/ Sykler

ØNSKER UTSTYR OG BILER VELKOMMEN

KOMMENTAR: «I sykkelritt skal man sykle så raskt man klarer. Hvorfor skulle jeg ellers vært med?» Sykkelblogger Martin Hoff.

Sist oppdatert: 25. mars 2014 kl 16.13
URETTFERDIG: Hvorfor er det galt med ambisjoner i Trondheim-Oslo, kommenterer Martin Hoff. Foto: Privat.
URETTFERDIG: Hvorfor er det galt med ambisjoner i Trondheim-Oslo, kommenterer Martin Hoff. Foto: Privat.
Lesetid: 4 minutter

Les Øyvind Aas' kommentar av i går: Følgebil for mosjonister? Les også::: Vil forby følgebiler:: Det er jo farlig :: – Det blir mange uoffisielle følgebiler

Sykkelblogger Martin Hoff reagerer på Øyvind Aas kommentar. Dette er hans svar: 

Det er en universell sannhet som gjelder for sykkelritt på alle nivåer, være seg barnesykkelritt, turritt, klubbritt, eliteritt, eller WorldTour-ritt: Når man sykler et sykkelritt skal man sykle så raskt man klarer.

Hvorfor skulle man ellers vært med? Poenget er å utfordre seg selv i forhold til sine egne ambisjoner og i tilleg til å utfordre seg selv mot andre på sitt nivå. Om man sykler Birken med et middels treningsgrunnlag så sammenligner man seg ikke med eliten, men man sammenligner seg med med sine egne ambisjoner for rittet og kanskje også i forhold til bekjente med tilsvarende form.

For å sykle så raskt man klarer må man i tillegg til treningsgrunnlag også ha utstyr og support underveis for at disse kreftene ikke går til spille. For eksempel sykler jeg ikke et landeveisritt på terrengsykkel - og jeg passer på at jeg tar til meg næring underveis så jeg ikke går tom.

De siste ukene har det vært en debatt vedrørende følgebiler under Trondheim/Lillehammer-Oslo, og redaktør i Landevei Øyvind Aas ga i går sin støtte til dette forbudet i en kommentar hvor han tar et oppgjør med ambisjonsnivået blant de mest hardt-satsende lagene i disse rittene. Øyvind uttaler seg for ordens skyld som privatperson.

Han skriver blant annet følgende:

«I en kamp om rekorder mellom voksne mosjonister har det derfor blitt tydd til midler som hører hjemme i aktive ritt og eliteidrett. Tempodrakter og -hjelmer, krav om høyprofilhjul for å være med på laget, følgebiler og langing i fart»

Han går lengre enn å gi støtte til forbudet mot følgebiler, for han skriver at det har gått «galt av sted» når deltagere har såpass høye ambisjoner at de trenger aerodynamisk utstyr, langing av mat og følgebiler med førstehjelp- og teknisk utstyr.

HVA ER GALT MED AMBISJONER?

I min verden er det ikke lov å kritisere høye ambisjoner. Ønsket om å sykle så raskt som mulig - være seg å slå sin egen tid fra i fjor, å plassere bedre enn en treningskamerat, eller å vinne hele rittet - er det vi syklister lever for. Selvfølgelig skal man kunne bruke det beste tilgjengelige utstyret gitt at man har råd og ønsker det. Om man sykler Styrkeprøven raskere med aerodynamiske hjul - eller selv om det bare har en placeboeffekt - så skal man få lov til det uten at man skal kritiseres for å ha for høye ambisjoner.

Kommentaren til Aas er sånn sett ikke bare en kritikk mot topplagene i Styrkeprøven, men det rammer alle vi som sykler turritt og har høye ambisjoner og ønsker å sykle så raskt vi klarer og plassere så godt vi kan. Det er ikke slik at det bare er de som sykler aktive ritt som Master-eller Norgescup som skal få lov til å ha høye ambisjoner. ALLE syklister kan få lov til det. Ikke bare det, men i min verden så SKAL man ha høye ambisjoner - ikke nødvendigvis for å vinne, men for å gjøre det så godt man kan. For de aller fleste så er dette drivkraften som ligger bak all treningen man legger ned i løpet av et år.

De beste lagene i Styrkeprøven har fått unødig mye negativ kritikk det seneste året. Det er lett å undervurdere hvor mye disse lagene, med Sportsklubben Rye i spissen, har betydd for utviklingen av landeveissykling som breddeidrett de site tiårene, og at det finnes hardt-satsende lag her har vært, og fortsetter å være, svært positivt for den generelle interessen for landeveissykling på mosjonist-nivå. Jeg tror også i lys av hvor mye spalteplass Norgescup-rittene får, de er knapt synlig i det generelle mediebildet, så er Styrkeprøven-arrangementene viktigere enn svært mange andre sykkelritt.

Det finnes en glidene overgang fra turritt til aktive ritt i forhold til ferdighetsnivå, og selv om man ønsker å vinne et turritt så betyr ikke det i seg selv at man er god nok til å sykle et aktivt ritt. Selvfølgelig finnes det syklister i samtlige turritt i hele landet som har vinner ambisjoner - og det er flott! Jeg gir de iallefall en stor klapp på skulderen!

Publisert 26. mars 2014 kl 06.00
Sist oppdatert 25. mars 2014 kl 16.13

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen