/ Sykler

– STYRKEPRØVEN ER VÅRT ALTERNATIV

KOMMENTAR: Team YT-Torshov Sport ønsker å prestere uten å bli latterliggjort.

Sist oppdatert: 27. mars 2014 kl 11.23
HVA SKJEDDE MED RESPEKTEN? Per-Kristian Nyborg, en av kapteinene i Team YT-Torshov Sport, mener laget faller mellom to stoler. Derfor er Styrkeprøven et godt alternativ for laget. Foto: Privat.
HVA SKJEDDE MED RESPEKTEN? Per-Kristian Nyborg, en av kapteinene i Team YT-Torshov Sport, mener laget faller mellom to stoler. Derfor er Styrkeprøven et godt alternativ for laget. Foto: Privat.
Lesetid: 3 minutter

Les Øyvind Aas' kommentar: Følgebil for mosjonister? Les også: Ønsker utstyr og biler velkommen :: Vil forby følgebiler :: Det er jo farlig :: – Det blir mange uoffisielle følgebiler

To ganger har vi tapt seieren med under 60 sekunder på Lillehammer-Oslo. Marginene er små, og det er dette vi liker. Vi er menn fra 19 til 59 i full skole eller jobb og mange har familie. Vi er amatører som trener, noen for å bli best i sin klasse og noen for å bli i litt bedre form enn i fjor. Vi er et lag som har det gøy sammen og vårt felles mål er seier i Norges største turritt.

Amatører eller ikke, tur- eller aktivt ritt. Som Martin P. Hoff poengterer: «Når man sykler et sykkelritt skal man sykle så raskt man klarer». Vi sykler i snitt rundt 50km/t, og alle forstår at dette kan potensielt sett være farlig hvis noe skjer. To ganger har vi hatt massevelter, men som heldigvis ikke har gitt alvorlige skader. Se for deg at vi er uheldig og har en massevelt igjen, og denne gangen var det en ukjent bil tett opp i rompa vår, eller enda verre, et vogntog! Jeg ville følt meg mye tryggere hvis vi hadde en følgebil bak oss, som holder annen trafikk på en forsvarlig avstand.

Andre kan mene det de vil om vårt ambisjonsnivå, vårt utstyr eller hvor mye tid vi bruker på dette. Meningene rundt sistnevnte tingene spiller absolutt ingenting i denne debatten. Følgebiler er ikke der for å spare oss 60 sekunder, men for sikkerhet Vi er et lag bestående mosjonister, og samlet er vi ikke norgescupmatriale, ei heller passer vi inn i veterancup fordi flere av oss er for unge. Vi faller litt mellom to stoler, og turritt er vårt eneste alternativ.

På en annen side er Lillehammer-Oslo det rittet der lagkonkurransen er hardest, så vil du kunne krone deg selv om det beste laget på amatørnivå, er dette rittet å vinne. Vi er mosjonister som holder et relativt høyt nivå, og jo høyere nivå, jo høyere fart. Dette er en kalkulert risiko, og følgebilen er en del beredskapen skulle noe skje. Vi har hatt ryttere på sykehus tidligere og vi har hatt andre skader som har krevd transporthjelp.

Lederbilen skal fortsatt være lov og et påbud, fordi den skal varsle. Da vil jeg hevde at følgebilen har delvis samme funksjon. Den varsler, med riktig merking, at her pågår et sykkelritt, så vis hensyn. Jeg vil hevde dette er den viktigste oppgaven. Følgebilen kan også varsle kaptein om eventuelle viktige beskjeder underveis skulle det være nødvendig. Skulle uhellet være ute, så er bilen gull verdt som sikkerhet.

Publisert 27. mars 2014 kl 11.23
Sist oppdatert 27. mars 2014 kl 11.23

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen