For noen dager siden slapp Shimano en helt ny versjon av den svært populære utstyrs-gruppen Dura-Ace. Både den mekaniske og elektroniske utgaven får en betydelig oppgradering, og har fått navnet Dura-Ace R9100. Ved første øyekast er det utseende som skiller seg mest fra forrige utgave, men ser vi nærmere på gruppen har Shimano kommet med noen ordentlige godbiter.
Utseende
Både hendler, skiftere og krank har fått et nytt og oppgradert utseende. Den største forskjellen fra forrige utgave er nok at hele gruppen er svart, i motsetning til tidligere utgaver som hadde en kombinasjon av sølv og svart. Særlig bakskifteren, både den elektriske og mekaniske, har også fått et slankere og spissere utseende en før. Den nye ”shadow” skifteren kommer også nærmere kassetten enn tidligere, noe vil gjøre giringen enda mer presis ifølge Shimano. Skifteren klarer maks en 30t kassett.
Di2-hendlene for temposykler er også oppgradert. Bremsehendlene er gjort smalere og mer kompakte. Også hendelen på bøylen er gjort slankere, og lettere ved at det nå kun er én knapp i stedet for to.
Kranken derimot ser litt mer klumpete ut, men Shimano hevder selv at den har blitt hele 7(!) gram lettere enn den forrige utgaven. Den vil fortsatt komme i en 4-bolts utgave som gjør at du kan variere fra 50-34 til en 55-42 utveksling på én og samme krank.
Foto: Shimano
Dura-Ace skivebremser for første gang
Som seg hør og bør vil den nye gruppen både komme med felg- og skivebrems. Shimano har siden 2013 levert hydrauliske skivebremser med sitt di2-system, men har aldri fått navnet Dura-Ace. Nå er de imidlertid sikre på kvaliteten og har turt å sette på sitt ypperste navn på produktet.
De forrige hydrauliske hendlene til shimano var store og klumpete. Disse har blitt betydelig mindre og er nå nesten like slanke som hendlene med mekanisk felgbrems.
De hydrauliske bremsene vil av typen flat mount, det vil si at de er skrudd rett inn i rammen. I tillegg til å få et mer slankt utseende enn tidligere, har skivebremser også fått en varmedempende funksjon. Shimano selv påstår at det innebærer en varmereduksjon på 30 grader i forhold til tidligere bremser. Skivebremsene ble tidligere i år beskrevet av enkelte som ”varme kniver”, og dette vil muligens hjelpe slik at UCI igjen vil innføre skivebremser i proff-sirkuset igjen. Skivebremsene vil komme med en diameter på både 140mm og 160mm.
Foto: Shimano
Egen wattmåler
Den største nyheten i den nye gruppen er nok at Shimano nå også kommer med en egen wattmåler integrert i kranken. Enkelte FDJ-ryttere prøvde kranken under Sveits rundt og Críterium du Dauphiné og den har tydeligvis innfridd proffenes krav. Selve måleren sitter inne i ”spideren” noe som gjør at den måler kraft fra begge bein. Du vil derfor både kunne se watt, høyre/venstre balanse og kadens på computeren din. Ettersom wattmåleren både har ANT+ og Bluetooth vil klokker og computere fra de aller fleste produsenter kunne kobles opp mot kranken.
Også batteriet er integrert inne i krankens kjerne. Det høres i første omgang veldig klønete ut, men det er det altså ikke. Wattmåleren lades nemlig ved å bruke en liten ekstern magnetisk adapter, så du slipper å fjerne noe som helst av deksler. Ved å ha alt integrert inne i ”spideren” kan du også trygt bytte drev og utveksling uten at det vil påvirke målingen.
Foto: Shimano
Di2 med nye funksjoner
Den elektroniske utgaven vil få en slags automatgir-funksjon. Den helautomatiske funksjonen innebærer at du kan skifte både frem- og bakgir med én knapp. Trykker du på den knappen vil gruppen selv gire til den mest optimale kombinasjonen mellom for- og bakskifter.
I tillegg vil det komme en halvautomatisk funksjon. Den stiller bakgiret i best mulig posisjon når du skifter gir foran. Dermed vil du slippe de to sekundene med styrketråkk hver gang du skifter til storeskiva i tungt terreng.
Også koblingsboksen vil få en betydelig oppgradering. Den blir så liten at du enten kan bygge den inn i rammen eller bruke den som endeplugg på styret. Både ladeinngangen, knappen og lyset vil bli like tilgjengelig som på den gamle boksen du gjerne har under stemmet.
Det virker som om Shimano prøver å slanke utseende på den nye gruppen. En annen måte de gjør det på er at du nå kan koble di2-systemet opp mot computeren din med ANT+ uten noen ekstra bokser. Før var det nødvendig med en liten sender du festet til baktrianglet.
I tillegg kan du når oppdatere programvaren trådløst via Bluetooth, gjerne fra smarttelefonen din.
Foto: Cyclingweekly
Vekten på den nye gruppen vil være noenlunde lik som før, med noen få grams forskjell på de enkelte objektene. Prisen for denne herligheten er derimot enda ikke bekreftet.