SKAL LAGE SIN EGEN SYKKEL: Adam Hansen skal bygge sin egen sykkel, hjemmefra. Alle foto: Adam Hansen
Lesetid: 3 minutter
Adam Hansen er godt kjent for sine utstyrsmessige krumspring og innovasjoner, for å ha laget logistikkprogrammet til Lotto-Soudal, samt sin utrolige rekke på 20 fullførte Grand Tours på rad. Men Hansens spennende liv stopper ikke der.
Han var metodisk og radikal i tilnærmingen til sine prestasjoner, og er derfor veganer. Han spiller sjakk, investerer i det tsjekkiske eiendomsmarkedet, og nå som landeveiskarrieren er over satser han alt på langdistanse triatlon - på en hjemmelaget sykkel ingen har sett maken til. Ingen.
I tillegg har han også syklet med 36 centimeter bredt styre, samt hatt et langt negativt stem, for å komme så aerodynamisk som mulig. For å komplettere oppsettet har han også snudd setepinnen sin feil vei, for å komme så langt frem på setet som reglene tillater.
Hjemmelaget sykkel
Nå tar han altså prosjektene sine til nøye høyder, når han designer sin helt egen sykkel.
Hansen har altså designet sykkelen selv, og hele sykkelen skal bygges gjennom en 3D-printer, som skal lage formene til sykkelen.
– Alt skal være hjemmelaget. For meg, hvis jeg bare hadde laget designet og gitt det til en annen produsent for å produsere den, ville jeg aldri sagt at jeg laget sykkelen. Jeg vil virkelig gjøre alt selv, forteller Hansen til Cyclingnews.
Tidligere, når Hansen har laget sine egne sko, har det også vært gjort hjemme, og han har gjennom årene investert i mye utstyr og laget mer enn 100 forskjellige modeller av sin «Hanseeno» sko.
Hansen forteller til Cyclingnews at sykkelen skal være utrolig smal. Ikke mer enn 28 millimeter, det samme som dekkene, på det bredeste, hvis man ekskluderer gaffelen.
I tillegg skal han også designe sin egne front- og bakgir, sine egne bremsehendler og gjøre alt det elektroniske selv.
– Jeg skal ikke lage et tradisjonelt gir-design, det vil være innvending i rammen, forteller han.
I tillegg skal han forsøke å redesigne kjederingene, ettersom han ønsker å ha en rett kjedelinje til enhver tid.
– For å oppnå det ønsker jeg å ha et drev som er bevegelig, slik at når du skifter bak, vil drevet foran følge kjedelinjen.
Hele designet er med andre ord svært komplekst, og det er mange faktorer å ta hensyn til. Med tanke på løsningene han skisserer, er kanskje stivheten den vanskeligste biten. I tillegg skal selvfølgelig aerodynamikken også tas med i betraktning.
Hansen startet med prosessen etter å ha lagt opp etter fjorårssesongen, og har holdt med på designet til sykkelen siden november.
Inntil videre sykler han fortsatt på sin Ridley Dean-temposykkel, som han fikk av Lotto Soudal, og har ikke satt noe mål for når sykkelen skal være ferdig og klar for konkurranse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.