Så langt er det Lillehammer Ekspressen og Team Kjekkas som har vært de mest framtredende vinnerkandidatene til Lillehammer-Oslo. Basert på resultatene i oppkjøringsrittene, kan det tyde på at Lillehammer ligger et hår bedre an enn Kjekkas.
Men oppkjøringsrittene er ikke Lillehammer-Oslo. Traséene er annerledes, høydeprofilene er annerledes og beina er ikke helt i rute før startskuddet smeller på Styrkeprøven. Mange av rytterne på Team Kjekkas var med på Team YT som vant Lillehammer-Oslo i fjor og har vært på pallen i årevis før det.
Ingenting er avgjort før alle er i mål på Ekeberg. Innspurten på Styrkeprøven går nå fra Olavsgård til rittets nye målområde på Ekeberg, og avslutningen blir vesentlig tyngre enn tidligere innkomst via E6 og Østre Aker vei ti Løren.
FAVORITTENE
Lillehammer Ekspressen brukte siste helga før Styrkeprøven til å kjøre gjennom hele traséen, fra start til mål, og noterte seg at løypa er cirka 12 km lengere i år og byr på mange utfordringer på slutten.
– Det er nok ikke mulig å komme under 4 timer nei, snarere noen minutter over, sier Roy Magne Storholm, som er kaptein i Lillehammer Ekspressen.
Han melder om mye dårlig dekke fra Skreia til tunnelen i Skreiafjellene i forbindelse med vegarbeidet der, og ellers en del ymse av veidekke han sorterer under vanlig norsk veistandard. Seks mann var med på hele gjennomkjøringen, noen var med fra start og andre slang seg med mot slutten, og alt i alt ser det ut til at mannskapet er i rute, sier Storholm.
Uka inn mot rittet kjører Lillehammer en felles rulleøkt og ellers rolige turer ispedd noen drag for å holde liv i muskulaturen.
Saken fortsetter under
LILLEHAMMER EKSPRESSEN har ligget et hår foran konkurrentene på oppkjøringsrittene. Foto: Ola Morken
Team Kjekkas har manglet litt for å nå helt opp på oppkjøringsrittene, men de har hevdet seg der det gjelder, og laget er optimistiske i forkant av sesongens høydepunkt.
– Vi ser at vi holder samme fart som de andre rullelagene på flatene, men at vi taper i bakkene, sier Aleksander Stijelja, som har vært med Team YT i flere sesonger.
Kjekkas har ikke stilt med fullt lag på noen av rittene til nå. Men flere av rytterne glimtet til med oppsiktsvekkende sterk kjøring på lagtempokonkurransen i Ceresrittet, der de ble nummer tre, bare slått av Ateas første- og andrelag, og slo samtlige av Rye Expressens lag.
Les også: TEAM KJEKKAS SLO RYE EXPRESSEN
– Vi har nå tatt ut laget og stiller fulltallig med 20 mann til start på lørdag. Ikke alle kom med, men det er alltid positivt med kamp om plassene og alle som har vært med har bidratt til at vi står best mulig forberedt på startstreken, sier Aleksander Stijelja i Team Kjekkas, og legger til at alle mann er friske og skadefrie.
Siste helga før Styrkeprøven har Kjekkas brukt til samkjøring og litt hardkjør individuelt. – Noen kjørte ritt, andre fikk smake på syra på andre måter, og vi er klare for å kjøre for seier. Blir spennende for første gang å kjøre med 20 av våre antatt sterkeste ryttere, det har vi ikke gjort i år så vi håper det er det som skal til for å klå Lillehammer, sier Stijelja.
– Fokuset frem mot start blir å samle overskudd og være mentalt forberedt på at dette blir en tøff reise, sier han, og legger til at den nye traséen kommer til å koste på tampen av en tøff tur.
– Den nye traseen gjør at vi får en litt annen utfordring enn vi har hatt de siste årene. Her blir det viktig å ha nok ryttere og kjørestyrke igjen da man kan hente eller miste mye tid de siste 30km, sier Stijelja, som har tatt en grundig kikk på avslutningen.
– Teknisk og kupert løype fra Olavsgaard tilsier at vinneren ikke utropes før man har krysset mållinjen. Det er vel dette vi ser som den største utfordringen i år. Uansett en interessant avslutning, og noe som gjør dette ekstra spennende i år, sier Stijelja.
Men Team Kjekkas har et ekstra ess i ermet: et helt unikt støtteapparat. Et lag er aldri bedre enn de som står bak i kulissene og legger til rette.
– Verdens beste støtteapparat har allerede vært ute for å kjøre igjennom den siste delen av løype for å finne best mulig løsning på hvordan man skal håndtere trafikken på lørdag morgen. Det skal ikke stå på tilfeldighetene om vi står øverst på pallen, sier Stijelja, som er takknemlig for innsatsen.
– Det er dette som gjør at rytterne føler seg litt som proffe for noen små timer noen ganger i året. Så får tiden vise hvordan dette blir. Vi gleder oss masse til start og det kribler i lår for å komme i gang, sier han.
Les også: KJEKKER SEG
Saken fortsetter under
TEAM KJEKKAS har et unikt støtteapparat. Foto: Privat
Lagkonkurransen Trondheim-Oslo kjøres også på lørdag. Slik er ståa for de to rivalene Atea og Rye Expressen i forkant av rittet: RYE OG ATEA SLET PÅ GENERALPRØVEN
FØLER HVERANDRE PÅ TENNENE
Kjekkas anser Lillehammer som den største favoritten i Styrkeprøven, men de er klar over at det er flere lag med ambisjoner. I år er Lillehammer-Oslo uoffisielt NM i lagtempo langdistanse, og det er 22 lag påmeldt.
– Lillehammer er den største konkurrenten ut i fra det de har vist tidligere i år. Det som er spennende, er at det kommer lag vi ikke vet noe om, så det kan dukke opp overraskelser, sier Stijelja.
Lillehammer anser Team Kjekkas som lagets største konkurrent og vice versa, men ingen avskriver ikke at noe kan komme som et skudd bakfra.
– Det er ett lag som starter mellom oss og Kjekkas, og der er det mange kjente ryttere med bra trøkk i labbene, så jeg regner med at de fortsatt kan sykle fort, sier Storholm, som ikke vil bruke for mye krefter på å studere startlistene.
– Først og fremst må vi gjøre jobben, uansett motstandere. Vi unngår bevisst å bruke for mye tid på sekundering, og fokuserer heller på detaljer som gjør oss bedre og raskere, sier Storholm.
Les også: TØFT RUNDT TYRIFJORDEN
OUTSIDERE
Team Stord, som starter mellom Lillehammer og består av flere ryttere fra tidligere Styrbjørn Spinn, som vant Styrkeprøven Lillehammer-Oslo i 2013.
Videre har Stovnerkameratene mobilisert sterkt inn mot Lillehammer-Oslo.
– Vi stiller 20 friske og raske, og har et par i reserve, sier Ketil Tærum i Stovnerkameratene.
– Vi stiller fullt lag med mange sterke ryttere. Ser på oss selv som "underdogs" som ikke har andre mål enn å sykle så raskt som laget klarer. Holder det til en plass på pallen er vi i alle fall fornøyde, sier Tærum.
Han utelukker ingenting om laget har både dagen og beina.
– De har kjørt litt sterkere enn oss hittil i år, men vi har ikke vist hva vi er gode for, sier Tærum etter Tyrifjorden Rundt, som var siste felles oppkjøringsritt.
Da manglet Stovnerkameratene ti av sine sterkeste kort.
– Vi skal nok være vesentlig nærmere Kjekkasene på Lillehammer-Oslo, sier Tærum.
Saken fortsetter under
STOVNERKAMERATENE har ambisjoner. Foto: Privat
STARTLISTE LAGTEMPO
Ranking Start Lag
22 05:40 Oppdal Sykkelklubb
21 05:45 Soon CK
20 05:50 Skullerud Sportsklubb Sykkel
19 05:55 IF Frøy 2
18 06:00 Holmenkollen Cykleklubb 2
17 06:05 Driv IL Sykkel
16 06:10 Asker Cykleklubb
15 06:15 Ullensaker Cykleklubb
14 06:20 Sagene Idrettslag Sykkel
13 06:25 Lørenskog Cykleklubb
12 06:30 Bærum og Omegn Cykleklubb
11 06:35 IF Frøy 1
10 06:40 Cykle Klubben Øst
9 06:45 Sportsklubben Ceres
8 06:50 Follo Sykkelklubb
7 06:55 Holmenkollen Cykleklubb 1
6 07:00 Ottestad Idrettslag Sykkel
5 07:05 Stovnerkameratene Sykkel
4 07:10 SK Rye
3 07:15 Kjekkas Idrettsforening
2 07:20 Team Stord / Haugaland
1 07:25 Lillehammer Cykleklubb