STYRKEPRØVEN
Lagkonkurransen Trondheim-Oslo
Dato: 20. juni
Distanse: 545km
Lag: Atea Pro Aktiv (start 0440), Rye Expressen (start 0450), Trønderekspressen (start 0500), Rye 15 (start 0510)
Det sies at en dårlig generalprøve gir en god premiere. Begge de antatte topplagene til Trondheim-Oslo fikk en generalprøve som var alt annet enn det lagene hadde lagt opp til som siste gjennomkjøring før Styrkeprøven.
Atea både fullførte og vant Mjøsa Rundt på søndag selv om bare åtte mann kom samlet i mål, mens Rye måtte bryte Nord-Jylland rundt på lørdag.
Les også: ATEA RASKEST RUNDT RANDSFJORDEN
STYGG VELT FOR ATEA
Mjøsa Rundt begynte bra for Atea. Uten noen av de vanlige konkurrentene til start hadde laget lagt opp til egen sekundering og kamp mot klokka og skjema. Det fungerte prima til godt forbi Lillehammer.
På Søre Ål fikk laget en velt som felte to tredjedeler av rytterne. Fire måtte bryte på grunn av sykkelhavari, slagskader og kutt, og en fikk ambulanseskyss til sjukehuset med hjernerystelse og brukket kragebein.
– Det skjedde der vi minst ventet at noe slikt skulle skje, sier Jan Olav Beitmyren, som er kaptein i Atea og kom uskadet fra ulykken.
– Når folk ligger tett på hjul og stoler 110 prosent på hverandre, kan konsekvensen av at en reiser seg i feltet bli enorme, sier han.
Les også: DET RUMLER I RULLA
Saken fortsetter under
Av de som kjørte videre, var det flere som hadde fått seg en tøffere smell enn de først trodde og måtte gi seg senere på turen.
– En slik hendelse i rulla legger en demper på laget og kjøringa. Rulla fløt ikke så godt, og etter hvert var det flere som sto av. Vi skal ikke gjøre vondt verre heller, og til slutt var det åtte mann som kjørte sammen over mål, sier Beitmyren.
Men selv om rittet var en nedtur, var det likevel noen lyspunkter å ta med seg videre. For det første vil de fleste som var involvert i velten være tilbake på hjul til Styrkeprøven 20.juni. Kun Erik Jordal, som brakk kragebeinet, må stå over rittet.
For det andre var det et par-tre ryttere i troppen som tok ansvar da laget ble så kraftig redusert etter ulykken på Søre Ål.
– Vi har ryttere vi vet er kjøresterke, men når vi mistet så mange i den velten, var det artig å se at det var to-tre andre ryttere som overrasket med bra kjøring. Det er positivt for laget at andre også viser ar de har den kapasiteten når det drar seg til mot Styrkeprøven, sier Beitmyren.
Den siste helga før Styrkeprøven kjører rytterne sine egne opplegg. Noen har gode erfaringer med korte økter de siste dagene, mens andre liker å kjøre mengde nesten helt fram til rittet.
Dersom det ikke kommer noen uventede frafall den siste uka, stiller Beitmyren med 25 mann på streken klokka 0440 lørdag 20 juni.
Les også: TØFT RUNDT TYRIFJORDEN
Saken fortsetter under
ATEA har vunnet de fleste oppkjøringsrittene denne sesongen. Mjøsa Rundt var ikke noe unntak. Foto: Atea
RYE MÅTTE TY TIL APOSTLENES HESTER
For Rye Expressen startet trøbbelet allerede før start på det 305 km lange rittet Nord-Jylland Rundt. 27 punkteringer på sju mil var mer enn laget hadde utstyrt seg for.
– Det ble litt trøbbel for oss i Danmark. Vi var godt forberedt, men dessverre ikke godt nok, sier Thomas Brodersen, som er kaptein i Rye Expressen.
Maken til punkteringsfrekvens har han aldri vært med på.
– Seks punkteringer allerede på oppvarmingen var en dårlig start. Vi fikk utsatt starten i 15 minutter, skiftet alle de punkterte hjulene og var klare, sier Brodersen.
– Vi kjørte med bra trøkk ut fra start, men etter 20 km i øs-pøs regn var det ingenting som kunne stå imot denne flintsteinen, sier han.
– Vi hadde 21 punkteringer på de første ni milene av rittet. Da hadde vi ikke flere reservehjul i hjulbilen. Vi fikk i tillegg god hjelp fra rittservice, men når disse kara også er tomme for slanger å dekk, var det lite som kunne gjøres, sier Brodersen.
– Vi bestemte oss da for å bryte rittet, og rullet inn på nærmeste lokalbutikk, fikk varm kaffe og tørre jakker, sier han.
Men selv om rittet spolert, var det ikke noe i veien med humøret i troppen, 27 punkteringer og møkkavær til tross.
– Dette var ikke lenger tragisk, bare komitragisk, og noe vi virkelig kunne le av, så stemningen var det ingen som kunne si noe på, sier Brodersen.
Etter dusj og skift tilbake på hotellet hadde service teamet hadde ordnet nye dekk til laget, så da sola tittet frem utpå ettermiddagen var Rye ute på sykkelen igjen.
– Denne gangen uten punkteringer. Vi fikk i det minste en skikkelig treningsøkt denne lørdagen, med fin flyt og bra trøkk!
Søndag var Rye klare for nye økt på Nord-Jylland.
– Det er jo helt naturlig å kjøre viftetrening i Danmark. Med vindstyrke på 10-12 meter per sekund og 15 i kastene på vei opp til Hirtshals fikk vi virkelig en god gjennomkjøring i sterk vind, sier Brodersen.
– Gutta er i godt humør, skikkelig moro med slikt samhold i laget. Når ikke totalt 27 punkteringer bryter ned lagmoralen, er det ingenting som gjør det, sier han.
– Det er fortsatt deilig og være norsk i Danmark! Nå er det bare finpuss igjen så er vi klare for Styrkeprøven 20 juni, sier Brodersen, som skal ta ut den endelige troppen i slutten av uka.
Les også: FENOMENET RYE EXPRESSEN
Siste helga før rittet kjører Rye Expressen fellestrening både lørdag og søndag. Uka inn mot rittet handler det om å hente overskudd, og der må hver rytter kjenne seg selv og vite hva de trenger.
Men fredag blir det en fellestur med vekke-drag etter ankomst til Trondheim, kjapp briefing og så er det rett i seng. Skal Rye slå Atea 20. juni, må alle sykkelbein være uthvilte, alt må klaffe underveis og laget må ha en god porsjon flaks, men det lar seg gjøre. På Enebakk Rundt var Rye Expressen drøyt 40 sekunder foran Atea.
Les mer: EXPRESSEN TOK ENEBAKK
RYE Expressen vant Enebakk Rundt. Foto: Ola Morken