Jørgen Rydheim var en av dem redaktør Henrik Alpers satte sin lit til da årets VM-utgave av Landevei skulle lages. Et av prosjektene som ikke kom innenfor deadline – men ble borte i eposten – var snarveikart for fellesstartene.
Dette er en krevende plan, og handler kort forklart om hvordan du skal sykle snarveier i byens trange gater, for å se rytterne så mange ganger som mulig.
Klarer du dette i 12 runder fortjener du nesten VM-medalje selv.
Se hele kartet nederst i saken!
Hvordan kom du på dette, Jørgen?
– Vel, erfaring og opplevelse fra monumentene Flandern rundt og Paris-Roubaix er det jeg har hentet inspirasjon fra. Spesielt Flandern inspirerte meg til å tenke ut en aktiv måte å se VM på, selv om det delvis ble laget med en god porsjon skråblikk.
Mange ville latt det bli med tanken, men du har altså satt deg ned og regnet på distanse og tidsforbruk, som kanskje er en følge av din ingeniørutdannelse, men er dette virkelig gjennomførbart med alle folk og sperringer?
– Det ukjente er jo selvsagt om det er gjennomførbart i praksis. Det har jeg ingen garanti for, men basert på det jeg vet av sperringer og omkjøringern skal den blå være gjennomførbart med litt trykk i pedalen. Hadde Alpers strukket deadlinen enda lenger, skulle arrangøren blitt forespurt om dette. Om noen tester en av rutene på søndag, må de gjerne sende en tilbakemelding til Landevei om opplevelsen: ris og ros.
LES OGSÅ: Derfor vinner ikke Peter Sagan
Hva skal du gjøre av de tre alternativene på søndag?
– Sitte på pub? Men det er jo fristende å teste ut «proffkandidaten», med så mange sportsdirektører i byen, kanskje jeg blir oppdaga … av et klubblag i Eritrea…
Er dette den beste måten å se VM på?
– I første halvdel av løpet… men på de siste rundene blir det vel for spennende og et sted med saft og storskjerm nær løypa blir å foretrekke. Gjerne noe lokalbrygga saft.