/ Sykler

TAR TAK I UTFORDRINGENE

STYRKEPRØVEN: En god start på et nytt kapitel for Styrkeprøven, men rom for forbedring og plass til mange flere deltakere, sier Jørn Michalsen i Styrkeprøven AS.

Sist oppdatert: 22. juni 2015 kl 04.00
Rye 2 var aller første lag over målstreken på Ekeberg i Styrkeprøven 2015. Foto: Arrangøren
Rye 2 var aller første lag over målstreken på Ekeberg i Styrkeprøven 2015. Foto: Arrangøren
Lesetid: 3 minutter

Slik oppsummerer Styrkeprøven helgas arrangement.

På vårt diskusjonsforum og vår facebookside er det mange kommentarer etter helgens ritt. Les hele diskusjonstråden her, facebooksiden vår finner du her.

– Vi er relativt fornøyde med helga. Vi har tatt i bruk et nytt målområde og en ny avslutningstrasé, og vi ser det er ting der vi må jobbe videre med, sier Jørn Michalsen, som er presseansvarlig i Styrkeprøven AS.

Han trekker fram at det er behov for forbedring både på trafikkavvikling og sikkerhet. Den siste strekningen inn mot Ekeberg var en utfordring, og Styrkeprøven har mottatt en del kommentarer fra deltakerne om manglende sikkerhet og trafikk.

– Dette er områder med mye trafikk, og vi må se på vaktholdet. Vi kan bli bedre på dette, sier han. 

– Vi hadde ingen alvorlige ulykker i år. Vi hadde et veldig godt samarbeid med Lastebilforbundet i år, og de tok ansvar og viste mye hensyn, og mange kjørte alternative ruter for å unngå rittet. Det setter vi veldig pris på, og de skal ha ros for den innsatsen, sier Michalsen.

Les også: KJEKKAS SLO LILLEHAMMER på Peugeot Grand Prix, som var uoffisielt NM i lagtempo langdistanse Lillehammer-Oslo

Videre gjenstår det også en del før målområdet blir en fest.

– Vi hadde en speaker inne i hallen som lå litt unna mållinja, men vi ser at vi burde ha en speaker ute også for å skape mer stemning der folk går i mål og blir stående og prate med hverandre. Akkurat der var det litt for stille i år, sier Michalsen.

Les også: ENDELIG SEIER TIL RYE XP på Trondheim-Oslo

MYE Å TA TAK I
– Neste år er det 50-årsjubileum for Styrkeprøven, og vi håper det blir mer liv og røre da, sier Michalsen.

– Vi har håp om at uoffisielt NM i lagtempo langdistanse Lillehammer-Oslo skal bli offisielt til neste år, og at fellesstarten fra Trondheim på sikt kan trekket 100 til 200 deltakere, sier Michalsen, og legger til at i år var det i underkant av 50 i konkurranseklassen der.

– Når flere av eliterytterne ser at en eliterytter vant fellesstarten i år, håper vi at det kan trekke flere av dem neste år, sier Michalsen.

Les også: MAKTOPPVISNING I FELLESSTARTEN 

VIL SNU TRENDEN
Totalt var det i underkant av 6000 deltakere fordelt på de fem distansene og lagtempokonkurransene. Det er et stykke unna rekordåret 2009, da nesten 10.000 kjørte Styrkeprøven, men Michalsen trekker fram at Styrkeprøven ikke er alene nedgang i deltakertall.

– Vi håper at de nye konseptene og revitaliseringen av fellesstarten vil få flere til å bli med i framtida, sier han. 

Fullstendige søkbare resultater alle klasser og distanser

Fellesstart felt2 Ola Morken 1400x924
FELLESSTARTEN Atea Challenge fra Trondheim trakk i underkant av 50 ryttere. Foto: Ola Morken

FELLESSTARTEN Atea Challenge fra Trondheim trakk i underkant av 50 ryttere. Foto: Ola Morken

Publisert 22. juni 2015 kl 04.00
Sist oppdatert 22. juni 2015 kl 04.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen