/ Sykler

SISTE FINPUSS FØR STYRKEPRØVEN

Tyrifjorden Rundt på søndag kan bli en kamp til døra på når Team Kjekkas skal prøve å tukte Lillehammer Ekspressen.

Sist oppdatert: 4. juni 2015 kl 04.00
TYRIFJORDEN RUNDT på søndag er siste derby for lagtempolagene før Styrkeprøven. Foto: Frank Solberg
TYRIFJORDEN RUNDT på søndag er siste derby for lagtempolagene før Styrkeprøven. Foto: Frank Solberg
Lesetid: 6 minutter

For lagtempolagene i Styrkeprøven er denne helga siste sjanse til å avstemme mot konkurrentene, og mye tyder på at de hardeste slagene vil kjempes på Tyrifjorden Rundt. 

Kjekkasene er definitivt underdogs når oddsene fordeles. Lillehammer har slått dem på alle oppkjøringsrittene så langt, men Team Kjekkas slo Rye Expressen på lagtempoen i Ceresrittet.

Les også: TEAM KJEKKAS SLO RYE EXPRESSEN 

REVANSJESUGNE
Lillehammer Ekspressen fikk en tung dag på Randsfjorden Rundt. Med ensifret tall varmegrader og regn fra start til mål falt rytterne fra allerede etter de første milene. Med marginalt antall bidragsytere i rulla, ble de drøyt 15 milene tunge, og Lillehammer tapte andreplassen til Rye Expressen.

– Vi er sikre på at vi skal "reise kjerringa" til helga etter nedturen i Randsfjorden Rundt. Jeg føler det var unødvendig og ikke dra i land andreplass der, til tross for stort frafall av kalde ryttere, sier Roy Magne Storholm, som er kaptein i Lillehammer Ekspressen.

Men nå er Randsfjorden Rundt historie, og Tyrifjorden rundt venter.

– Vi er i rute, og stiller med 19-20 mann i Tyrifjorden Rundt, sier Storholm, og legger til at Tyrifjorden Rundt blir angrepet med intensjon om å kjøre så relevant som mulig for sesongens hovedmål om to uker.

– Vi skal kjøre bakkene "litt snillere" en tidligere. Dette er fordi vi må sørge for at vi får med minimum 11 mann til mål, som er kravet på Lillehammer-Oslo. Vi kjører derfor ut roligere og øker etterhvert, så skal det holde til et greit resultat, sier Storholm.

Han ser tydelig at resultatene og progresjonen i løpet av våren har gitt rytterne selvtillit.

– Jeg merker positiviteten i laget er stor, og at de fleste gleder seg til sykkeltur i sol, sier Storholm.

– Dette blir siste oppkjøringsrittet. Helgen før Styrkeprøven kjører vi en felles langtur på 20-22 mil. Da burde vi være klare for 19 mil med høy fart den 20. juni, sier han.

Les også: JAGER NORDMARKA RUNDT 

Saken fortsetter under

LCK Randsfjorden Rundt 2015 - Ola Morken 1400x924
LILLEHAMMER ble både våte og kalde på Randsfjorden Rundt. Nå er de sugne på seier til helga. Foto: Ola Morken

LILLEHAMMER ble både våte og kalde på Randsfjorden Rundt. Nå er de sugne på seier til helga. Foto: Ola Morken

KJEKKAS: DETTE JUSTERER VI
Team Kjekkas, som i stor grad består av ryttere fra Team YT – fjorårets vinnerlag på Lillehammer-Oslo, skal også til Tyrifjorden Rundt denne helga. Laget teller riktignok ikke like mange ryttere som i fjor, og de har slitt med Lillehammer Ekspressen på de tidligere oppkjøringsrittene. Men de har på ingen måte gitt opp kampen. Det er 20. juni som gjelder.

– Vi ser Lillehammer er sterke, og vi må bare kjøre på frem mot Lillehammer-Oslo, sier Espen Høglund i Team Kjekkas, som setter alt inn på maks opplading for å tukte Lillehammer Ekspressen en gang for alle.

– Vi skal spise potetgull og drikke øl, bygge lagmoral og skape god stemning, sier Høglund, og det er bare halvveis spøkefullt ment.

Lagkameraten Aleksander Stijelja gleder seg til å kjøre Tyrifjorden Rundt, og ser slett ikke mørkt på oppkjøringen så langt, selv om laget har manglet litt mot konkurrentene, særlig på Randsfjorden Rundt.

– Når vi ser de på de to siste rittene, er vi fornøyd med gjennomføringen på Nordmarka. Vi ser at vi holder samme fart som de andre rullelagene på flatene, men at vi tapte mye i bakkene, sier Stijelja, som har vært med Team YT i flere sesonger.

– Vi merket oss også at vi var lenger bak de andre lagene denne gangen, uten at vi legger så mye i det. Dette klarer vi å justere. Vi vet at vi har mer inne enn det vi fikk vist på Randsfjorden Rundt, og håper allerede å rette litt på dette førstkommende søndag, sier Stijelja, og forklarer at rittet var et hastverksprosjekt.

– På Randsfjorden Rundt var vi i utgangspunktet ikke påmeldt, men vi fikk samlet 18 ryttere til start, noe som viser at folk virkelig ønsker å kjøre for laget, sier Stijelja.

– Men på så kort frist fikk vi dessverre ikke med oss støtteapparatet som betyr mye for oss, så da kjørte vi med flasker på ryggen, uten at vi hadde særlig behov for disse. Vi fikk påfyll fra oven, sier Stijelja, og legger til at regnet og kulda kostet i overkant mye for Kjekkas på lørdag.

Les mer om Team Kjekkas ambisjoner og støtteapparat : KJEKKER SEG 

– Vi mistet mange med tekniske problemer, samt at mange frøs og måtte bryte. Det er ingen unnskyldning, da dette er likt for alle, men vi fikk kanskje ikke den gjennomkjøringen vi hadde sett for oss denne dagen, sier Stijelja.

Saken fortsetter under

Team Kjekkas support - Foto Team Kjekkas copy
STØTTEAPPARATET til Team Kjekkas er unikt. De var dypt savnet på Randsfjorden Rundt. Foto: Privat

STØTTEAPPARATET til Team Kjekkas er unikt. De var dypt savnet på Randsfjorden Rundt. Foto: Privat

Etter Tyrifjorden Rundt på søndag, kjører Kjekkas en uke med mye trening som avsluttes med en fellestreningshelg 13. og 14. juni. Deretter blir det å skape overskudd og gjøre seg klar til lagets store mål for sesongen, sier Stijelja.

– Når vi nå blir mer samkjørte og får kjørt mer fart inn i laget, ser vi lyst på starten i Lillehammer, sier han, og kommenterer at samhold og lagånd er på topp.

– Stemningen i laget er veldig bra og vi gleder oss til ukene fremover og til 20. juni, da vi håper å ha truffet med storformen for å gi de andre lagene kamp til døren.

TRONDHEIMSLAGENE VELGER ULIKE ARENAER
Atea, som har dominert de to siste oppkjøringsrittene der alle topplagene har deltatt, kjører Mjøsa Rundt på søndag, og får nok stort sett kjøre i fred. Atea har hatt den 26 mil lange klassikeren som fast generalprøve de siste tre åra.

Erkerivalen Rye Expressen prøver derimot en ny vri i år, og trekker sørover til Danmark for å kjøre Nord-Jylland Rundt. Det 305km lange rittet er padde flatt, men gir mange muligheter til å terpe på detaljene.

– Vi vet ikke så mye om rittet annet enn at det er lite høydemeter. Men vi kommer til å kjøre hardt der for å få en god gjennomkjøring før Styrkeprøven, sier Thomas Brodersen, som er kaptein på Rye Expressen.

– Vi er 28-29 mann som reiser, det er meldt opp mot 20 grader og sol, så kanskje vi får kjørt i kort/kort for første gang i vår. Uansett blir det en fin helg med et langt ritt og litt sosialt også, sier han. 

På Nordmarka Rundt 24. mai vant Atea med over tre minutters margin til Lillehammer Ekspressen på andreplass, og 3:20 til Rye Expressen på tredjeplass.

På Randsfjorden Rundt sist helg hadde Atea nesten fire og et halvt minutt ned til Rye Expressen, som ble nummer to hårfint foran Lillehammer.

Les også: ATEA RASKEST RUNDT RANDSFJORDEN 

ATEA ved Harestua Nordmarka Rundt 2015 - Ola Morken 1400x924
ATEA vant Randsfjorden Rundt sist helg med ekstremt god margin

ATEA vant Nordmarka Rundt (bildet) med 3 minutters margin, og Randsfjorden Rundt med 4:30. Foto: Ola Morken

Publisert 4. juni 2015 kl 04.00
Sist oppdatert 4. juni 2015 kl 04.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen