Andreas Leknessund er suveren Norgesmester og Europamester på tempo i U23-klassen. Dette er sykkelen han bruker for å knuse all motstand, en Dare TSRf lakkert i fargene til det norske flagget.
LYNRASK: Andreas Leknessund med sin unike Dare TSRf temposykkel i norske mesterskapsfarger.
Lesetid: 4 minutter
Andreas Leknessund er akkurat blitt Europamester i U23-klassen på tempo, og sykkelen han brukte i EM er samme som han fikk for å vinne NM i 2019. Han ble riktignok Norgesmester i år også, men det er i 2019 sagaen om denne Dare-sykkelen starter.
Han var knusende overlegen på fjorårets NM-tempo, og tok dermed over tronen fra Edvald Boasson Hagen. NM-løypa 2019 var spesiell, med målgang på toppen av en bratt bakke til Kongsvinger festning.
– I NM hadde vi et litt spesielt oppsett, for den siste bakken der var ikke helt vanlig. Jeg hadde på en 58-skive foran, og det er for å gjøre at kjedelinjen blir rettere. Da kan jeg ha kjedet omtrent midt på kassetten, og det er det som skaper minst friksjon.
– Hva så med kassetten, det må da bli sabla tungt?
– Det står på en 11/32-kassett, slik at jeg hadde et lett nok gir til den siste bakken. Vanligvis trår jeg med en frekvens på 103, og da går det ganske greit med en storskive på 58.
Om den kassetten som ble brukt i NM: Det er ikke en vanlig kassett du kan gå i butikken og kjøpe, den er satt sammen av to forskjellige kassetter. De åtte nederste tannhjulene er fra en 11/25-kassett, for å få så tette gir som mulig.
De tre letteste girene er fra en klatrekassett, for å være sikker på å ha lette nok gir opp den bratte bakken på slutten.
Han og resten av Uno-X, kjører TSRf temposykler fra Dare. Leknessund er selvsagt den eneste som får en unik mesterskapssykkel. For ordens skyld, denne finnes det kun en av – og den vil kun brukes på ritt. Om denne rammen knekker må han altså ta til takke med en standardramme fra taket av følgebilen.
Om du lurer på om det går an å være så uheldig er svaret definitivt ja. Norgesmester i fellesstart, Tormod Hausken Jacobsen, knakk eksempelvis sin mesterskapssykkel ved første mulige anledning.
Leknessund er ikke den som trår absolutt mest watt, men han har en sittestilling som er ekstremt aerodynamisk. Frontarealet, altså det totale arealet som skal bryte vind, er minimalt.
– Hvorfor kjører du så fort på tempo?
– Det er fordi jeg er flink til å holde hodet lavt, samtidig som jeg greier å holde ryggen lav og skuldrene samlet. Også er jeg flink til å holde sittestillingen over tid. Jeg har nok god fokus på å sitte sånn lenge.
– Man må vel trå visse wattverdier for å bli Norgesmester. Husker du hva du hadde i snittwatt på NM-tempoen?
– Ja, det gjør jeg. Da jeg kom i mål hadde jeg en snittwatt på 392, eller kanskje det var 393.
Litt mer om watt: Leknessund hadde altså 392 watt da han vant NM-tempoen på Kongsvinger. I mål var han godt over fem minutter foran lagkameraten Erik Resell. Sistnevnte hadde en snittwatt i det samme rittet på 412.
Resell er både høyere og bredere enn Leknessund, og er ikke i nærheten av å ha en like aerodynamisk sittestilling. Resell er en reell wattmaskin, og på en halvtimestest for noen dager siden hadde han en snittwatt på 470.
Om du lurte på hvor opptatt Leknessund er av detaljer på sykkelen, vel, du må nesten vurdere selv.
– Hvor opptatt er du av detaljer på sykkelen? Det varierer jo litt fra proff til proff?
– Jaha, så du mener jeg er proff nå?
– Du får jo lønning fra nyttår, så ja. Hva med setet for eksempel?
– Jeg kjører det setet her, jeg synes det fungerer bra. Jeg tror det er det samme jeg hadde som da jeg var junior.
Stort mer hadde han ikke å si om den saken.
I skrivende stund er Leknessund og resten av laget på samling i Cambrils, halvannen time syd for Barcelona. Det kom kanskje ikke som en overraskelse, men tidligere i dag ble det altså formelt bekreftet at laget har fått status som prokontinentallag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.