– Vi skal stille på begge distansene, men det er Trondheim som blir hovedsatsingen i 2017. Jeg gleder meg som en unge. Det gjør jeg alltid etter høstmøtet, sier Rune Holden, som var en av kapteinene på årets Expresslag fra Trondheim.
Trondheimslaget til Rye Expressen vant distansen i år, og satte ny rekord for damer med god margin.
VIL HA BANK
Nå håper laget det er flere som vil utfordre dem i 2017, og at ryktene om satsingslag både fra Sykkelridderne og Sandnes stemmer.
– Jeg har hørt at Sykkelridderne vil prøve å klå rekorden vår med en dame på laget, og jeg håper de stiller. Vi vil gjerne ha flere konkurrenter enn vi hadde i år. Vi liker konkurranse og håper vi får vanvittig bra lag å slåss mot, sier Holden, og legger til at Elisabeth Solberg er tilbake i bruttotroppen for 2017.
Holden håper også at Kjekkas kommer på banen igjen i 2017 på Lillehammer-Oslo.
– Mange av de som syklet Lillehammer-Oslo er jo vant til Trondheim, og syns det ble litt rart. De kjørte rittet og reiste hjem og spiste frokost, så for oss er det Trondheim som gjelder som hovedprioritet. Men vi vil stille på Lillehammer, og målet er alltid å komme på pallen, sier han.
Les også: RYE KNUSTE TRØNDEREKSPRESSEN
PÅ’N IGJEN
Sesongstart for Express-troppen, som for tida er på over 70 ryttere, er 1. oktober.
Rye Expressen har etter hvert bygget seg opp mye rutine og viktig erfaring på distansen Trondheim-Oslo, og den skaper rammene for oppkjøringen. Anders Åsberg og Axel Fehlau, duoen som satte rekord på Race Across America i 2014, er med i troppen og viktige bidragsytere.
– Fehlau er et petimeter og knallhard på detaljer. Det er bra. Dessuten er Henrik Oftedahl en del av planen, sier Holden.
Les også: FENOMENET RYE EXPRESSEN
Saken fortsetter under
PALLEN: Rye Expressen ble nummer tre på Lillehammer-Oslo, bak vinnerlaget Aurora Borealis alias Sykkelridderne og Lillehammer CK på andreplass. Foto: Ola Morken
Selv om Oftedahl vil satse på fellesstarten igjen og ikke blir med på Expresslaget, vil han bidra i troppen med taktisk, teknisk og treningsplaner i oppkjøringen. Videre vil laget også i år bruke treningsopplegg fra STAPS, men denne gangen satser Rye Expressen på fellesprogram fra den tyske treningslaben i stedet for individuell oppfølging.
Laget legger opp til felles spinning gjennom hele høsten og vinteren, noen samlinger, og et knippe oppkjøringsritt, før troppene tas ut i begynnelsen av juni.
MÅ HA NYE UTFORDRINGER
Oppkjøringsrittene for sesongen er en blanding av gamle favoritter og nye utfordringer. Sesongåpning med Enebakk Rundt 1 mai står fast. Deretter kjører de Ceresrittet og Nordmarka Rundt, mens Colorline Tour Kristiansand-Hovden blir ny for mange.
Rye kjørte Kristiansand-Hovden i 2009, og satte da løyperekord på distansen, men den ble gruset av Erik Tandbergs lokale satsingslag Catsj 4:59:59.
– Vi lager en samling rundt Colorline-rittet. Det har vi med gjort med hell før, men den løyperekorden vi satte der ble grundig klådd i år, så det skulle vært artig å ta løyperekorden tilbake til Østlandet, sier Holden.
Les også: ENDELIG UNDER 5 TIMER
Saken fortsetter under
SEIEREN på Trondheim-Oslo i juni med ny damerekord skal forsvares i 2017. Foto: Michelle Engebretsen
Tyrifjorden Rundt blir siste oppkjøringsritt før Den Store Styrkeprøven, samt at mange av Express-rytterne også vil kjøre fellesstartritt i Masterscupen til NCF.
TAR TAK I BAKKENE
Rye Expressen har lagt om noe på opplegget inn mot neste sesongs dobbeltsatsing, og Holden vet hvor skoen trykker.
– Vi må heve oss et hakk i motbakkene, så utpå vinteren legger vi opp til en uke på Gran Canaria med mye bakkesykling.
Allerede i høst kjøres det en samling på hjemmebane, deretter blir det to Syden-turer i løpet av vinteren og våren, før den tradisjonelle langhelga siste helga før Enebakk Rundt. Noen endringer blir det likevel.
– Vi bytter hovedsamlingen på Mallorca en uke før påske med Villajoyosa på fastlandet. Det virker veldig godt tilrettelagt der, og Vuelta’en har også gått gjennom området der før, sier Holden.
Lillehammer-kapteinen Thomas Brodersen syklet der i vår og ble imponert over ruteutvalget og at det er vesentlig mindre trafikk på veiene der enn på Mallorca. Siste helga i april kjøres den tradisjonelle helgesamlinga der laget får sin siste finpuss før sesongens første ritt. Den har de siste åra vært i Fredrikstad, men er i år lagt til Arvika i Sverige.
– Veistandarden i Sverige er veldig bra, så det er flotte forhold for å sykle der, og mange muligheter for ulike typer turer, sier Holden.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
KAPTEINER på hver sin skute: Thomas Brodersen (til venstre) på Lillehammer-troppen og Rune Holden på Trondheimstoget var godt fornøyd med lagets innsats på Enebakk Rundt i år. Rittet er tilbake på oppkjøringsplanen i 2017. Foto: Ingeborg Scheve