/ Sykler

100-ÅRING VIL HA VELODROM

NM på bane arrangeres i Polen. Jubilant etterlyser velodrom i Oslo.

Sist oppdatert: 20. februar 2014 kl 11.23
BANEKONGE: Haakon Sandtorp var åtte NM og tre kongepokaler i banesykling. Her i aksjon på Dælenenga på 1930-tallet. (fra boken «Helter i Hundre», jubileumsboken til sykkelklubben IK Hero)
BANEKONGE: Haakon Sandtorp var åtte NM og tre kongepokaler i banesykling. Her i aksjon på Dælenenga på 1930-tallet. (fra boken «Helter i Hundre», jubileumsboken til sykkelklubben IK Hero)
Lesetid: 2 minutter

Sykkelklubben IK Hero feiret 100 år 14. februar. I jubileumsboken er det også skrevet en trist historie om kampen for en permanent velodrom i Oslo.

–Nå er det på høy tid med en velodrom, sier jubilanten og applauderer planene for nytt anlegg i Asker. 

At Hero bruker 100-års jubileet til å sette fokus på velodrom-problematikken, er ingen tilfeldighet. Klubben har vunnet 53 NM-titler i senior gjennom historien, og 26 av gullmedaljene kommer fra bane; 13 før 2.verdenskrig, og 13 etter krigen. En av de klubbens store baneryttere var Haakon Sandtorp, som tok i alt 8 NM-titler på bane i mellomkrigstiden.

Historiske Sandtorp rivaliseres av Anita Yvonne Stenberg (22) i nåtiden, som allerede kan skilte med 6 NM-titler. Stenberg vinner imidlertid sine titler i Polen. I mangel av velodrom arrangeres NM på bane i disse tider i Polen. Håpefulle norske baneryttere må reise utenlands for å få brukt banesykkelen.

Før forrige århundreskiftet ble det syklet på bane på Bygdøy. Wilhelm Henie, faren til verdensberømte Sonja Henie, var en av dem som boltret seg der. Han vant VM i banesykling over 100 km i Antwerpen i 1894. Travbanen på Slependen var også en arena for banesykling.

Fra 1904 til 1914 sto det en velodrom i tre på Bygdøy. Etter en lang kamp ble det igjen velodrom på Dælenenga som huset flere oppgjør med verdensstjerner gjennom 1930-tallet. Den ble imidlertid revet i 1946. Så fulgte en ny og langdryg kamp, som først ga uttelling i 1977 da ny velodrom ble åpnet på Valle Hovin. En tragisk dødsulykke stoppet bane NM etter første dag i 1977. Etter en gjennomgåelse av sikkerheten fulgte flere år med stor aktivitet. 

Men det skortet på vedlikeholdet fra myndighetenes side. Etter årtusenskiftet  har baneløpene avlyst år etter år fordi Valle Hovin ikke er i forsvarlig stand. Kommunen ga midler til bygging, men glemte å budsjettere for vedlikehold.

Under sykkel-VM i Oslo i 1993 ble det satt opp en velodrom i verdensklasse i Vikingskipet, men denne ble demontert og hugget opp i etterkant.

I en gullalder for norsk sykkelsport synes tiden å være overmoden for en solid og gjennomtenkt velodromsatsing på hjemmebane. Det vil styrke ferdighetene til de norske syklistene og forsterke sykkelkulturen, som også gir gull i form av miljø- og helsegevinster.

Heia Hero og andre krefter som jobber for ny velodrom i Oslo-området. 

Publisert 20. februar 2014 kl 11.26
Sist oppdatert 20. februar 2014 kl 11.23

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen