Arrangøren av Norges største landeveisritt får virkelig betale dyrt slik det nye regelverket er utformet. Et element er utgiften til opplæring og innleiing av løypevakter, men den største utfordringen er at Oslo-politiet regulerer stramt hvor hvilke vakter skal brukes.
Regelverket er også slik at rittarrangørene er prisgitt det politidistriktet arrangøren er hjemmehørende. Styrkeprøven holder til i Oslo, og da regulerer Oslo-politiet rittet, selv om bare en liten del av arrangementet går i hovedstaden.
– For vår del har Oslo Politidistrikt bestemt at vi bare kan bruke løypevakter fra nivå 1, altså vakter som nå trenger to-timers kurs. Vi har flere hundre slike løypevakter, og Oslo Politidistrikt har sagt at vi kun kan bruke politivakter til oppgaver som ligger på nivåer over det dette, og det står tydelig i den nye forskriften at det er det aktuelle politidistriktet som fastslår dette. Vi må gjøre det slik Oslo Politidistrikt bestemmer, fordi det er Oslo som er koordinerende distrikt for Styrkeprøven. Vi har fått beskjed om at vi ikke kan bytte ut politivakter med våre egne stasjonære og mobile vakter. Dermed blir det enda mer kostbart for oss fordi vi må betale politiet for disse vaktene, sier daglig leder i Styrkeprøven, Morten Mørk.
Styrkeprøven må altså se at politiet dikterer hvilke løypevakter som kan brukes hvor - mens politiet selv er eneste tilbyder av løypevakter - til en høy pris.
Les også: Test av racere med ekstra dekklaring
Mørk legger ikke skjul på at rittet i flere år har hatt store utfordringer med politi og vegmyndigheter rundt sikkerhet og løypevakter, og slik sett er Mørk glad for at regelverket formaliseres ytterligere. Samtidig er han skeptisk til om kravene forskriften (se fakta nederst i saken) setter til arrangørene vil fungere etter intensjonen, og han er kritisk til at forskriften i all hovedsak er utarbeidet og vedtatt uten medvirkning fra aktørene i sykkel-Norge, inkludert sykkelforbundet, rittarrangørene og klubbene.
– Det er jo alltid en fordel at funksjonærene har bedre opplæring og er bedre forberedt. Men kostnadene med kravene som er lagt fram vil redusere muligheten til å avvikle sykkelritt, sier Mørk.
BETENT: Det har vært mye konflikt rundt følgebiler og ledebiler i Styrkeprøven. Foto: Privat
LES OGSÅ: Sykkelrittets død – Landeveis kommentar om regelverket
– Først og fremst: Kommer denne regelendringen til å gjøre norske sykkelritt sikrere?
– All utdanning av personell som arbeider med norsk sykkelsport vil bidra til å gjøre sykkelritt tryggere.
– Kjenner du til om det finnes tilsvarende krav i andre land?
– Om kravene er eksakt tilsvarende våre kjenner vi ikke til. Vi vet at man i England har arbeidet over tid med å benytte sivile vakter på motorsykler.
– Kommer norske rittarrangører til å få alle frivillige løypevakter til å ta disse kursene?
– Det er vel dette som er det springende punkt. Vi vil kanskje oppleve at enkelte arrangører vil slite, og det vil gå utover bredden i norsk sykkelsport. Om denne spådommen slår til, er det en veldig trist situasjon.
POLITIVAKTER: I Styrkeprøven er det kun politiet som kan være mobile vakter. Foto: Pudelek Marcin Szala
LES OGSÅ:
Grenserittet: Ønsker å endre norsk rittkultur
Tour des Fjords: Tøffest for de små rittene
Sundrunden: Må legge ned tvert
Color Line Tour: Tror ikke regelverket vil fungere
– Hvordan skal dere som rittarrangør få løst denne utfordringen?
– Vi forbereder oss og våre samarbeidspartnere etter evne. Vi har et berettiget håp om at vi skal stå rustet til å etterkomme de krav som måtte komme.
– Hva tror du om andre arrangører, vil dette bety kroken på døra for enkelte ritt?
– Det er vanskelig å uttale oss om andre rittarrangørers posisjon og muligheter innenfor det nye regimet. Som sagt, vi vil kanskje oppleve at enkelte arrangører vil slite, og det vil gå utover bredden i norsk sykkelsport. Om denne spådommen slår til er det en veldig trist situasjon.
– Hva er din personlige mening om de nye kravene?
– Det uheldige i prosessen er at Vegdirektoratet ikke har samarbeidet med norsk sykkelsport om kravene. Vår erfaring er at kompetansen hos myndighetene vedrørende vei og trafikk er meget god, med at når det gjelder sykkelsport spesifikt er det mer beskjedent både med tanke på kjennskap og kunnskap. I en slik situasjon burde man vært voksne nok til å ta med sykkelfamilien i prosessen.
DAGLIG LEDER: Morten Mørk. Foto: Styrkeprøven AS.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
…
FAKTA
Den nye forskriften om sykkelritt på veg, som ble vedtatt 17.06.2016, krever at alle trafikkvakter i sykkelritt må ha formell opplæring. Kursene varer fra to til 17 timer pluss eksamen, og i noen tilfeller også praktisk prøve, avhengig av hvilket ansvarsnivå trafikkvakten skal ivareta under rittet. Kravene vil tre i kraft fra 1. januar 2018.
Dette er Forskrift om sykkelritt på veg per 17.06.2016
Trafikkvakter i sykkelritt på vei er nå definert inn i fire nivåer:
1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.
2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.
3. Mobile private vakter (motorsykler).
4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.
Dette er kravene i læreplanen:
Løypevakter: Opp mot 2 timer kurs
Stasjonære vakter: 9-10 timer kurs, teorieksamen
Mobile vakter (motorsykler): 9-10t kurs, teorieksamen + 7t praksiskurs + praktisk prøve