EDDY MERCKX
Navn: Edouard Louis Joseph Merckx
Alias: Kannibalen
Født: 17. juni 1945
Fra: Meensel-Kiezegem, Belgia
Yrke: Proffsyklist på landevei og bane fra 1965-1980, ramme/sykkelprodusent fra 1980-2008
Amatørlag: Evere Kerkhoek Sportif (1961-64)
Profflag:
- 1965: Solo-Superia
- 1966-67: Peugot-BP-Michelin
- 1968-70: Faema
- 1971-76: Molteni
- 1977: Fiat
- 1978: C&A
Meritter:
Tour de France:
- Gule trøya: 1969, 1970, 1971, 1972, 1974
- Poengtrøya: 1969, 1971, 1972
- Klatretrøya: 1969, 1970
- Combativity Award: 1969, 1970, 1974, 1975
- Combination Classification: 1969, 1970, 1971, 1972, 1974
- Etappeseiere: 34 (1969-1975)
Giro d’Italia:
- Rosa trøya: 1968, 1970, 1971, 1972, 1974
- Poengtrøya: 1968, 1973
- Klatretrøya: 1968
- Etappeseiere: 24 (1968-1974)
Vuelta A Espana:
- Sammenlagt: 1973
- Poengtrøya: 1973
- Combination classification: 1973
- Etappeseiere: 6 (1973)
Etapperitt
Paris-Nice: 1969, 1970, 1971
Tour de Suisse: 1974
Klassikere og endagersritt
Milan-San Remo: 1966, 1967, 1969, 1971, 1972, 1975, 1976
Tour de Flanders: 1969, 1975
Paris-Roubaix: 1968, 1970, 1973
Liége-Bastogne-Liége: 1969, 1971, 1972, 1973, 1975
Giro di Lombardia: 1971, 1972
Super Prestige Pernod International: 1969; 1970, 1971, 1972, 1973, 1974, 1975
National Road Race Championships: 1970
Eddy Merckx Cycles ble etablert 28. mars 1980, to år etter at Merckx la opp proffkarrieren. Da hadde han 525 seiere i løpet av karrieren. Siden da har han jobbet med både konstruksjon og produksjon av sykler under merket Eddy Merckx i 28 år, men solgte seg helt ut i 2009.
Selskapet mestret aldri overgangen fra stål til karbon. Tidligere hadde de kontroll på hele produksjonsprosessen i Europa, og kunne enkelt lage sykler etter mål til proffene samtidig som de kunne masseprodusere sykler til forbrukerne.
Patrick Lefevere begynte å sykle på Merckx sykler bare tre måneder etter produksjonen var i gang, og vant omgående to etapper i Tour de France. Lag som Panasonic, Kelme, 7-Eleven, Telekom, Motorola og Quickstep brukte Merckx sykler, og en lang rekke renommerte proffsyklister har brukt Eddy Merckx sykler i løpet av sine karrierer. Robbie McEwen, Tom Boonen, Frankie Andreu, Lance Armstrong, Steve Bauer og George Hincapie er noen av dem.
Men da de store, tunge selskapene begynte å masseprodusere aluminiums-og karbonsykler i Østen, hang ikke Merckx med på overgangen. De hadde altfor stor tro på at sykler ville selge seg selv så lenge det sto Merckx på rammen.
De nye eierne fikk ikke draget på markedets krav til egenskaper og kvalitet. Det gikk ikke bra. Derfor kjøpte minoritetseier Diepensteyn NV, en av Merckx trofaste sponsorer gjennom karrieren, opp alle aksjene i 2014 for å bygge opp merket fra bunnen, og relanserte det hele for sesongen 2016.
LANG VEI Å GÅ
Administrerende direktør i Eddy Merckx Cycles Rob Beset legger ikke skjul på at de forrige eiernes ensidige fokus på utbytte skadet sykkelmerkets rykte med frynsete kvalitet, dårlig kontroll på råvarer og leverandører. Han har byttet ut det meste av staben, tatt Merckx tilbake som rådgiver, og etablert samarbeid med to tekniske universiteter på konstruksjon og materialvalg.
– Dagens Eddy Merckx Cycles har ingenting å gjøre med de siste fem årene, sier Beset.
Med nytt management, slagordet Power under Control, og sykler i kategoriene landevei, tempo, triatlon, bane og kross, samt bekledning, skal legendens sykkelmerke tilbake til det nivået og den status Eddy Merckx sykler hadde da syklisten sjøl var kaptein.
Saken fortsetter under
Klatrekongesykkelen til Jerome Pineau og den gule sykkelen til Sylvain Chavanel i Tour de France 2010 var av sorten EMX-5, datidens karbonflaggskip på Eddy Merckx Cycles. Foto: Ingeborg Scheve
SLIK SKAL EDDY MERCKX TIL TOPPS IGJEN
Få andre merker er grunnlagt av en rytter med 525 seiere. Nå forankres alle modellene til en spesifikk seier i Merckx karriere, og der har de altså en del å ta av. Slik skal Merckx karriere og meritter trekkes fram i alle modellene.
I første omgang har de bedt Eddy Merckx å plukke ut den viktigste seieren for hvert år han var proff. Hver modell refererer en unik seier, og denne modellen er utviklet med egenskaper som vil være spesielt godt egnet til den typen ritt.
For eksempel refererer modellen 74 Montreal til VM fellesstart i 1974. Denne sykkelen, som en spesifikk jentemodell, er konstruert for å ha egenskaper som vil egne seg ekstra godt for fellesstart. Sanremo 76 er en klassiker-sykkel med de egenskaper som kreves for rykk og tøffe spurtoppgjør etter en lang etappe i en endagersklassiker, slik som blant annet Milano-San Remo, Paris-Roubaix og Flandern Rundt.
Mourenx 69 er oppkalt etter den sjuende etappen i Tour de France 1969, der Merckx vant etter 214.5km. Denne sykkelen er bygget for å takle lange distanser med ulik profil, med en litt høyere front og kortere overrør, som gir en mer behagelig sittestilling for lange distanser.
EM 525 er kronen på verket, modellen som kombinerer det beste fra hele karrieren i en og samme sykkel.
Totalt har Eddy Merckx Cycles 15 modeller i 2016-kolleksjonen, fordelt på ti landeveissykler og derav to damemodeller, en temposykkel, en rendyrket triatlon-modell, en spesifikk grussykkel, en krossykkel som kommer i tre varianter, og en banesykkel.
Fabrikken har fått tilgang til artikler og TV-klipp fra Eddy Merckx karriere, og hver sykkel leveres med en liten historiebok, der Merckx i egne ord forteller om nettopp det rittet som har gitt navn til modellen, og hvorfor det var sesongens viktigste akkurat det året.
Saken fortsetter under
Nå skal Eddy Merckx Cycles bruke Kannibalens mange seiere til å bygge et helhetlig image rundt merkevaren. Foto: Ingeborg Scheve
SLIK BLIR FRAMTIDAS TOPPSYKLER
Eddy Merckx, sjefingeniør Rolf Singenberger og administrerende direktør i Eddy Merckx Cycles Rob Beset inviterte til pressekonferanse i Belgia i april i forbindelse med relanseringen.
Finnes det fortsatt rom for håndbyggede sykler, eller kommer alt til å bli serieproduksjon?
– Jeg mener det er viktig at vi har det alternativet for de som ønsker det, og for proffene er det en selvfølge. Da vi sponset Quickstep var det flere av rytterne som trengte spesialtilpasning, for eksempel Tom Boonen, som har en lang overkropp. Han trenger en sykkel med ekstra langt overrør, og det er en av de tingene vi som sykkelbyggere kan gjøre til forskjell fra sykkelprodusenter, sier Merckx.
Hvilke materialer vil sykler bygges av i framtida?
– Det er selvfølgelig vanskelig å spå, og det kommer an på hva slags sykler du har tenkt å bygge. For tida er det karbon, aluminium og stål som rår, men jeg tror at aluminium kan få en renessanse. Dessuten er det lettere å spesialbygge en aluminiumsramme enn en karbonramme, sier Merckx.
– Vi ser stadig flere sykler i øvre sjikt med aluminiumsrammer. Det er fordi det har kommet nye produksjonsmetoder og ny teknologi som gjør at slike rammer kan bygges like lette og stive som karbon, og mer komfortable enn de har vært før, samtidig som de er rimeligere å produsere. Dermed kan en utstyre dem med bedre komponenter og totalen blir en bedre sykkel uten at prisen blir høyere, sier Singenberger.
KARBONSYKKELEN 525: Dette er det nye flaggskipet i det relanserte Eddy Merckx Cycles. Foto: Ingeborg Scheve