/ Sykler

STYRKEPRØVEN ER FOR ALLE

KOMMENTAR: – Alle har rett til å ha sine ambisjoner uten å bli latterliggjort eller stigmatisert. Styreleder i Styrkeprøven as redegjør for årets situasjon.

Sist oppdatert: 27. mars 2014 kl 11.13
RITT FOR ALLE: Styrkeprøven redegjør for sitt syn på følgebilsaken, og debatten som har oppstått i kjølvannet. Foto: Kristoffer Kippernes.
RITT FOR ALLE: Styrkeprøven redegjør for sitt syn på følgebilsaken, og debatten som har oppstått i kjølvannet. Foto: Kristoffer Kippernes.
Lesetid: 6 minutter

Det har de siste dagene vært debattert heftig om Styrkeprøven. Både kommentarfeltet på landevei.no og diskusjonsforumet på terrengsykkel.no har hatt mange engasjerte stemmer. Styreleder i Styrkeprøven AS redegjør:

Styrkeprøven er der for de som jager rekordene og de som har som mål å gjennomføre.

Som arrangør gleder vi oss over at det er mange bryr seg om Styrkeprøven og at det er mange meninger og til dels sterke følelser for rittet. Det er flott at folk engasjerer seg og vi kan garantere at alle kommentarer og forslag blir lest og vurdert.

Det er ingen hemmelighet at prosessen med å få godkjennelse for Styrkeprøven 2014 har vært vanskeligere og mer kronglete enn tidligere. Det er sterkt beklagelig for både arrangør og ryttere at det blir skapt usikkerhet rundt arrangementet såpass tett opp mot sesongstart. Vi kommer til å gjøre vårt ved å starte prosessen enda tidligere frem mot 2015, noe som faktisk betyr at vi allerede har begynt planleggingsarbeidet for 2015.

Debatten har stort sett dreid seg om følgebiler og ambisjonsnivået i de raskeste puljene, men vår største bekymring har vært at politi og veimyndigheter har ønsket å fjerne nattpuljene fra Trondheim og starten fra Dombås. Dette er alternativene for dem som ønsker å bruke god tid og hvor målet er å gjennomføre noe som er en meget krevende sykkeltur. Rytterne i disse puljene representerer sjelen i Styrkeprøven og det er her vi ønsker vekst. Vi er svært fornøyde med at det nå blir start fra Dombås og nattpuljer fra Trondheim, og vi kommer til å satse hardt på å få flere ryttere i disse gruppene i tiden fremover.

Det har vært interessant, men også litt frustrerende å følge debatten som har gått rundt arrangementet vårt. Det er ikke mulig å svare på alt, men jeg skal forsøke å redegjøre for våre viktigste synspunkter.

For å bruke generalsekretæren i NCF, Bjørn Sætres ord er Styrkeprøven en bauta i norsk sykkelsport. I de snart 50 årene hvor rittet har vært arrangert har formatet, deltakerne og sykkelsporten forandret seg mye. Styrkeprøven er og skal være et breddearrangement med utfordringer for alle sykkelryttere uansett nivå. Det skal være rom for de som har gjennomføring som hovedmål og for dem som ønsker å vinne. Vi skal være en arena for dem som ønsker å kjøre sitt første ritt, de som ønsker sitt livs utfordring og de som ønsker å bli best mulig. Det er plass til alle disse innenfor Styrkeprøvens format og innenfor reglene for tur- og trimritt. Alle har rett til å ha sine ambisjoner uten å bli latterliggjort eller stigmatisert for dette. Styrkeprøven skal tilrettelegge for mosjonister på alle nivåer enten målet er 12.51.01 eller 38 timer. Vi er like glad i de med tempohjelm som de som har kurv på styret, og vårt mål er å ha et attraktivt tilbud til alle.

Noen sykler bmx, noen sykler terrengsykkel, noen liker fellesstart best, mens andre satser på tempo. En stor del av Norges klubbryttere foretrekker og satser faktisk på lagtempo for 30-rytterslag. De verdsetter kanskje lagfølelsen høyere enn individuelle mål og syntes ikke mastercup er så spennende. Ingen har rett til å mene at andres gren eller idrett er mindre verdt eller mer «ekte» enn sin egen, selv om den er særnorsk.

Vi i Styrkeprøven er stolte av at vi har utviklet denne meget populære konkurranseformen som er en viktig bærebjelke i mange klubbmiljøer og som har rekruttert flere ryttere til sporten og til klubbene. Vi ser ikke på det å være særnorsk som et problem, men erkjenner at nordmenn og spesielt norske mosjonister er litt annerledes enn våre europeiske brødre og søstre. Vi liker å slite og vi elsker å konkurrere, uansett nivå.

Det rett og slett veldig liten interesse for trimritt, nivået under tur, i Norge og de fleste rittene har lagt ned klassen. I Styrkeprøven tilpasser vi oss kundenes ønsker og behov, og lagkonkurransen har truffet mange. Det er en misforståelse at disse kun dreier seg om Rye Expressen og Team Torshov. Det er 50 lag og om lag 1300 ryttere i årets lagkonkurranser og det kunne vært flere hvis det hadde vært plass. Ikke minst er lagkonkurransen viktig for samholdet i de mange bedriftene som stiller. Det er altså stor oppslutning og bred interesse for dette formatet. 

Det er tydeligvis behov for å belyse fakta i følgebilspørsmålet. Praksis de siste årene er at lagene i lagkonkurransene har fått lov til å registrere følgebiler som er blitt merket og sjåførene kurset. Hensikten med dette har vært å øke sikkerheten, samt å gi oss en mulighet til å sanksjonere mot lag som bryter reglene.

Følgebilregistreringen har ikke vært for gjort for å hjelpe lagene til å sykle fortere. Pacekjøring, henging på biler, langing i fart og generell farlig kjøring har aldri vært tillatt for hverken offisielle eller uoffisielle følgebiler. Styrkeprøven tar sterk avstand fra alle brudd på både veitrafikkloven og rittreglene.

Ordningen med registrering og skolering av følgebiler blir borte i år etter pålegg fra politi og veimyndigheter, og selv om vi skulle ønske oss et annet utfall ser vi ikke på dette som en stor sak. Vi kommer til å jobbe for at ordningen med registrerte biler som ligger bak lagpuljene blir gjeninnført fra 2015. Vi mener at dette gir bedre sikkerhet og er en praktisk løsning for lagene. I år får vi derimot klare oss uten, og på spørsmålet om det er nødvendig med følgebiler i Styrkeprøven synte jeg det er passende med et sitat fra forrige styremøte i Styrkeprøven AS hvor IK Heros Olav Tyrhaug uttalte følgende:

«Da husker jeg en episode fra 1974. Jeg satt i tetfeltet i fellesstarten og fikk sigepunktering 1 km før Oppdal. Gode råd ble dyre uten følgebil. Jeg rykket fra feltet, fikk solid ledelse før dekket var helt flatt, pariser selvfølgelig, la om til reservedekket og holdt på å pumpe opp da feltet passerte meg. Med en rask forsering tok jeg igjen feltet og så gikk alt bra! Altså; følgebiler er ikke nødvendig i turritt!»

Uten følgebiler, men gjerne med tempohjelm, høyprofilhjul, ryggsekk eller kurv på styret ønsker vi alle velkommen til Styrkeprøven 2014 og takker alle som har vist interesse og engasjement for Norges mest tradisjonsrike turritt. 

Christian Tollefsen

Styreleder Styrkeprøven AS

Fakta om Styrkeprøven AS:

Selskapet ble stiftet i 2013 og har overtatt Styrkeprøven fra OCK som i dag er en del av Region Øst. Selskapet er et ideelt aksjeselskap og eies av Frøy, BOC, Rye, Hero, Asker, Sagene, Follo, Hasle-Løren og Holmenkollen CK

Publisert 27. mars 2014 kl 12.00
Sist oppdatert 27. mars 2014 kl 11.13

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen