POC slo seg først opp med hjelmer og sikkerhetsutstyr til terrengsykling. De leverte hjelmer, tøy og utstyr med et utradisjonelt design, bestående av friske farger med svært få visuelle detaljer. Både hjelmer og klær ble raskt populære, både på grunn av design og brukskvalitet. Svenskene hadde på ingen måte tenkt å nøye seg med terrengsykling, og da de fortalte om planer for landeveissyklister var det mange konservative asfalttravere som raskt avviste mulighetene.
Tidligere i uken leste vi også at POC nå går inn og sponser profflag på høyeste nivå. I tre år vil vi se Team Garmin-Sharp kjøre med hjelmer og briller fra POC.
Under OL i London fikk vi se deres tempohjelm POC Tempor i bruk, og det var liten uenighet om at dette representerte noe nytt. Skeptikerne fikk definitivt bensin på et bål allerede fullt av tvil.
Under årets Eurobikemesse fikk vi tatt en titt på landeveisproduktene, og vi ble mindre skremt nå enn vi ble da vi så tempohjelmen for første gang. POC er korrekt trofaste mot konseptet sitt, og den midlertidige kolleksjonen var lett gjenkjennelig.
POC viste også frem en integrert ICE-brikke. Dette er en brikke festet på hjelmen som kommuniserer med mobiltelefonen din. I en velt, vil brikken registrere dette. Om du ikke skrur av en nedtellingsfunksjon på telefonen din vil telefonen ringe et selvdefinert nummer for å varsle om at uhellet er ute. Landevei har allerede to ICE-brikker på test.
POC tenker nytt og annerledes, et velkomment innslag i landeveiens konservative verden.
Nå jobber de også sammen med Volvo for å gjøre syklistenes hverdag enda sikrere.
SAMARBEIDER OM SAMSPILL
Men hva er det egentlig de to bedriftene får ut av å samarbeide?
– Å oppdage syklister rundt bilene våre blir nå lettere med en utvidet bruk av teknologi for å oppdage syklister. Å kunne gi syklisten en slags bekreftelese på at han eller hun er sett av bilen kan gjøre sykling, særlig i traffikerte områder, mye tryggere og enklere, sier Jan Ivarson, Sjef for sikkerhet i Volvo Car Group.
POC lanserer i disse dager sin første klesserie kalt AVIP. De fire bokstavene står for Attention, Visibility, Interaction og Protection. POC har som målsetning å være synlige, og søker altså hjelp fra Volvo for å gjøre produktene bedre.
– En av POCs målsetninger er å beskytte syklisten, og det er en unik mulighet å samarbeide om sikkerhet med Volvo. De har visjonen, kompetansen og erfaringen, og har vært ledende innen sikkerhet på veien i over 80 år, sier Stevan Ytterborn, stifter av POC og nå administrerende direktør.
– Samarbeidet med POC vil være inspirerende. Begge selskapene har stort fokus på sikkerhet og beskyttelse. POC kan hjelpe oss med å gjøre sikkeret til en en positiv opplevelse og ikke bare en nødvendighet, slik at bilene igjen blir mer spennende. POC blander funksjonelt design med lav vekt og høy kvalitet, likevel gjør utstyret jobben når uhellet er ute. Dette er et eksempel på hvordan sikkerhet kan gjøres mer spennende, sier Thomas Ingenlath, Visepresident i Volvo.
PS. De første fruktene som høstes av samarbeidet mellom POC og Volvo vil presenteres i andre halvdel av 2014.