Giants Contend AR sykkel ser ut som en million dollars. Den er likevel testens nest rimeligste sykkel. Giant-sykkelen er også den sykkelen i testen som er mest spisset mot langturer på landeveien fremfor grussykling.
LANDEVEISORIENTERT: Giant Contend AR har dekklaring til 40 mm, men kommer satt opp med robuste og slangeløse 32 mm dekk. Utvekslingen er også tilpasset landeveien med vanlig kompaktkrank
Hjul/dekk: Giant P-R2 Disc/Giant Gavia Fondo 2, 700X32 tubeless
Drivverk/Bremser: Shimano 105 50/34x11-34
Den matt svarte aluminiumsrammen har forføreriske former og elegante detaljer som egentlig hører hjemme på langt dyrere sykler. Rammen har syltynne setestag som treffer seterøret rett nedenfor overrøret. Seterøret har D-fasong, karbon-setepinnen likeså.
Rammen på Giants Contend, som kan minne litt om Giants karbon-landeveissykkel TCR, har lavt overrør, noe som gir plass til raust med utstikk for setepinnen. Denne er konstruert for å gi ekstra fleks i hele sin lengde for maks komfort på veien.
Den slanke gaffelen har gjengede skjermfester både nederst og i krona. Praktisk for de våte dagene. Også bakramma har godt gjemte skjermfester for økt brukervennlighet som pendlesykkel.
Giants Contend AR (all road) er satt opp mer som en landeveissykkel enn de andre syklene i testen. De 32 mm brede dekkene har minimalt mønster på sidene, men fremstår likevel robuste og grustålige. De kom ferdig satt opp slangeløst til oss, noe Giant oppmuntrer til.
Drivverket kommer også fra landeveissfæren, 105 med standard kompaktkrank i stedet for Shimanos grus-gruppe GRX vitner om en dragning mot høye hastigheter på flatene, gjerne mellom Lillehammer og Oslo, eller rundt Nordmarka, like mye som gjennom. Kassetten som spenner fra 11 til 34 gir likevel et kurant krabbegir.
Giant Contend føles som en stram og kvikk sykkel, samtidig som den er komfortabel og stødig. Styringen er nøytral, enten underlaget er finlagt asfalt eller forræderisk rullegrus. Giants Contend ARs dekk er supre på utforskende langturer der grusveier brukes til å knyte asfaltstrekkene sammen. Ønsker du å dra på mer reinspikka gruseventyr er det god plass til 40 millimeter breie dekk både i ramme og gaffel, selv om Giant oppgir 38 mm som maks. Dette gir også gode muligheter for piggdekk på vinteren.
Giant-sykkelen skiller seg også litt fra de mer grusorienterte syklene ved at den ikke har ekstra bagasjefester. Null problem da de fleste bikepacking-vesker bruker stropper og ikke skruer uansett.
Contend AR er en sykkel fra Giant som både ser og føles dyrere ut enn der. Den er en super treningssykkel både i klubbfelt og på grusveiene og kan også brukes i kuperte turritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.