/ Sykler

SISTE MØTE FØR STYRKEPRØVEN

Nyskapningen Randsfjorden Rundt er et siste derby mellom topplagene før Styrkeprøven.

Sist oppdatert: 28. mai 2015 kl 04.00
Atea vant Randsfjorden Rundt 2014, og har ikke mindre ambisjoner for årets utgave. Foto: Geir Sveum/Atea
Atea vant Randsfjorden Rundt 2014, og har ikke mindre ambisjoner for årets utgave. Foto: Geir Sveum/Atea
Lesetid: 7 minutter

RANDSFJORDEN RUNDT

At Atea vant Nordmarka Rundt i helga var ingen bombe, men de vant med tre minutter. Lillehammer Ekspressen tok andreplassen med 17 mann til start. Det både imponerte og overrasket Rye Expressen, som startet med 33 mann og tok tredjeplassen, snaut 20 sekunder bak fra Lillehammer. Alle tre kjører for seier på lørdag.

Resultatene fra det 168km lange Randsfjorden Rundt vil bli analysert opp og ned i søken etter svar på hvordan de siste ukene før Styrkeprøven skal legges opp.

Les mer: ATEA UTKLASSET ALLE 

Normalt fordeler de største lagtempolagene seg på flere ulike oppkjøringsritt helga etter Nordmarka Rundt. Atea hadde blinket seg ut Randsfjorden Rundt allerede før sesongen startet, mens Vestfold Rundt var både Ryes og Lillehammers opprinnelige plan.

Vestfold Rundt skulle vært arrangert på søndag, men er i år avlyst på grunn av sterk økning i trafikken på de veiene som brukes i rittet etter at Skjeggestadbrua på E18 kollapset. Dermed kommer mange av deltakerne derfra til Brandbu denne helga i stedet. 

RYE: HER ER VI UNDERDOGS
– Vi er veldig imponert over Lillehammer på Nordmarka Rundt. Vi syns jo at vi burde ha slått dem, så at de tar oss med nesten 20 sekunder, det er en liten ripe i lakken for oss, sier Thomas Brodersen, som er en av kapteinene i Rye Expressen.

– Vi venter kjempehard konkurranse fra Lillehammer til helga. Randsfjorden Rundt er jo virkelig deres type ritt; dette er de gode på. Kjekkas kommer sikkert også til å ville vise seg fram her, og Atea har løyperekorden, så her er nok Rye litt underdogs. Men det er veldig moro at det er så åpent om de fire første plassene, sier Thomas Brodersen, som er kaptein i Rye Expressen.

Nå har kapteinteamet i Rye evaluert Nordmarka Rundt.

– Det som kostet oss mot Lillehammer, var taktiske feilvurderinger fra kapteinteamet, så det skal vi prøve å rette på nå, sier Brodersen.  

Rye Expressen stiller til start med 28 mann. Så langt denne uka har det handlet om restitusjon etter Nordmarka Rundt og vanlig mengde, og fredag kjører laget sine sedvanlige vekke-intervaller.

At Atea slo Rye med over tre minutter på Nordmarka rundt, er ikke Brodersen så opptatt av. Rye har klokketro på opplegget inn mot årets Styrkeprøve.

– Atea har 10-12 mann med ekstrem individuell styrke og kapasitet, men det holder ikke på Trondheim-Oslo, sier kapteinen, som understreker at gutta i Rye Expressen gjorde en solid innsats på Nordmarka rundt.

Les mer: FENOMENET RYE EXPRESSEN 

Rye tok noen rolige dager etter anstrengelsen på Nordmarka Rundt på søndag, og på dagens fellestrening er det rulleterping som står på planen. I morgen kjører Expressen sine sedvanlige vekke-intervaller: korte drag som gjør beina klare til ritt dagen etter. Det har laget gode erfaringer med.

Saken fortsetter under

RYE XP ved Harestua inkl Atea dropouts - Ola Morken 1400x921
KAPTEINENE TAR SKYLDA: Rye Expressen nådde ikke helt opp på Nordmarka Rundt, men nå er strategien evaluert. Foto: Ola Morken

KAPTEINENE TAR SKYLDA: Rye Expressen nådde ikke helt opp på Nordmarka Rundt, men nå er strategien evaluert. Foto: Ola Morken

LILLEHAMMER EKSPRESSEN I RUTE
Lillehammer har ambisjoner om å vinne Randsfjorden Rundt. Det mener kaptein Roy Magne Storholm er realistisk, selv om Atea slo dem med tre minutter på Nordmarka Rundt.

– Vi var vel litt langt bak Atea på Nordmarka Rundt, men vi var 17 og de var 22. Det er utrolig hva fem mann i rulla kan utgjøre, sier Storholm,

Han regner med å ha bortimot fullt mannskap til start på Randsfjorden Rundt, og da mener han Lillehammer har en mulighet mot de grønne og hvite.

– Vi må kjøre teknisk bedre enn dem, rett og slett, og kjøre slik at vi gjør hverandre gode.

– På Nordmarka Rundt ble vi litt heite på grøten, og iveren felte oss der. Vi må øve på å kjøre godt fra start, og trene på å senke skuldrene og roe ned, slik at vi finner formasjonene og tenker teknisk. Kjører du teknisk godt så går det fort og du bruker mindre krefter, sier Storholm.

Tirsdag kjørte laget en teknisk intervalløkt der de simulerte terrenget og utfordringene på Randsfjorden Rundt.

– Traseéen er kulete og småkupert, og Randsfjorden Rundt handler om å takle det på en god måte. Da er det viktig at de som sitter i front gir på en støt for å dra laget opp og over kulen. Da glir de bak bare med, sier Storholm.

Les også: Skal sette ny rekord i styrkeprøven

Saken fortsetter under

CK_ekspress 2015 - Foto Per Thorstad
RESPEKT: LCK Ekspressen har satt seg i respekt hos konkurrentene. Til helga er de favoritter. Foto: Per Thorstad

RESPEKT: LCK Ekspressen har satt seg i respekt hos konkurrentene. Til helga er de favoritter. Foto: Per Thorstad

BEDRE LØYPEPROFIL FOR TEAM KJEKKAS
Team Kjekkas kan heller ikke avskrives på et ritt om Randsfjorden Rundt, selv om de mangler fire-fem av de sterkeste rytterne også denne helga. Kjekkas ble nummer fire på Nordmarka Rundt, men var på ingen måte kjørt av konkurransen.

Les også: TEAM KJEKKAS SLO RYE EXPRESSEN   

– Randsfjorden Rundt er vel kanskje det nærmeste vi kommer Lillehammer-Oslo traséen, spesielt i starten. Vi tar dette som en god gjennomkjøring, og få kjørt fart i laget. Vi skal bruke dette rittet til å finne ut litt om hvor vi tåler å ligge uten at det går på bekostning av for mange ryttere, sier Aleksander Stijelja på Team Kjekkas.

At laget kom på fjerdeplass i Nordmarka Rundt betyr ikke nødvendigvis så mye for Lillehammer-Oslo.

– På Nordmarka Rundt ser at vi har tapt tid til LCK og Rye i de fleste bakkene. Derimot på flatene og de siste fem milene fra Grua har vi kjørt så og si identisk. Randsfjorden Rundt er jo et ritt som krever noe mindre med tanke på høydemeter mot for eksempel Nordmarka Rundt, sier han.

– Vår strategi er å holde jevnt høy fart. Vi vet at alle ryttere gir 100 prosent – alltid. Mer kan vi ikke forlange, sier Stijelja, som ikke bruker kreftene på å studere de andre lagene.

– Vi fokuserer på Team Kjekkas, så får de andre lagene kjøre sitt løp. Vi er positive, og vi vet hva som bor i laget. Vi ser at vi har mer å gå på, så det lover godt frem mot Lillehammer-Oslo. Det viktigste skjer 20. juni, sier han.

Les også: KJEKKER SEG 

Saken fortsetter under

Randsfjorden Rundt 2
100 PROSENT - ALLTID: Aleksander Stijelja i Team Kjekkas ga alt på Randsfjorden Rundt sist han kjørte, da for Team YT. Foto: Karlheinz Götz.

100 PROSENT - ALLTID: Aleksander Stijelja i Team Kjekkas ga alt på Randsfjorden Rundt sist han kjørte, da for Team YT. Foto: Karlheinz Götz.

ATEA STRUTTER AV SELVTILLIT
Atea, som vant Nordmarka Rundt sist helg og lagtempoen i Ceresrittet før det, strutter av selvtillit, og har ambisjoner om å vinne også denne helga.

– At vi vant såpass greit på Nordmarka Rundt viser at Enebakk Rundt var et arbeidsuhell, sier kaptein Jan Olav Beitmyren.

Nå har mange av Ateas ryttere kjørt både hardt og mye de siste par ukene, så Beitmyren forventer ikke at alle er helt i toppform til klassikeren på Hadeland.

– Dette har vært den siste perioden med mye og hardt for mange av våre, så det er nok en del som ikke kommer til å være 100 prosent på Randsfjorden Rundt, sier Beitmyren.

Men det bekymrer han seg ikke for.

– Vi er gode nok til å vinne der selv om vi ikke er 100 prosent,  sier Beitmyren.

– Vi skal kjøre enda bedre som lag der, og Randsfjorden Rundt har ikke de samme krevende bakkene som vi hadde på Nordmarka Rundt. Det er en fordel for en del av våre ryttere, som kunne kjørt hardere på Nordmarka om det rittet ikke hadde hatt de krevende stigningene, sier han.

Les også: Slik vinner du fellesstarten Trondheim-Oslo

Atea Randsfjorden Rundt 2014 - Per Thorstad Atea 1400x924
SEIER I SIKTE: Atea har løyperekorden på Randsfjorden Rundt, og kjører for seier også i år. Foto: Per Thorstad/Atea

SEIER I SIKTE: Atea har løyperekorden på Randsfjorden Rundt, og kjører for seier også i år. Foto: Per Thorstad/Atea

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Publisert 28. mai 2015 kl 04.00
Sist oppdatert 28. mai 2015 kl 04.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen