VERDENSMESTER: Bergensvinneren Chantal Blaak er en av flere proffer som har blitt observert på Tarmac SL6 Disc i god tid før lanseringen.
Lesetid: 5 minutter
Specialized har ikke lagt skjul på at de har troa på skivebremser på landeveissykler. Også på sykler som er laget for lavest mulig luftmotstand. De har allerede hatt aero-sykkelen Venge Vias disc i kolleksjonen en god stund. Og den har allerede vist at den kan vinne viktige ritt, slik som etapper i Tour de France mellom beina på Marcel Kittel.
Skivebremser er fremtiden hva gjelder rittsykler for alle andre enn nostalgikere, og det vet Specialized godt. Det var derfor bare et spørsmål om tid før allround-sykkelen Tarmac i sin siste SL6-versjon ble lansert med skivebremser. Tiden for det er nå.
Bare for å oppsummere debatten rundt skivebremser enda en gang: Skivebremser gir bedre bremsekontroll, noe som gir bedre veigrep under bremsing. De gir mer forutsigbare bremser og de vil når sykkelprodusentene finner ut ting og tang kunne gi vel så lette, aerodynamiske og komfortable sykler. Men ok - Over til Specialized Tarmac Disc.
Specialized skriver i sin egen beskrivelse: – Da vi utviklet Tarmac Disc ville ikke bare at den skulle være rask. Vi ville at den skulle være rask, overalt. Lange klatringer, svingete flater, Grand Tour-etapper, og lokale turritt - vi bygde en racersykkel som skulle være den mest komplette på markedet. Og nå med skivebremser har vi klart å gjøre den enda mer komplett.
Specialized er så klart stolte av sitt nye produkt. Noe de med rette kan være. Den nye Tarmac-sykkelen har hentet inn en rekke toppresultater siden lanseringen i fjor sommer. Ikke minst VM-gull til Sagan på Bryggen i Bergen. At sykkelens, for Specialized, nye utseende har blitt godt mottatt er heller ingen hemmelighet. Nye Tarmac har med sine lave mer aerodynamiske setestag og ryddige profil forøvrig vekket må-ha-begjær hos mang en syklist allerede før lanseringen av skivebremsmodellen.
Skivebremsmodellen gjør ikke skam på nye Tarmac SL6 sin elegante profil. Noen vil kanskje til og med si at den foredler den. Hvis du ikke er en av dem som har bestemt deg for at skivebremser er stygt da.
Tarmac anno 2018 både med og uten skiver, er utviklet for å være både aerodynamisk, smidig og lett. Alle rørprofilene er laget med tanke på å minimere luftmotstanden. Men der Venge og Venge Vias ikke gjør særlige kompromisser i retning av lav vekt og komfort, må Tarmac hake av i flere bokser.
Specialized mener at siste generasjon Tarmac er 45 sekunder raskere over 40 kilometer når det kommer til aerodynamikk, sammenlignet med det Specialized omtaler som andre lette allroundsykler på markedet. Den skal være like aerodynamisk som første generasjon Venge - en aerosykkel Specialized lagde med få tanker om komfort og all-round-egenskaper.
Den nye Tarmac SL6-rammen skal i følge Specialized veie 800 gram - og vekten for rammen for skivebremser skal være lik som for rammen for felgbremser. Specialized lanserer også en ekstra lett versjon av SL6 Disc-rammen - Ultralight - denne har mindre lakk og skal veie 733 gram i størrelse 56. Komplette Tarmac SL6 Disc-sykler med Dura Ace DI2, Roval-karbonhjul og Specialized sine egne deler forøvrig skal klokke inn på omlag 6,6 kilo uten pedaler.
Specialized lanserer Tarmac Disc i sju størrelser, fra 44 og opp til 61. Alle er i følge Specialized selv laget med et "rider first"-prinsipp som skal gi like egenskaper for alle størrelsene. Dette innebærer at hver størrelse får sine egne rørtykkelser og karbonoppleggsplan (lay up) for å gi alle størrelsene like egenskaper. Over 500 karbonark og -biter må til for å lage en ny Tarmac SL6-ramme. Dette er i følge Specialized mer enn dobbelt så mange deler som på forrige generasjon Tarmac - kjent som SL5. Og som med moderne, gode karbonrammer flest er det av avgjørende viktighet at disse bitene plasseres nøyaktig der de skal for at de skal gi akkurat de egenskapene ingeniørene ønsker seg. Specialized påpeker at de bruker forskjellige biter og plasserer dem forskjellig for hver eneste størrelse av nye Tarmac. Som de sier: – Det er en selvfølge at seterørene på en Tarmac størrelse 61 og en størrelse 44 er forskjellig, men du visste kanskje ikke at materialene som brukes for å lage disse rørene også er forskjellig... For eksempel er arket som strekker seg fra krankhuset til overrøret laget av tykkere og stivere karbon enn det vi bruker på en størrelse 49, eller en 56 ramme. Dette sikrer oss at både store og små syklister vil føle akkurat passe bøying av seterøret. Dette sparer ryggen og enden din (posterior) på lange, harde dager i sadelen.
Når vi er inne på seterør. Tarmac SL6 sitt seterør har en tydelig D-formet fasong. Dette gir ikke bare bedre egenskaper når det kommer til luftmotstand, det gir også høyere komfort. Det D-formede seterøret og tilhørende setepinne kan bøye seg mer enn et tilsvarende rundt rør.
Skivebremsmodellen av Tarmac har selvfølgelig 12 mm gjennomgående akslinger både foran og bak. Den er satt opp for 140mm skiver bak og 160mm foran. Selvfølgelig med flat-mount-standard fester for selve bremsene. Dekk-klaringen skal i følge Specialized fint klare 30mm breie dekk. Nettopp av den grunn av at syklister nå bruker større dekk, har Specialized senket krankhuset noe i forhold til akslingene. Dette gir vanligvis en mer stabil kjørefølelse i svinger.
Tarmac SL6 lanseres i første omgang i S-Works-utgave med Dura Ace Di2 - S-Works wattmåler-krank osv, osv. Denne toppmodellen har veiledende pris i Norge på 99 000 kroner.
Også ny effektmåler
Samtidig som Specialized lanserer sin nye Tarmac SL6 Disc lanserer de også sin nye watt-måler (effektmåler). Denne kommer på S-Works karbonkrankene og kan komme i både venstrebeins- og to-beins-varianter. To-beins-varianten vil komme standard på S-Works sykler fremover. Inkludert den nå lanserte Tarmac SL6-Disc-sykkelen. Den allerede lette S-Works karbonkranken med watt-måler inkludert skal veie 440 gram i 172,5 millimeters lengde. Det gjør den til en av markedets aller letteste watt-måler-kranker.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.