I år vant Sandnes Ekspressen lagkonkurransen i Lillehammer-Oslo med 13 sekunders margin til erkerivalen Mivai Express Team, og klokket inn på 4:03:05.
– Spenningen da vi sto i mål og ventet i Oslo og på Hovden, og den gode følelsen etter å ha oppnådd målet er det nok mange av oss som ønsker å oppleve det igjen. Det er noe spesielt med å vinne som et lag, en dimensjon som du ikke får ved å vinne et turritt individuelt. Det er vel ingen av de som var med i år, som har sagt at de ikke vil være med til neste år, sier Per Arvid Gimre.
Han er en av tre kapteiner i SSS Ekspressen. De andre er Jone Ellingsen og Arne Rettedal.
LES OGSÅ: – Det var helt sykt! https://www.landevei.no/Nyheter/DET-VAR-HELT-SYKT
Saken fortsetter under
SEIER: Sandnes Ekspressen vant Lillehammer-Oslo med 13 sekunders margin til rivalen Mivai Express Team. Foto: Privat
HEVER LISTA
– I 2018 har Sandnes Ekspressen ambisjoner om å sykle Lillehammer-Oslo på under fire timer og bli første lag under 4:50 på Colorline Tour. Men skal vi greie det, må vi heve oss. Vi må bruke vinteren enda bedre enn før, slik at vi kommer inn i sesongen to hakk over der vi var i år, sier Gimre.
Motivasjonen til å gå løs på vinterens treningsarbeid er det ingen ting å utsette på, selv om laget innfridde begge hovedmålene for 2017.
– Det er en ting å vinne Lillehammer-Oslo og å vinne Colorline Tour og å vinne begge to i samme sesong. Men det er noe annet å forsvare dem. Det er det ikke så mange som klarer, og det er nok en stor motivasjon for mange av oss, sier Gimre.
På Colorline Tour var seiersmarginen bare fire sekunder, med Sandnes Ekspressen i mål på 4:51:05 og Mivai på 4:51:09.
LES OGSÅ: Sekundstrid om ny rekord
– Jeg håper jo at de andre lagene også finner fram til den styrken og det nivået de hadde i år, slik at vi får mange tøffe oppgjør også til neste år. Den kampen vi har underveis i rittene, særlig når vi ligger og kjemper om sekunder, gjør at du greier å ta ut ekstra krefter, og personlig er disse kampene noe av det som motiverer meg mest, sier Gimre.
Saken fortsetter under
SEIER: Sandnes Ekspressens kapteiner Jone Ellingsen og Arne Rettedal etter seieren på Colorline Tour Kristiansand-Hovden i mai. Foto: Privat
TØFFERE OPPKJØRING
Med hardere målsetting isolert sett og flere lag som ønsker seg revansj, må Sandnes-gutta legge opp treningsarbeidet deretter.
Som de siste to sesongene har laget med seg Espen Aareskjold, som også er trener for de satsende aktive rytterne i Sandnes. Videre er det også er flere av rytterne i laget som sitter med mye kunnskap og erfaring på området, og Gimre mener troppen bør ha muligheter til å lykkes.
– Planen er å bistå rytterne med å sette opp et treningsprogram for laget som hver enkelt av rytterne kan bruke og tilpasse sin egen situasjon og sine behov. Vi håper å kunne tilby oppfølging til hver enkelt, og flere treningssamlinger inn mot sesongen, for det er mange som trener mye alene om vinteren, sier Gimre.
Saken fortsetter under
HARD: Kaptein Per Arvid Gimre på vei opp til Juvass under årets Viking Tour, der han ble beste norske. Foto: Morten Andreas Løchen
Mange av rytterne reiser også sørover for å sykle om vinteren, og laget legger til rette for å få til felles opplegg rundt turene selv om de ikke er obligatoriske.
Utover de to satsingsrittene Colorline Tour og Lillehammer-Oslo er det opp til hver enkelt hvilke andre turritt de vil delta i, og Gimre understreker at sesongen ikke er over med Styrkeprøven.
– For mange av oss er også Master-VM i august et stort mål for sesongen. Det går i Varese i Italia, og vi håper å kvalifisere mange fra klubben til å være med der, slik at vi blir en stor gjeng, sier Gimre.
MÅ FORSTERKE
Så langt har Sandnes Ekspressen drøyt 25 mann i rytterstallen, inkludert samtlige fra årets suksesstropp. Nå er de på jakt etter flere ryttere til å forsterke laget.
– Ingen av de som var med i år har sagt at de ikke vil være med til neste år. Nå tar vi også opp nye ryttere. Målet er å ha en grunnstamme i troppen på mellom 30 og 40 mann når sesongen starter, sier Gimre.
UTVIDER: Sandnes Ekspressens tropp fra lagets første forsøk på Lillehammer-Oslo tilbake i 2016 er fortsatt med i troppen, men trenger flere ryttere til stallen. Foto: Bjørn Saksberg