I fjor gjorde de unna den 191 kilometer lange distansen med tida 4:03:05, i år var de nesten ett kvarter bak. Sandnes hadde ambisjoner om å sykle Lillehammer-Oslo på under fire timer.
– Laget i år er helt på høyde med den troppen som satte rekorden i fjor, og vi hadde gode forhåpninger om å innfri målet da vi startet fra Lillehammer. Da var det nesten vindstille, men så fikk vi mye motvind fra Gjøvik, sier Per Arvid Gimre, som er en av kapteinene på Sandnes Ekspressen.
– Vi åpnet veldig hardt og kjørte fortere fra Lillehammer til Gjøvik i år enn i fjor, sier Gimre.
Slik gikk damenes lagkonkurranse: Damerekorden fra 2017 står støtt
Rekorden glapp på Gjøvik
På Gjøvik fikk laget sekundering på at de allerede ledet med over fem minutters margin, og med tiltagende motvind valgte kapteinene å roe farten et knepp slik at de hadde flest mulig med i rulla og flest mulig ryttere med til mål. Dermed røk rekorden, men seieren var aldri truet.
– Vi skulle jo gjerne hatt mer kniving om seieren, og det var synd at Mivai Express Team ikke stilte. Det var jo veldig kjekt i fjor, da det var svært tett mellom flere lag, sier Gimre.
I fjor var det 13 sekunder som skilte Sandnes Ekspressen fra Mivai på andreplass etter 191 kilometer. Raskeste tid på distansen er 3:52:36, tilhører Team YT og ble satt i 2014.
LES OGSÅ: – Det var helt sykt!
Saken fortsetter under
VINNERE: Sandnes Ekspressen forsvarte seieren fra i fjor på Styrkeprøven Lillehammer-Oslo. Foto: Andreas Gundersen
Legger lista høyere i 2019
Etter to seiere på rappen i Styrkeprøven Lillehammer-Oslo, søker Sandnes Ekspressen tøffere utfordringer.
Neste år har laget ambisjoner om å sykle Vätternrundan i Sverige. Med over 25 000 deltakere og egen SUB-konkurranse for storlag, er det 30 mil lange turrittet i Dalarna verdens største av sitt slag. Det trigger Per Arvid og resten av rytterne i Sandnes Ekspressen.
– Vi har lyst til å utvide horisonten vår utover Norges grenser, men vi har ikke spikret detaljene rundt hvordan vi legger opp den satsingen ennå.
LES OGSÅ: Trigges av rekorder