Lengde på styreframspring, seter, rammestørrelser osv varierer mye innad på et lag. Men det er også tilfeller der noen syklister på et lag foretrekker en annen ramme enn resten av laget.
Proffenes sykler er først og fremst funksjonelle og gjennomførte. Få grep er gjort med tanke på lav vekt, annet enn de som er gjort av utstyrsprodusentene fra før. Typisk er det at mange av proffene, og spesielt de som er spesielt lange, sykler på en ramme som for vanlige folk ville blitt ansett som for liten. Dette gjør de for å få spesielt lav front. Det korte overrøret må kompenseres for med spesielt lange styreframspring. Verken 140 eller 150 mm er helt uhørt i proffeltet.
Selvfølgelig får den regjerende verdensmesteren en sykkel med spesielt utseende. Både ramme, hjul og sete på Rui Costas sykkel har fått regnbuemønster. Sykkelen forøvrig er ganske så standard.
Det er også interessant å se at syklister på Rotor-sponsede lag velger forskjellige tannhjul. Alt fra de spesielt ovale XL-Q-Rings til helt runde ringer står på syklene til Rotor-sponsede Garmin-ryttere.
At noen på et profflag ikke liker setene som setesponsoren leverer er standard vare. Som oftest blir setet da trukket i ensfarget skinn uten logoer, men det er ikke alle som har rukket å dekke til favorittsetet i februar.