/ Sykler

SKAL DEMPE KONFLIKTNIVÅET

Temperaturen mellom syklister og bilister stiger. Syklingens dag 7. juni handler om løsninger.

Sist oppdatert: 2. juni 2016 kl 06.13
TYDELIG beskjed og god oversikt er viktig når store lag skal trene på landeveien. Foto: Rye XP
TYDELIG beskjed og god oversikt er viktig når store lag skal trene på landeveien. Foto: Rye XP
Lesetid: 4 minutter

Konfliktnivået mellom syklister og bilister på norske veier øker. Syklingens Dag arrangeres på tirsdag 7. juni, og årets utgave setter fokus på hvordan det kan skapes gode, forutsigbare og sikre forhold for syklister, bilister og andre trafikanter. Årets arrangement er en virtuell markering. I 2017 blir det fysiske eventer på flere steder i landet. 

– Bakgrunnen for dette initiativet er at det er et høyt konfliktnivå mellom bilister og syklister i trafikken. Det er 15.000 lisensierte syklister organisert i klubber, i tillegg til mange fler på sykkel og et stadig økende antall el-syklister, sier Hans-Christian Francke i arrangementskomiteen for Syklingens Dag i Oslo.

Syklingens Dag er et initiativ fra 20 av landets største sykkelklubber, i samarbeid med Norges Cykleforbund og Landsforeningen for syklister. 

Følg med på Facebook-siden til Syklingens Dag

Les også: Landevei sine siste produkttester.

LEVELIGE KÅR I TRAFIKKEN
Målsettingen med kampanjen ”Del veien” er å skape gode og forutsigbare forhold for syklister, bilister og andre trafikanter. Det er nødvendig å få på plass et nytt og klart regelverk som ivaretar syklistenes interesser i trafikken, og som ikke er gjenstand for forskjellig tolkning.

NCF har utviklet en sekspunktliste med tiltak som skal fremme forståelse mellom syklister, bilister og andre trafikanter:

A. Avstand til syklister på vei
a. Lovpålagt avstand på 1,5 m ved passering av sykkel i kjørebane.

B. Trafikklys
a. Respektere lyssignaler
b. Åpne for at det skal være mulig å svinge til høyre på rødt lys.

C. Bli sett
a. Vi vil oppfordre syklister til å være synlige.
b. Mål at produsentene lager reflekser i alle sykkelklær.

D. Sykling i felt/gruppe
a. Maks 2 i bredden. Maks 20 syklister i hvert felt og feltet regnes som en enhet.

E. Veikryss og rundkjøringer
a. Unngå passering av syklister i og foran veikryss, rundkjøring og vei-delere

F. Konsistens i trafikken
a. Syklister skal ikke veksle mellom å være syklende i og utenfor veibanen og gående

SYKKELVETT
I tillegg til punktlisten for trafikkadferd har forbundet også utviklet ti sykkelvettregler, for både syklistenes og andres sikkerhet ved trening på trafikkert vei.

Sykkelvettreglene tar for seg viktige rettigheter syklistene har, og råd om hvordan disse bør brukes i praksis. Samtidig er det unektelig syklistene som taper ved å stå på sine rettigheter til enhver tid.

10 sykkelvettregler fra NCF
1. En sykkel er definert som kjøretøy. Alle kjøretøy, herunder også sykler, skal bruke kjørebanen i treningsformål. Syklende kan også bruke vegens høyre skulder jf. trafikkreglene § 4 og § 5.

2. Trafikkregler skal overholdes, hold til høyre og vis hensyn til øvrige trafikanter. Gi tydelig tegn om hvor dere skal.

3. Fakta om forbikjøring:
Syklende har rett til å kjøre forbi på høyre side og kan ved kø passere denne på vegens skulder jf. trafikkreglene § 5, § 12c og § 18 -1. Forbikjøring skal utføres uten å volde fare, hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte jf. trafikkregler § 12-3. SLF og NCF anbefaler 1,5m avstand mellom bil og syklist ved forbikjøring.

4. Er det mange på trening - del dere i flere mindre felt på maksimalt 20 syklister.

5. Ligg maksimalt to i bredden og vis hensyn, slipp frem trafikken på passende steder om det dannes kø.

6. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående jf. trafikkreglene § 4. Er det naturlig og tilrettelagt for bruk av sykkelveg - vær konsekvent og la hele gruppen enten følge vegbanen, eller sykkelvegen.

7. Ved punktering og andre uhell som fører til stopp skal alle i gruppen trekke helt ut av vegbanen.

8. Ta hensyn til andre ryttere, hold jevn fart. Unngå unødige og plutselige endringer i feltet.

Hold linjen din og ikke endre posisjon uten at du gir signal. Når du skal spise,legger du deg bakerst i gruppen.

9. Bruk alltid hjelm og godkjent lys – hvitt framlys og rødt baklys ved sykling i mørket.

10. Ikke stå på retten din for enhver pris, da det er du som taper og blir skadet ved ulykke.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Publisert 2. juni 2016 kl 06.13
Sist oppdatert 2. juni 2016 kl 06.13

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen