpt og på den rittsykkelen er det bare ett drev foran.
– Hvilke utveksling syklet du med?
– Haha, det aner jeg ikke!
En rask kikk på drevene viser imidlertid at kranken er utstyr med 54/41. Men den laveste utvekslingen ble aldri brukt, og på en slik tempo hadde hun hatt ett enkelt drev med 54 med rittsykkelen.
I kranken er også SRAMs egen AXS-wattmåler montert.
– Watten min var mye lavere enn den pleier, så jeg trodde ikke det gikk så raskt, sa Aalerud etter tempoen.
Det viste imidlertid at mye av jobbingen Movistar-rytteren har gjort i år, har gitt avkastning.
Sammen med lagvenninne og to ganger tidligere tempoverdensmester, Annemiek van Vleuten, har de forsøkt å fintune sittestillingen til Aalerud.
– Hun er veldig direkte, og sier at «Det der gjør du feil» eller «Dette må du gjøre bedre», og det har hjulpet mye.
I hovedsak handler det om å minimere frontarealet når man sitter på sykkelen, samtidig som man klarer å få ut nok kraft av beina.
– Jeg har jobbet mye med å klare å presse skuldrene sammen, og det følte jeg at jeg klarte i dag.
På den 30 kilometer lange tempoen hadde Aalerud en snittfart på like over 45 kilometer i timen.
Sykkelen er utstyr med GP5000 tubeless-dekk fra Continental, men er likevel satt opp med slange, trolig ettersom det er reservesykkelen hennes.
Det gjør at rullemotstanden øker betydelig. Samtidig blir det mer punkteringssikkert. Det var i hvert fall greit torsdag, ettersom Aalerud ikke hadde noen følgebil.
Den tempo-spesifikke bakbremsen, som er montert under krankhuset, gir langt fra like god bremsing som tradisjonelle felgbremser montert på setestagene og skivebremser.
Det var imidlertid lite behov for å bremse i den flate og rette løypen i Evje torsdag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.